چرا مردم مضطرب به بازار سکه هجوم آوردند؟| لغو تحریم ها آب بر بسیاری از آتش های اقتصادی خواهد بود

چرا مردم مضطرب به بازار سکه هجوم آوردند؟|  لغو تحریم ها آب بر بسیاری از آتش های اقتصادی خواهد بود

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه به آفتاب نیوز گفت: شاید بتوان یکی از اساسی ترین عوامل افزایش کنونی قیمت سکه را در مفهوم «بی ثباتی اقتصادی» خلاصه کرد. وقتی سود بانکی 20 درصد و تورم حداقل 40 درصد است در واقع به این معنی است که ارزش پول در حال کاهش است. سکه و طلا ارزش ذاتی دارند و با افزایش انتظارات تورمی مردم، تمایل به خرید سکه نیز افزایش می یابد.

با شکستن رکورد تاریخی 17 میلیون و 100 هزار تومانی سکه به کانون داغ بحث های اقتصادی کشور تبدیل شد. در بازدید خیابانی خبرنگار آفتاب نیوز و صحبت با کسبه متوجه شد که اکثر آنها خریدار هستند و هیچکس تمایلی به فروش ندارد. بسیاری از دلالان خیابانی دلایل سیاسی و به گفته آنها «وضعیت کشور» را دلیل اصلی عجله مردم برای خرید سکه عنوان کردند.

به گزارش آفتاب نیوز؛ در روزهای اخیر این بحث در گروه های اقتصادی و شبکه های اجتماعی داغ شده است که به دلیل دخالت گسترده بانک مرکزی در بازار ارز و امنیت ارز، قیمت دلار بسیار بالاتر از نرخ فعلی است. بازار، سرمایه های بی خانمان مردم به بازار سکه هجوم آورده است. قیمت گواهی سکه نیز برای اولین بار به 175 هزار تومان رسید.

برخی از صرافی های خیابان فرودی، کاغذی با عنوان «ارز نمی خرید و نمی فروشیم» روی شیشه نصب کرده اند. فضای امنیتی بازار ارز در نگاه مشکوک خریداران ارز مشهود است. پلیس امنیت اقتصادی نیز از کشف ۱۱ میلیون دلار تقلبی در بازار خبر داد. با خروج سرمایه از صندوق های با درآمد ثابت، بازار سهام و امنیت دلار، مردم سکه را بهترین گزینه یافته اند. به گفته برخی کارشناسان، با توجه به ارزش ذاتی سکه و قابل حمل بودن آن و همچنین فروش سریع آن، مردم ترجیح می دهند در شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی کشور، سرمایه خود را به صورت سکه و چمدانی داشته باشند. برای رفتن به بازارهای غیر قابل دسترس حتما حرکت کنید.

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه به آفتاب نیوز گفت: شاید بتوان یکی از اساسی ترین عوامل افزایش کنونی قیمت سکه را در مفهوم «بی ثباتی اقتصادی» خلاصه کرد. وقتی سود بانکی 20 درصد و تورم حداقل 40 درصد است در واقع به این معنی است که ارزش پول در حال کاهش است. سکه و طلا ارزش ذاتی دارند و با افزایش انتظارات تورمی مردم، تمایل به خرید سکه نیز افزایش می یابد.

وی افزود: متاسفانه دولت فاقد سیستم برنامه ریزی است، نزدیک به 16 ماه از روی کار آمدن این دولت می گذرد. دولت های آقایان خاتمی، روحانی و حتی احمدی نژاد در چند ماه اول دولت خود تورم را کاهش دادند. اما در دولت آقای رئیسی این روند معکوس شده و نرخ تورم از ابتدا رو به افزایش بوده است. البته تحریم ها بی تاثیر نیست، اما اگر دولت سیزدهم جدی بود، می توانست با تمرکز بر رفع تحریم ها بار بزرگی را از دوش اقتصاد ایران بردارد. این دولت خیلی شعاری است و با شعار دادن مشکل حل نمی شود. نمونه های زیادی از ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت وجود دارد، مثلاً برنج دیگر ارز و دلار نیست، برای توجیه خودمان، قیمت برنج ابتدای این دولت 40 هزار تومان بود و الان تقریباً 100 هزار تومان در برخی اقلام (البته قیمت برنج در بازار به 120 هزار تومان هم رسید)، این رشد 60 درصدی تنها در 16 ماه با هیچ معیار و معیاری قابل قبول نیست.

پازوکی همچنین گفت: اکنون قیمت آب معدنی به 4 هزار تومان رسیده است یعنی بسیار گرانتر از بنزین است اما به نظر می رسد دولت از حل مشکل بنزین عاجز است. ناکارآمدی کابینه نیز بسیار مشهود است، فردی را که نظام حقوق و دستمزد کشور را به هم ریخته بود به عنوان وزیر کار منصوب کردند و به جای برکناری او را به عنوان رئیس مناطق آزاد منصوب کردند. یا مثلا شاگردی از آقای میرکاظمی که بعید است به عنوان کارشناس در سازمان برنامه و بودجه استخدام شود، حالا به عنوان معاون امور مناطق سازمان منصوب می شود، گاهی معاون سازمان برنامه می تواند داشته باشد. قدرت بیشتر از وزیر یک تیم اقتصادی که یک تیم فوتبال نیست که یک جوان برجسته در آن برگزار می شود.

این کارشناس اقتصادی با یادآوری وضعیت وخیم اقتصادی افزود: در بین خود اصولگرایان نیز چهره های محترم اقتصادی وجود دارد، مانند دکتر دانش جعفری که حاضر به سیاه نمایی و مخالفت با سخنان غیرحرفه ای احمدی نژاد نیست و یا دکتر رهبر بلکه به جای ارقام معقول. چند جوان سردرگم می بینیم و افراد کم تجربه از طرف مدیر جهادی و امثال اینها منصوب می شوند و معیشت مردم را به امروز رسانده اند. اگر مقایسه کنیم می بینیم که دانش فردی مثل آقای نوربخش (رئیس وقت بانک مرکزی) از رئیس فعلی بانک مرکزی چهل سال پیش بیشتر است.

مهدی پازوکی با برشمردن عوامل تورمی فراوان اظهار داشت: اقتصاد ما گروگان سیاست است. اگر قرار بود برجام تکمیل شود و مذاکرات به رفع تحریم منتهی شود، یقینا فرزند آتش کنونی اقتصاد خواهد بود. در حال حاضر صاحبان خانه از افزایش چشمگیر قیمت مسکن خوشحال هستند و مستاجران نیز از این رویه متضرر شده اند، جایی که این فرآیندهای اقتصادی به نفع مردم مستضعف است و در راستای شعارهای حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور می خواهد کاری انجام دهد. در مورد اقتصاد، اما او نمی داند.

دیدگاهتان را بنویسید