چرا محسن برهانی سیبل شد؟

چرا محسن برهانی سیبل شد؟

«تراست» به بررسی دلایل حذف این استاد حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه تهران می پردازد

محمد امین رادمند

این روزها نام دکتر محسن برهانی بارها در رسانه ها و فضای مجازی شنیده می شود. ایرادات وی به آرای صادره و انتقادات قانونی وی از اقدامات قضایی جاری در پرونده های اعتراضی اخیر نام این استاد حقوق دانشگاه تهران را بر سر زبان ها انداخت و امروز محسن برهانی نه تنها برای دانشجویانش شناخته شده است.چند وقت پیش خبرگزاری فارس منتشر کرد. نامه ای غیر منتظره در محتوای نامه آمده است که کمیته اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه تهران با ادامه عضویت دکتر برهانی در هیات علمی دانشکده حقوق مخالفت کرد. در گزارش فارس به نقل از یکی از اساتید دانشگاه تهران (که نامش ذکر نشد)، دلایل مخالفت با حضور دکتر برهانی «کمبود علمی»، «حمایت از ازدواج سفید»، «تشویق و ترویج روابط غیراخلاقی بین دانشجویان» عنوان شده است. ، بشه. برخی رسانه ها و کاربران توییتر نیز برخانی را به گشت و گذار در آخرین رویدادها، تلاش برای کسب شهرت و حتی ایجاد مقدمه برای خروج از کشور و پناهندگی متهم کردند. اما آیا محسن برهانی واقعاً نقص علمی دارد و از ازدواج سفید حمایت می کند و با مخالفت با اعدام های اخیر به دنبال موج سواری است؟ از آنجایی که بسیاری از شهروندان، دکتر محسن برهانی را تنها از طریق توییت و صفحه اینستاگرام وی می شناسند، شاید آشنایی بیشتر با وی بتواند به شناخت بهتر وی و البته صحت این ادعاها کمک کند.

استدلال یک پاراگراف


محسن برهانی متولد هشتم آذر 1357 است. وی در سال 1394 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران (پردیس فارابی) شد و سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق جزا و جرم شناسی از همین دانشگاه اخذ کرد. از آنجایی که دانشگاه تهران در آن سال در مقطع دکتری حقوق جزا دانشجو جذب نکرد، برهانی به دانشگاه تربیت مدرس رفت و در سال 1388 در مقطع دکتری از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شد. دانشگاه ها جهت گیری خاصی داشتند، برخی از اساتید این گرایش که محسن برهانی را به دلیل دانش بالا و سخت کوشی در دوران دانشجویی می شناختند، سعی کردند او را به سمت هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران (پردیس) جذب کنند. مرکزی) انجام داد. در آن زمان شایعه شد که وی به جای دکتر حسین آقایی نیا (از اساتید دانشکد که مجبور به بازنشستگی شد) به عضویت هیأت علمی دانشگاه درآمد و به همین دلیل عده ای از دانشجویان آن دوره حاضر به شرکت در جلسه ایشان نشدند. کلاس ها . اما کم کم گذشت زمان نشان داد که نظر اساتیدی که او را جذب کرده بودند درست و نظر دانشجویان معترض اشتباه بود. او دیدگاه جناحی ندارد و برعکس شخصیتی کاملا علمی و منصف دارد. تعداد زیادی از شاگردانی که در آن روزها با او دشمنی می کردند، پس از مدتی به دوستان صمیمی او تبدیل شدند و کلاس هایش یکی از شلوغ ترین کلاس ها شد.

ناتوانی علمی

برهانی بر خلاف بسیاری از اساتیدی که در فقه پیشینه دارند، تنها به مباحث علمی و فقهی اکتفا نکرده و در فقه جدید نیز متبحر است. او حتی به قوانین کشورهای غربی و منابع زبان انگلیسی تسلط داشته و علاوه بر تدریس فقه و اصول، دروسی چون حقوق جزای عام و خاص و فلسفه حقوق را نیز تدریس می کند.

وی علاوه بر تألیف چندین جلد کتاب، چندین مقاله از جمله «صلاحیت دیوان داوری در مناقشه نفتی یوکاس علیه روسیه»، «فقه و وضعیت حقوقی پدیده ترنسجندر»، «حق دسترسی» را نیز منتشر کرده است. به داروها و حق حمایت از اختراعات دارویی»، «نقش گمرک در تحلیل مؤلفه روانی جرم و عوامل تشدید مسئولیت کیفری» و بسیاری عناوین دیگر که همگی را می توان با جستجو در اینترنت یافت.

گفت و گوی ساده با دانشجویان و مروری بر آثار علمی محسن برهانی، اتهام بی کفایتی علمی را به یک برچسب ساده سیاسی تقلیل می دهد.

خود نگارنده شاهد بود که محسن برهانی به دور از وظایف معمول یک استاد حقوق و با روحیه طنز، ارتباط بسیار گرمی با دانشجویان داشت و علیرغم سختگیری تحصیلی، برگزاری ساعات طولانی و اضافه کاری و همچنین الزامی. برای دانش آموزان به خواندن مقالات در زبان انگلیسی، کلاس های او همیشه در میان کلاس های محبوب در مدرسه بوده است.

حمایت از ازدواج سفید و تشویق دانشجویان به تجرد؟

ادعای حمایت از ازدواج سفید به همایشی برمی گردد که در سال 1394 در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد. در این جلسه که اساتید مختلف سخنرانی کردند و فایل های صوتی آن نیز موجود است، ایشان به هیچ وجه از این پدیده نوظهور دفاع نکردند و فایل صوتی موجود محسن برهانی مؤید این پایان نامه است. همچنین در سال 1377 (سه سال پس از این سخنرانی) صلاحیت وی برای تغییر وضعیت قضایی تایید شد و حتی موضوع در دادگاه ویژه روحانیت مطرح و حکم برائت صادر شد. پدر محسن برهانی ملبس به لباس روحانیت بود و از طرف مادری از نوادگان عشیشعلی زاهد قمی از علمای بزرگ و وارسته بود. آشیخ علی زاهد از شاگردان آخوند خراسانی و امام جماعت مسجد هندی نجف بود و در زمان اقامه ی جماعت مراجع و علمایی چون آقا ضیاءالدین عراقی، محمدحسین غروی اصفهانی، سید محسن. حکیم، میرزا عبدالهادی شیرازی، سید محمد شاهرودی و سید ابوالکاسم خویی به دیدار وی رفتند و محسن برهانی نیز مانند پدر و اجدادش به تحصیل و گفتگو در علوم دینی و حوزوی پرداخت و علاوه بر تدریس دروس دانشگاهی به تدریس دروس حوزوی نیز پرداخت. تعدادی از قضات شرع از حزب الله لبنان نیز از شاگردان وی در قم هستند. هرکس محسن برهانی را از نزدیک بشناسد و با او نشست و برخاست داشته باشد، شهادت می‌دهد که محسن برهانی از متدین‌ترین، متدین‌ترین، با اخلاق‌ترین و علمی‌ترین اساتید است و کسانی که در پی اثبات بی‌کفایتی عمومی و اخلاقی او هستند، قطعا راه فرعی را نمی‌بندند. .

در آخرین رویدادها گشت و گذار کنید و برای شکوه تلاش کنید

برخی که اخیراً محسن برهانی را می شناسند، معتقدند اعتراض و انتقاد وی به احکام اعدام صادر شده صرفا سیاسی است و باید بر موج کنونی کشور سوار شود. در شرایطی که سال هاست به این معضل توجه ویژه ای دارد و علاوه بر واکنش به اتفاقات روز، به فعالیت علمی نیز می پردازد. برای مثال، در سال 2014 مقاله ای با عنوان «فساد فی الارض; ابهام مفهومی، فساد عملی» که در آن به نقد علمی ماده 286 قانون مجازات اسلامی از منظر فقه شیعه پرداخته است. همچنین توفیق در سال 1395 در مقاله ای که نویسنده این سطور با آن همکاری کرده است، از «کاهش گرایی نسبت به مجازات اعدام در حقوق کیفری ایران» می نویسد و راهکاری مبتنی بر رویه قضایی برای کاهش چشمگیر اعدام ها در ایران ارائه می دهد. کاهش برهانی یکی از منتقدان جدی قانون مبارزه با جرایم مواد مخدر و تجویز اعدام های کلان در این قانون بود و مقالات، سخنرانی ها و همایش های زیادی در این زمینه ترتیب داد و نتیجه این تلاش ها تغییر این قانون و کاهش شدید تعداد اعدام ها به همین دلیل است که تگ سرفر و توجه طلب در بازار آشفته کشور برای محسن برهانی نامناسب و نادرست است. کسانی که او را از نزدیک می شناسند، شهادت می دهند که آنچه باعث واکنش محسن برهانی به سوالات اخیر شده، شور مذهبی و آزادی شخصی اوست و بس.

چرا اثبات سیبل بود؟

از ابتدای اعتراضات اخیر، افراد زیادی از منظرهای مختلف به انتقاد از اتفاقات کشور پرداختند و محسن برهانی به عنوان استاد حقوق نیز انتقاداتی را مطرح کرد، اما تفاوت مهم برهانی با بسیاری از منتقدان این بود که او خود را مطرح کرد. نقد به زبان فقه، شرع و ارائه قوانین موجود. وی بارها به تفصیل بیان کرده است که بسیاری از رفتارهای مقامات امنیتی و قضایی – بدون توجه به دیدگاه مخالفان و حقوق بشر – حتی بر اساس قوانین موجود و برخی احکام صادره از منظر شیعه، نادرست و نادرست است. فقه نیز با ایرادات جدی مواجه است. این مهم ترین تفاوت برهانی با بسیاری از منتقدان داخلی و خارجی بود و همین موضوع برهانی را در خطر اخراج از دانشگاه قرار داد.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد هرگونه تلاش برای حذف محسن برهانی و امثال او رفتاری سیاسی است و به نفع کشور نیست. هر نوع توجیهی برای نمایش غیرسیاسی این گونه قضاوت ها نمی تواند قلب واقعیت و اذهان عمومی را متقاعد کند و ادعاهایی مانند بی کفایتی علمی یا انحرافات اخلاقی برای هیچ ناظر عادی قابل قبول نیست. امیدوارم هرچه زودتر موانع استفاده علمی از محسن برهانی برطرف شود و دانشکده حقوق دانشگاه تهران و سایر دانشگاه ها بتوانند مجددا از دانش حقوقی ایشان استفاده کنند. همچنین امیدوارم مسئولان دستگاه قضایی به انتقادات دلسوزانه و همدلانه ایشان توجه کافی داشته باشند و جلوی محاکمه های غیرقانونی را بگیرند.
وی در رشته حقوق جزا در دانشگاه تهران تحصیل کرد
و مدافع اصلی عدالت

دیدگاهتان را بنویسید