چرا مجلس یازدهم از دولت انتقاد کرد؟/ آیا همین مجلس با ۲۲۰ امضا از کاندیداتوری ریاست جمهوری حمایت نکرد؟

چرا مجلس یازدهم از دولت انتقاد کرد؟/ آیا همین مجلس با ۲۲۰ امضا از کاندیداتوری ریاست جمهوری حمایت نکرد؟

روز جدید : فرض بر این بود که بالاخره برخی از نمایندگان مجلس یازدهم لب به انتقاد از دولت که خودشان با اشتیاق آماده کرده بودند باز کنند اما هنوز سه ماه از تشکیل این دولت نگذشته بود.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مهرماه و تنها دو ماه و روز پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به شدت از دولت انتقاد کردند که هم از نظر زمانی و هم محتوایی دور از انتظار بود. این حادثه بیش از هر چیز نشان می دهد که شرایط اقتصادی کشور به قدری غیرعادی است که حتی با یک دولت کاملا یکپارچه نیز نمی توان رفتارهای نامتناسب با وضعیت معیشتی مردم قوه مجریه را تحمل کرد.

برخی از نمایندگان مجلس که در روزها و هفته های اخیر به شدت از سیاست ها و اقدامات دولت انتقاد کرده اند، مشکلات اقتصادی کنونی را نتیجه عملکرد دولت می دانند. همین مردم هم نظر دولت دوازدهم را داشتند و شدیدتر با این دولت مخالفت کردند. امید همه این منتقدان – با فرض اینکه انتقادهایشان مبتنی بر اعتقادات بوده و بدون نیات سیاسی باشد – در دولت قبل این بود که دولت سیزدهم بتواند مشکلات را حل کند و وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد.

اکنون با گذشت نزدیک به سه ماه از تشکیل دولت سیزدهم و چهار ماه پس از واگذاری قوه مجریه به رئیس جمهور جدید، این امید تحقق نیافته و شرایط به گونه ای شده است که حتی یازده نماینده مجلس امضا کننده طومار 220 برای آقای رئیس جمهور. رئیسی رئیس جمهور می شود و به شدت از دولت منتخب خود انتقاد می کنند.

واضح است که این انتقادات ناشی از فشاری است که مردم خسته از مشکلات معیشتی به نمایندگان مجلس وارد می کنند و از آنها می خواهند کاری کنند که دولت مجبور به حل این مشکلات شود. اگر این فشار مردمی نبود، نمایندگان مجلس به دلایل مختلف از جمله همسو بودن با دولت و همچنین داشتن شرایط خوب اقتصادی و گرفتار نشدن در پیچ و خم در حال فروپاشی معیشتی مجبور به انتقاد و اعتراض نمی شدند.

انتقاد امروز نمایندگان مجلس و البته مردم کوچه و بازار این است که برخلاف وعده های رئیس جمهور، کالاهای عمومی هر روز گران می شود، حقوق های نجومی برقرار شده، ارز و سکه همه حوزه های معیشتی را تحت تاثیر قرار داده است. ، زندگی هر روز برای اقشار ضعیف و متوسط ​​سخت تر می شود. به همین دلیل همه می پرسند که چرا خبری برای مهار تورم و جلوگیری از گرانی نیست و چرا به مسائل معیشتی رسیدگی نمی شود.

برخی تلاش می کنند افزایش واکسیناسیون کرونا و کاهش مرگ و میر را از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم بدانند. این واقعیت را باید در نظر گرفت.» اما این موفقیت را باید به هر دو دولت نسبت داد، اما نباید منجر به غفلت از مشکلات زندگی شود که روز به روز در حال افزایش است.
نکته اصلی در این زمینه این است که مشکلات داخلی نباید مورد توجه این دولت یا دولت قبل قرار گیرد. دلیل اصلی این مشکلات تحریم ها و ماجرای برجام است که برخی افراد قبل از دولت سعی می کردند آن را بدیهی جلوه دهند، اما الان همین آقایان به این نتیجه رسیده اند که تا این علت را درمان نکنند، نمی توانند بحران اقتصادی را درست کنند. و مشکلات معیشتی.برای حل. همه ما باید خوشحال باشیم که دولت فعلی به چنین نتیجه ای رسیده است. البته شرط موفقیت آنها در درمان ریشه ای این است که با رعایت منافع ملی و استقلال و عزت کشور، از شعارزدگی فاصله بگیرند و به واقعیات مذاکرات توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید