چرا قیمت نان مرغوب گران شد/ نان سنتی از قبل ثابت شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشور ما به دلیل یارانه گندم البته با افزایش قیمت جهانی و چالش بحران امنیت غذایی، این فاصله افزایش یافته و در نتیجه شاهد افزایش قاچاق در کشور هستیم. کشور.” بنابراین لازم بود برای جلوگیری از این قاچاق اقدام شود.

آمارهای ارگان های دولتی نشان می دهد که از ابتدای سال جاری به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت های جهانی و فروش آن در مرز با پاکستان، قاچاق آرد به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، افغانستان و پاکستان به شدت افزایش یافته است. تن و در مرز ترکیه با قیمتی بالغ بر یک میلیون تن!

دولت سالانه 30 هزار میلیارد تن گندم را تنها برای گندم و آرد در بخش صنعت یارانه می دهد تا محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکویت و شیرینی به قیمت پایین تری برسد، اما بررسی ها نشان می دهد این یارانه نه تنها به دست مردم نمی رسد، بلکه به مردم نیز می رسد. در قالب قاچاق و یا صادرات محصولات یارانه ای از مرزها فراتر رفت، حتی در داخل این گونه محصولات به قیمت ارزان مردم نمی رسید و به نظر می رسید این یارانه کلانی که برای آرد به بخش صنعت اعطا می شد هدفمند و هدر نمی رفت.

از سوی دیگر قیمت گندم در بازارهای جهانی روز به روز در حال افزایش است، گزارش بلومبرگ نشان می دهد که طی یک سال گذشته قیمت جهانی گندم از 609 دلار و 50 سنت به 1363 دلار و 50 سنت رسیده است. 123 درصد یا بیشتر از دو برابر. از آنجایی که دولت گندم با ارز 4200 تنی را رد می کند، میزان ارز دولتی برای واردات گندم نیز باید دو برابر شود، یعنی ارز یارانه ای که از خزانه دولت می گذرد هر روز افزایش می یابد.

افزایش قیمت های جهانی به دنبال درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده است که باعث اختلال در تردد کشتی ها و غیرممکن شدن بارگیری و تخلیه محموله در بندر دریای سیاه، که بندر مشترک روسیه و اوکراین است، شده است. این کشور 30 ​​درصد غلات جهان را تامین می کند.

افزایش قیمت‌های جهانی عمدتاً به دلیل بیماری کووید، تغییرات آب و هوایی، رشد تقاضای جهانی و ذخیره‌سازی به دلیل ترس از آینده به یک مشکل گسترده در کشورها تبدیل شده است.

کارشناسان معتقدند در حالی که حذف ارز 4200 تومانی می تواند در کوتاه مدت پیامدهایی برای معیشت مردم داشته باشد، اما در بلندمدت آثار مثبت بسیاری از جمله حذف رانت، فساد و جلوگیری از نشت ارز و قیمت های یکسان و شفافیت بازار را به دنبال خواهد داشت. حذف ارز باید تدریجی باشد تا تاثیر آن در بازار خفیف باشد.

پرداخت یارانه به محصولات داخلی برای کاهش قیمت، سیاست شکست خورده ای است که در سال های اخیر نتوانسته اهداف دولت را برآورده کند.

از پیامدهای اعطای یارانه می توان به وجود محصولات چند قیمتی در بازار، رانت و فساد و خروج ارز از کشور اشاره کرد. در دولت قبل تلاش های زیادی برای حذف این یارانه انجام شد که به گفته بسیاری برای کشور نعمتی نبود اما ناکام ماند.

این در حالی است که خبرها حاکی از عدم عرضه این محصول در کارخانه های تولید ماکارونی به ویژه برخی برندهای مطرح و مطرح پس از اطلاع از حذف یارانه آرد توسط دولت است.

امید جهان نژادیان مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار رهیاب با بیان اینکه گندم، آرد و نان بیشترین یارانه را دارند، گفت: 12 هزار تن و با قیمت 665 تن کارخانه های تولیدی را تامین می کنیم. اردستان با نان لازم برای مردم.

وی با بیان اینکه آرد تولیدی 850 تن به ازای هر کیلوگرم به نانوایی های استان می رسد، افزود: دولت از قیمت آرد آگاه است تا از انحراف گندم ارزان، عرضه خارج از شبکه، استفاده نامتعارف و ضایعات جلوگیری کند. صنف و صنعت از رژیم یارانه.

جهان نژادیان با اشاره به اینکه قیمت آرد و نان در روستاها گران نشده و نگهداری آرد در انبارها مطلوب است، ادامه داد: در چند روز اخیر آرد نانوایی های لوکس و نان فله از سبد حمایتی دولت حذف شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان اینکه قیمت نان سنتی، لواش و تافتون گران نشده است، گفت: آرد به اندازه کافی وجود دارد و همکاران در بخش غلات و سایر عرضه کنندگان آرد حتی در روزهای تعطیل نیز حضور دارند و پاسخگو هستند. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید