چرا جنگ آمریکا با ایران یک فاجعه خواهد بود؟

چرا جنگ آمریکا با ایران یک فاجعه خواهد بود؟

روز جدید صداهای افراطی در واشنگتن که خواستار اعمال سیاست فشار بر ایران هستند، خطر تشدید تنش ها را افزایش می دهد که می تواند ایالات متحده را وارد یک جنگ “ابدی” جدید کند. اگر بایدن به زودی مسیر فعلی خود در قبال ایران را تغییر ندهد، راهی که موفقیت دولتی را که در آن معاون رئیس جمهور بود تضعیف می کند و میراث او می تواند جنگی باشد که او ساخته است.

چرا جنگ آمریکا با ایران یک فاجعه خواهد بود؟ //// ترجمه فرافررو- عسل راد; او مدیر تحقیقات شورای ملی ایران و ایالات متحده است که در آنجا به تحقیق و نوشتن مقاله و گزارش در مورد سیاست ایران و روابط ایران و آمریکا می پردازد. مقالات تحلیلی او در مجلاتی مانند نیوزویک، نشنال اینترست، ایندیپندنت و فارین پالیسی به چاپ رسیده است. وی در سال 2018 دکترای تاریخ خاورمیانه را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد و پایان نامه خود را در کتاب وضعیت مقاومت: سیاست، فرهنگ و هویت در ایران معاصر توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در سال 2022 به پایان رساند.

در سپتامبر 2002، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل، در برابر اعضای کنگره در حمایت از فشارهای دولت بوش در مورد حمله آمریکا به عراق شهادت داد.

در آن زمان نتانیاهو مدعی شد که شکی وجود ندارد که عراق در حال ساخت تسلیحات هسته‌ای است و اشتباه می‌کرد اگر صدام را سرنگون کنید، من به شما تضمین می‌دهم که پیامدهای مثبت بزرگی در منطقه خواهد داشت.

شش ماه بعد، ایالات متحده به طور غیرقانونی به عراق حمله کرد، هیچ سلاح کشتار جمعی پیدا نکرد و چندین دهه خشونت و جنگ را در منطقه به راه انداخت.

اسرائیل اکنون از همین بازی برای تحت فشار قرار دادن آمریکا برای تشویق آنها به اقدام نظامی علیه ایران استفاده می کند. همزمان، صداهای ستیزه جو در ایالات متحده به رئیس جمهور بایدن فشار می آورند تا وعده انتخاباتی عربستان سعودی را زیر پا بگذارد و توافقات امنیتی بیشتری را با سعودی ها دنبال کند، مشروط بر اینکه ریاض روابط خود را با اسرائیل “عادی” کند.

با این حال، این استراتژی نیاز به گنجاندن ایران به عنوان یک قدرت مرکزی در منطقه در ساختار امنیتی خود را نادیده می گیرد. همچنین گفتگوهای جاری بین بازیگران دولتی و پیشرفت های حاصل شده را نادیده می گیرد.

تقاضا برای یک سیاست فشار ساده بر ایران، به جای جستجوی صلح واقعی، خطر تشدید تنش ها را افزایش می دهد که می تواند ایالات متحده را وارد یک جنگ دائمی جدید کند. نزدیک به 20 سال پس از حمله به عراق، این جنگ اغلب به عنوان یک اشتباه تاریخی در سیاست خارجی ایالات متحده ذکر می شود.

با این حال، برای درک این موضوع که جنگ با ایران، نه تنها به دلیل عواقب، بلکه به دلیل جایگزینی صلح‌آمیز واضح، اشتباه بسیار بدتری خواهد بود، نیازی نیست از قبل فکر کنیم.

همانند مورد عراق، افراط گرایان در ایالات متحده و اسرائیل به دنبال تشویق ترس از سلاح های هسته ای احتمالی ایران برای توجیه جنگ احتمالی هستند.

در واقع به مردم گفته شده است که ایران برای چندین دهه در آستانه ساخت سلاح هسته ای بوده است. با این حال، تهدید بالقوه ایران برای تولید سلاح های هسته ای در نهایت از طریق دیپلماسی حل شد.

علیرغم مخالفت شدید اسرائیل و حامیان مبارز آن در ایالات متحده در دوران دولت اوباما، ایالات متحده و ایران به همراه جامعه بین المللی در سال 2015 به توافق مهمی به نام برجام دست یافتند.

برجام نظارت بین‌المللی و دسترسی بی‌سابقه‌ای به برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده و محدودیت‌های شدیدی را اعمال کرده است تا اطمینان حاصل شود که ایران نمی‌تواند برنامه خود را در ازای معافیت اقتصادی خود از تحریم‌ها مسلح کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نه تنها بارها اعلام کرده است که ایران به توافق پایبند است (حتی پس از خروج دولت ترامپ از توافق در ماه مه 2018 و نقض مفاد آن با اعمال مجدد تحریم‌ها)، بلکه رئیس جمهور بایدن نیز برجام را نقض کرد. وی تائید و تاکید کرد که ترامپ از توافق خارج شده است نه ایران.

علیرغم اذعان بایدن به این واقعیت و سال‌هایی که او صرف مقصر دانستن ایران برای سیاست‌های شکست‌خورده دولت سابق کرده است، دولت او اساساً سیاست‌های قبلی خود را حفظ کرده است، از جمله تحریم‌هایی که مانع از ورود کالاهای بشردوستانه به ایران در اوج قدرت می‌شد. و نام سپاه که هنوز در لیست سازمان های تروریستی خارجی آمریکاست.
یک جنگ فاجعه بار دیگر

در حالی که بایدن به عنوان نامزد ریاست جمهوری وعده اصلاح برجام را داده بود، دولت او فرصت اولیه را برای احیای توافق هسته ای پیش از انتخابات ژوئن 2021 ایران از دست داد. سپس یک دولت افراطی جدید در ایران تشکیل شد و ایالات متحده را از توافق خارج کرد.

از آنجایی که بایدن نتوانست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را احیا کند، ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود با غنی‌سازی اورانیوم و تولید ذخایر بسیار فراتر از محدودیت‌هایی که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت، ادامه داد.

این لحظه طنزی است که گروه ها و افرادی که در تلاش برای تضعیف توافق بوده اند، در هفته های اخیر از آن به عنوان معیاری برای توسعه ایران استفاده کرده اند.

اگرچه مخالفان توافق اغلب گفته‌اند که خواهان یک “توافق بهتر” هستند، فشار برای یک جنگ فاجعه‌بار در خاورمیانه بار دیگر هدف واقعی آرای متخاصم به نظر می‌رسد.

فوریت وضعیت فعلی در گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید شده است، زیرا ایران اکنون برای اولین بار مواد شکافت‌پذیر با کیفیت متوسط ​​برای ساخت بمب کافی دارد. نکته حائز اهمیت این است که ایران برای ادامه تولید تسلیحات باید تصمیم سیاسی بگیرد و این روند یک تا دو سال طول خواهد کشید.

با این حال، وضعیت کنونی احتمالاً درخواست ها برای اقدام نظامی را افزایش می دهد، به ویژه زمانی که دیپلماسی از روی میز حذف شود. با توجه به این دیدگاه، سیاست بایدن در قبال ایران و موضع دولتش در قبال برجام به طرز خطرناکی کوته بینانه به نظر می رسد.

فقط به وضعیت جنگ فعلی در اوکراین فکر کنید. در حالی که مقامات ایالات متحده مکرراً از قوانین بین المللی برای متهم کردن روسیه به کارزار غیرقانونی استفاده کرده اند، تشدید درگیری نظامی یا بمباران ایران همان قانون بین المللی را نقض می کند و خاطرات حمله پیشگیرانه به عراق را تداعی می کند. ارزیابی پیامدهای جنگ با توجه به مرگ و میر و ویرانی در اوکراین و ترس از تشدید تنش های هسته ای با روسیه بسیار مهم است.

ناگفته نماند که پیامدهای جهانی درگیری در اوکراین همچنین قیمت غذا و انرژی را افزایش داده است و یک بحران غذایی جهانی را ایجاد کرده است که بسیاری را با ناامنی غذایی در سراسر جهان روبرو کرده است. تحمیل قحطی بر جمعیت بزرگ باعث افزایش تورم در ایالات متحده شده است که زندگی کارگران آمریکایی را به طور جدی تحت تأثیر قرار می دهد.

جنگ با ایران احتمالاً وضعیت را بدتر خواهد کرد، به‌ویژه در صورت جریان‌های قابل توجه نفت از طریق تنگه هرمز در خلیج فارس. در چنین وضعیت وحشتناکی، آخرین کاری که اکنون می توانیم انجام دهیم تشدید تنش ها یا وارد شدن به جنگ با ایران است.

یک اشتباه تاریخی

در واقع، افکار عمومی آمریکا مخالف جنگ های بیشتر است، به همین دلیل است که دولت های بایدن و ترامپ قول داده اند «به جنگ بی پایان پایان دهند»، شعاری که به یک عبارت رایج در گفتمان سیاسی آمریکا تبدیل شده است.

حتی در مورد تلاش‌های نظامی تحت حمایت ایالات متحده، مانند اوکراین، اکثر آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ایالات متحده در معرض خطر جنگ با روسیه قرار گیرد. علاوه بر این، اکثریت آمریکایی ها همچنان از توافق هسته ای 2015 با ایران حمایت می کنند.

مخالفت با افکار عمومی ایالات متحده جنگ تعجب آور نیست. جنگ با ایران کشوری با جمعیت بیشتر از کل جمعیت عراق و افغانستان و موقعیت قوی تر در منطقه خواهد بود.یک اشتباه تاریخی دیگر آمریکا با نتایج بسیار بدتر از آنچه قبلا دیده ایم.

فواید و مزایای برجام آشکار است. با این حال، هزینه های شکست در احیای توافق و احتمال درگیری از محدودیت های تعیین شده در توافقنامه برنامه هسته ای ایران فراتر می رود.

در سخنرانی اخیر جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا درباره جنگ در اوکراین، یک اشتباه کنایه آمیز حقیقت میراث او را آشکار کرد: “تصمیم یک نفر برای انجام یک تهاجم کاملاً غیرقابل توجیه و وحشیانه به عراق.” اگرچه بوش بلافاصله با گفتن «اوکراین» خود را اصلاح کرد، اما «عراق هم» را اضافه کرد که باعث خنده حضار شد.

اگر بایدن به زودی مسیر فعلی خود در قبال ایران را تغییر ندهد، راهی که موفقیت دولتی را که در آن معاون رئیس جمهور بود تضعیف می کند و میراث او می تواند جنگی باشد که او ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید