چرا به مچ دست مراجعه کنید؟


ساعت: 16:34
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818723

در ادامه ایام نوروز به علاقه مندان گردشگری توصیه می شود از مساجد محراب مساجد با معرق های زیبای مقرنس، طرح و روکش اسلیمی به رنگ های فیروزه ای، آبی ایرانی، سفید و طلایی دیدن کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تبریز بیدار، قدمت مسجد کبود تبریز به قرن پانزدهم میلادی برمی گردد و در یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین محله های تبریز واقع در خیابان امام واقع شده است.

این شاهکار معماری به نام های گوی ماچید، مسجد جهانشاه یا عمارت مظفریه نیز شناخته می شود. علاقه مندان به آثار تاریخی اسلامی، مسجد کبود را فیروزه ای جهان اسلام می نامند.

تنها اثر تاریخی باقی مانده از زمان کاراکویونلوها با معماری بسیار زیبا و منحصر به فرد مسجد کبود تبریز است.

ابوالمظفر جهان شاه یکی از سران کراکویونلوها بنیانگذار مسجد کبود است. با مشاهده جزئیات بنا و نقاشی های مسجد کبود، بخشی از هویت، تاریخ و تمدن اسلام در تبریز باستان به چشم می خورد. این مسجد یکی از چهار مسجدی است که با کاشی های آبی تزئین شده است. نام مسجد کبود بر اساس رنگ نمای این بنا انتخاب شده است.

معماری جذاب مسجد کبود را می توان نمونه بارز معماری اسلامی ایران دانست. کاشی معرق فیروزه ای و لاجوردی، نقوش اسلیمی و نقوش هندسی مدرن از شاخصه های معماری مسجد کبود است. با وجود صدمات فراوانی که در طول این سال ها به او وارد شده و به دلیل استفاده های مختلف در گذشته، شهرت و زیبایی خود را حفظ کرده است.

با توجه به اینکه مسجد کبود در گذشته جزئی از مجموعه بزرگی برای مصارف مختلف بوده است به آن عمارت مظفریه می گویند. مقبره سلطان جهانشاه و نزدیکانش در انتهای شبستان و در سرداب مسجد مؤید این مطلب است. به همین دلیل به مسجد جهانشاه نیز معروف است. امروز این مقبره ها خالی است. مسجد کبود تبریز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

متأسفانه بخش‌های زیادی از مسجد کبود در اثر زلزله سال 1779 آسیب دید. گنبدهای مسجد پس از زلزله فرو ریخت و چیزی جز ورودی و پایه‌های مسجد باقی نماند. در سال 1345 آقای رضا معماران معمار ماهر ایرانی مسجد را بازسازی کرد.

کاشی فیروزه ای برجسته ترین تزئینات داخلی مسجد کبود تبریز است. بیشتر کاشی های مسجد کبود به شکل هشت ضلعی است. اما معایب دیگری نیز وجود دارد. در داخل مسجد کبود می توانید سنگ های فیروزه ای و گل های طلایی را ببینید. بقایای شبستان نشان می دهد که در ساخت بنا از سنگ مرمر استفاده شده است.

در ادامه ایام نوروز به علاقه مندان گردشگری توصیه می شود از مساجد محراب مساجد با معرق های زیبای مقرنس، طرح و روکش اسلیمی به رنگ های فیروزه ای، آبی ایرانی، سفید و طلایی دیدن کنند. مسجد کبود ویژگی های منحصر به فردی دارد که شما را به بازدید از نزدیک دعوت می کند. بهترین زمان برای بازدید از مسجد کبود در نوروز است که آفتاب در داخل مسجد می تابد. رنگ ها زیبا و منحصر به فرد هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید