چرا در نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل شکست خوردیم؟

چرا در نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل شکست خوردیم؟

در دولت سیزدهم در بسیاری از موارد شاهد بودیم که افرادی که نماینده ایران در سازمان های بین المللی، منطقه ای، اقلیم و تجارت بودند دچار مشکل شدند.
روزنامه فرهیختگان به نقل از دیپلمات سابق عبدالرضا فرجیراد می نویسد: تعداد کشورهایی که در شورای حقوق بشر سازمان ملل به نفع کشورمان صحبت کردند محدود بود.

روسیه که از شورای حقوق بشر اخراج شد، چین بیشترین حمایت را از ایران ابراز کرده است. در ضمن ما انتظار نداشتیم که مثلا پاکستان برای دفاع از ایران به میدان بیاید. دلیل دور از انتظار بودن این امر این بود که علیرغم اینکه پاکستانی ها بیشتر اوقات به ایران رای مثبت دادند، در نشست آژانس حدود یک هفته پیش به دلیل نزدیک بودن شهباز شریف، نخست وزیر فعلی خود به عربستان سعودی، از رای دادن خودداری کردند. عربستان . با این حال انتظار نمی رفت که به میدان بیایند و به ایران رای بدهند.

در واقع با این رای دو کار کردند. آنها می خواستند به ایران این پیام را بدهند که رای هفته گذشته ما در آژانس، رای اعراب و به ضرورت بود. یعنی رای ممتنع پاکستان و قطر در آژانس حاصل تفکر اعراب است و از آنجایی که دولت فعلی پاکستان به امارات و عربستان سعودی نزدیک است، از آن خواستند که اینگونه رای دهد.

به همین دلیل می توان گفت که پاکستانی ها به اینجا آمده اند تا جبران کنند چرا که کشورهای عربی نیز مانند عربستان گاهی در زمینه مسائل حقوق بشری تحت فشار هستند. اما انتظار می رفت با دو سه رای کمتر یا بیشتر همین اتفاق بیفتد. مثلا بولیوی جزو کشورهایی بود که می توانست به ایران رای بدهد اما این اتفاق نیفتاد.

در دولت سیزدهم در بسیاری از موارد شاهد بودیم که افرادی که نماینده ایران در سازمان های بین المللی، منطقه ای، اقلیم و تجارت بودند دچار مشکل شدند.

سال گذشته، یکی دو ماه بعد از تشکیل دولت، مردی را که سطح زبان انگلیسی اش شرم آور بود را به اجلاس فرستادیم. این اتفاق بعداً در چندین مورد رخ داد.

در مورد اخیر دیدیم که شخصی که متن را می خواند یک بار صفحات خود را چک نکرده تا از این اتفاق جلوگیری کند.

متاسفانه به نظر می رسد دولت توجه چندانی به این مسائل ندارد. چنین اتفاقاتی در روحیه افراد تاثیر زیادی دارد. این اتفاقات را دولتمردان باید تجربه کنند.

در این گروه ها افرادی هستند که چند کلمه انگلیسی را می فهمند، اما بدیهی است که تجربه لازم را ندارند. خب اینا مهمن ترکیب تجربه و زبان مهم است. بالاخره در این سازمان که خیلی مهم است و حریفان ایران بیرون جمع شده اند و منتظر نتیجه هستند، باید تجربه بیشتری صرف کرد. این چیزها اوضاع را بدتر می کند. چنین اشتباهاتی نباید تکرار شود.

دیدگاهتان را بنویسید