چرا فعالان محیط زیست مشمول عفو نمی شوند؟

چرا فعالان محیط زیست مشمول عفو نمی شوند؟

روزنامه اعتماد نوشت: اکنون با توجه به عفو گسترده زندانیان و همچنین اعطای شرایط قانونی برای آزادی فعالان محیط زیست، به نظر می رسد این پرونده با آزادی مشروط یا عفو متهمان برای همیشه بسته شود.

حمیدرضا میرزاده – خبر خوشحال کننده عفو برخی از زندانیان اعتراضات اخیر و همچنین برخی از محکومان پرونده های سال های گذشته موجی از خوشحالی را در جامعه به راه انداخت. خبر آزادی دانشجویان و فعالان سیاسی از اعتراضات اخیر در افکار عمومی منتشر شده و برخی از محکومان پرونده های گذشته نیز با احتساب مدت زمان سپری شده از زندان آزاد شده اند.

به گزارش اعتماد، اما در پرونده جنجالی فعالان محیط زیست خبری از عفو و آزادی زندانیان نیست. به گفته مقامات قضایی، این پرونده یکی از جنجالی ترین پرونده های دادگاه انقلاب اسلامی در دو دهه اخیر است که هشت مورد محکومیت و یک فقره فوت داشته است. خبر درگذشت دکتر قاووس سید امامی در زندان ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ در حالی منتشر شد که تا آن زمان خبری از دستگیری فعالان محیط زیست نبود. به نظر می رسد با این اطلاعیه و درگذشت دکتر سید امامی، پرونده ای که ابتدا به اتهام «جاسوسی» مفتوح شده بود، ابعاد جدیدی به خود گرفته و برخی دیگر از فعالان محیط زیست مرتبط با موسسه میراث پارسیان نیز بازداشت شده اند.

اگرچه در همان زمان وزارت اطلاعات فعالان محیط زیست را از این اتهام سنگین تبرئه کرد، اما تقریباً دو سال بعد حکم دادگاه صادر شد و در این پرونده که هشت متهم داشت، یک نفر به چهار سال حبس، سه نفر به حبس محکوم شدند. شش سال حبس، دو نفر یک نفر به هشت سال و دو نفر دیگر به 10 سال محکوم شدند. لازم به ذکر است در احکام قطعی اتهام جاسوسی از این متهمان ساقط شد و اتهاماتی از قبیل جمع آوری، تبانی و ارتباط با دولت متخاصم به این افراد محول شد. اگرچه در همان زمان محکومیت این فعالان محیط زیست به دلیل اتهامات وارده در پرونده و در رسانه ها منتشر شد، با اختلاف نظر وکلای دادگستری مواجه شد، اما محکومیت های اولیه آینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

از میان حاضران در این مراسم، مردی در آغاز شیوع ویروس کرونا به چهار سال حبس تعزیری محکوم و با عفو و آزادی از زندان آزاد شد. اما هفت نفر باقی مانده همچنان در زندان هستند و با گذشت بیش از پنج سال از افتتاح این پرونده، به نظر می رسد نه تنها مشمول این عفو ​​گسترده رهبر انقلاب نشده اند، بلکه از حقوق عادی آنها، به عنوان یک معافیت مشروط. در حال حاضر تمام افرادی که در این پرونده هستند نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده اند و هیچ یک مورد اتهام کیفری قرار نگرفته اند. اما طبق ماده 58 قانون مجازات اسلامی، محکومان به حبس بیش از 10 سال در صورت گذراندن نیمی از مدت حبس و سایر محکومان پس از تحمل یک سوم از مهلت مقرر می توانند از زندان آزاد شوند. . زمان. اما به نظر می رسد افراد در این پرونده به نوعی از این حق قانونی محروم بوده اند.

حال با توجه به عفو گسترده زندانیان و همچنین اعطای شرایط قانونی برای آزادی این فعالان محیط زیست، به نظر می رسد این پرونده با آزادی مشروط یا عفو متهمان برای همیشه بسته شود. البته تعقیب قضایی حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای رئیس افتخاری قوه قضائیه در احقاق حقوق قانونی و مسلم این فعالان محیط زیست موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید