چرا نماینده روسیه باید تکلیف ما را در مذاکرات روشن کند؟ / مسئولان کشور باید خودشان حرف بزنند

چرا نماینده روسیه باید تکلیف ما را در مذاکرات روشن کند؟  / مسئولان کشور باید خودشان حرف بزنند

روز جدید : مسیح مهاجری در یکی از دورافتاده ترین روستاهای کشور در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: یک کشاورز از من پرسید، هرچند مشخص است که دولت سیزدهم تصمیم دارد با غرب برای رفع تحریم ها توافق کند، چرا ما کارمندان این خبر خوب را اعلام کردند آیا مردم را در اطراف خود اعلام و نگه ندارید؟

برای من خیلی جالب بود که یک کشاورز روستایی در مهم ترین موضوع سیاسی کشور اینقدر دقیق عمل می کند.

با صحبت کردن، همه چیز جالب تر شد. به جای پاسخ به سوالش از او پرسیدم: «از کجا می دانید که دولت سیزدهم تصمیم گرفته با کشورهای غربی بر سر نتیجه و لغو تحریم ها به توافق برسد؟» بدون معطلی گفت. وی گفت: در مذاکرات اخیر روسیه و چین ایران را متقاعد کرده اند که برخی از خواسته های حداکثری خود را رد کند. ایرانی ها موافقت کرده اند که مذاکرات را بر اساس پیش نویسی که دولت قبلی ایران در بهار گذشته تهیه کرده بود آغاز کنند.

اگرچه از اطلاعات دقیق این کشاورز روستایی بسیار متعجب شدم، اما وانمود کردم که او چیز مهمی نگفته است و با خونسردی پرسیدم: آیا اولیانوف یکی از والدین ماست که باید حرف های او را بپذیرد و کارمندان ما به درخواست او عمل کنند؟ با خودش حرفی زد و در مقابل وزیر خارجه ما همان روز یا یک روز قبل از گفتن نماینده روسیه گفته بود ما رسیدیم. برای ما ملاک حرف کارمندانمان است نه حرف روس ها و چینی ها.

کشاورز وقتی این را شنید با نگاهی عاقلانه به من گفت: آقا ما در این مورد زیاد شنیده ایم. چرا خودت را پرت می کنی تو کوچه سمت چپ؟ جواب من را بدهید چرا این آقایان زودتر کارشان را تمام نمی کنند تا هر روز تخم مرغ و پیاز و سیب زمینی گران نشود و ما با خیال راحت به کشاورزی خود برسیم؟

گفتم خب چه اشکالی دارد که تصمیمشان را بگیرند، اما کمی هم چانه زنی می کنند، اما اتفاق دیگری در مورد ایران می افتد؟

طرف متوجه شد که من با او موافقم، اما از روی کنجکاوی به بحث با او ادامه دادم. لذا ایشان فرمودند اگر به این آقایان دسترسی دارید به قول من یک دهقان بگویید ما مردم دوست داریم حرف اول و آخر را از مسئولین خود بشنویم و اعتمادمان به آنها باقی خواهد ماند. راستا حسینی به مردم بگویید حالا که وارد چاله شدیم می فهمیم کاری که دولت قبل انجام داد درست است، هم مذاکرات برجام و هم مذاکرات وین و هم تلاشی که برای رفع تحریم ها انجام داده است. اگر این را بگویید ما مردم بی غرض و بی آزار متوجه می شویم که شما صادق هستید و علاقه و اعتمادمان به شما بیشتر می شود و دوباره به شما رای می دهیم…

گفت و گو با این دهقان کشاورزی من را به نقش تاثیرگذار مردم در شکل گیری آینده کشور امیدوار کرد. او و البته توده مردم انتظار دارند مسئولان با مردم صادق باشند. اجازه ندهید مردم اخبار، تصمیمات و برنامه های کشور خودشان را از خارجی ها بشنوند. انصافا این کمترین انتظاری است که مردم از مسئولان می توانند داشته باشند.

سخنان این کشاورز مرا به یاد زندگی شهید مظلوم آیت الله بهشتی انداخت که صداقت در رفتار و گفتار را سرلوحه برنامه زندگی سیاسی اجتماعی خود قرار داد و لحظه ای از آن جدا نشد. او بود که می‌گفت: «صداقت و راستی و ایمان اولین مسئله در رابطه امت و حاکمان است. «زیرا مردم می خواهند به صاحبان قدرت اعتماد کنند و شرط اعتماد این است که به دین و تقوا و درستی آنها ایمان داشته باشند.

این بدان معناست که صداقت باید در قلب حکومت باشد. مدیریت سالم بدون صداقت ممکن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید