چرا بعضی ها حضور یک خانم را به عنوان دبیرکل نمی پسندند؟

چرا بعضی ها حضور یک خانم را به عنوان دبیرکل نمی پسندند؟

روز جدید به نظر می رسد عده ای از حضور یک زن در راس یک حزب سیاسی و اصلاح طلب خوششان نیامده است، هرچند کمتر از یک ماه از این انتخابات می گذرد.

آذر منصوری در یازدهم آذر امسال در هفتمین کنگره حزب اتحاد ملت به مدت دو سال به عنوان دبیرکل حزب انتخاب شد تا به عنوان تنها زنی که مقام برتر یک حزب سیاسی را به دست آورد شناخته شود. شاید به همین دلیل بود که چند روز بعد یکی از نمایندگان اصولگرا در مصاحبه با یکی از رسانه های مرتبط با برخی نهادهای نظامی روند انتخابات را زیر سوال برد.

نماینده مجلس در کمیسیون اصل 10 حزب، حضور آذر منصوری به عنوان دبیرکل حزب اتحاد ملت را غیرقانونی خواند. ملک الشریعه، نماینده مردم تهران و از اعضای ناظر کمیته اصل 10 این حزب، روز گذشته در گفت وگو با تسنیم، حضور آذر منصوری به عنوان دبیرکل را تخلف قانونی دانست. وی گفت: در ادامه مجمع عمومی اتحاد ملت، پرونده این حزب در کمیسیون ماده 10 مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نظرات واصله از مراجع مختلف نظارتی از جمله قوه قضائیه و دادسرا، خانم آذر منصوری در جلسه کمیته محکوم شد. مقوله ای است و نمی تواند فعالیت حزبی داشته باشد. سخنگوی تهران با بیان اینکه آذر منصوری با توجه به محرومیت وی از مددکاری اجتماعی نمی تواند عضو موثر حزب اتحاد ملت شود، گفت: حتی فعالیت های وی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس غیرقانونی است. عضو کمیته ماده 10 احزاب با بیان اینکه دبیرخانه کمیته طی نامه‌ای به حزب اتحاد ملت نظر خود را اعلام کرده است، توضیح داد: وی همچنین گفته است که حزب وحدت ملی فرد دیگری را به عنوان دبیرکل معرفی کند.

ملک الشریعه به حکم سال 1396 برای آذر منصوری و شش فعال سیاسی اصلاح طلب دیگر اشاره می کند. در مهرماه 96 حجت کرمانی وکیل پرونده اعلام کرد که شعبه 26 دادگاه انقلاب که موکلانش بر اساس ماده 13 قانون اساسی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده اند. ماده 500 قانون مجازات اسلامی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام. همچنین بر اساس حکم دادگاه، موکلان وی به عنوان مجازات تکمیلی به دلیل محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در فضای مجازی و مطبوعات به مدت ۲ سال برای ۵ نفر از این ۷ اصلاح طلب محکوم شدند.

محمدرضا خاتمی، حسین کاشفی، آذر منصوری، علی شکوری راد، محسن صفایی فراهانی، محمد نعیمی پور و حمیدرضا جلایی پور در سال 95 در دادگاه انقلاب به اتهام «تعبیر و تبانی و تبلیغ علیه نظام» تبرئه شدند. این دادگاه در ابتدا قرار بود آبان ماه برگزار شود، اما از فعالان سیاسی و وکلای آنها به دلیل عدم رسیدگی کامل خواسته شد تا دادگاه را ترک کنند و در نهایت در دسامبر همان سال دادگاه برگزار شد. در 15 آبان، 7 عضو جبهه نوشتند آنها همچنین از نمایندگان مجلس در خصوص موضوعاتی مانند ورود سپاه پاسداران به حراست، بازجویی از فعالان سیاسی در مراکز غیررسمی و غیرقانونی، تشکیل پرونده و گشایش بی مورد دادگاه ها خواستار نظارت و اصلاح محاکم شدند. حقوقی که ادعاهای آنها مبتنی بر “مصاحبه، ملاقات، حتی سخنرانی پایانی و بیانیه های سیاسی” است، اما پرونده آنها به عنوان “امنیتی” بررسی می شود.

از زمان صدور حکم اولیه در سال ۹۶، حکم این گروه اجرا نشده است. فعالیت حزبی و بیانیه های سیاسی نیز ادامه دارد. آذر منصوری قبل از انتخاب به عنوان دبیرکل، ظاهراً مدت ها قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت بوده و در دوران بیماری شکوری راد نیز از طرف او مسئولیت این حزب را بر عهده داشته است. این در حالی است که نه مقامات امنیتی، نه قوه قضائیه و نه کمیسیون ماده 10 هیچ اخطار و اعتراضی به این روند نداده اند. همچنین ممنوعیت فعالیت های اجتماعی، حزبی و رسانه ای باید پس از تحمل یک سال حبس اعمال شود، حکمی که هنوز اجرا نشده است.

بنابراین ادامه فعالیت این 7 نفر و به ترتیب آذر منصوری به عنوان دبیرکل یک حزب بلامانع است. آن طور که خبرنگار مدارا اطلاع رسانی لازم را در خصوص انتخابات درون حزبی از سوی دستگاه های ذیربط انجام شد و مشکلی برای آذر منصوری دبیرکل وجود نداشت. ملک شریعتی همچنین در گفت وگویی گفت: «جلسه ای با اعضای حزب اتحاد ملت برگزار شد و نظرات کمیته به صورت شفاهی به این حزب ابلاغ شد». با این حال، آن طور که خبرنگار مدآرا شنیده است، تا به امروز چنین دیداری صورت نگرفته است. اینکه چرا این نماینده تهران و عضو کمیته ماده 10 حزب، موضوع غیرقانونی بودن اولین دبیرکل زن یک حزب سیاسی را مطرح می کند و در پشت صحنه چه اهدافی را دنبال می کند، مشخص نیست چرا که به نظر می رسد این روند انجام شده است. طبق ضوابط قانونی بنابراین مشخص نیست که چرا این نماینده مجلس با بیانیه ای فردی و نه از منظر یک مقام، سعی در برهم زدن شرایط انتخاب دبیرکل اتحادیه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید