چرا و چگونه زلزله ترکیه و سوریه رخ داد؟

چرا و چگونه زلزله ترکیه و سوریه رخ داد؟

در حالی که پس لرزه ها معمولاً به طور قابل توجهی کوچکتر از زلزله اصلی هستند، اما می توانند به همان اندازه اثرات مخربی داشته باشند زیرا زیرساخت ها در زلزله اول آسیب دیدند و می توانند تلاش های امدادگران را با مشکل مواجه کنند.

– زلزله بسیار شدیدی در جنوب شرقی ترکیه و نزدیک مرز سوریه رخ داد. داده‌های لرزه‌سنج‌هایی که لرزش زمین ناشی از زمین‌لرزه را اندازه‌گیری می‌کنند، نشان می‌دهد که این رویداد در اوایل صبح روز 6 فوریه با بزرگی 7.8 ریشتر رخ داده است.

زلزله واقعا بزرگ بود

بر اساس گزارش فرارو به نقل از Conversation، لرزش ناشی از حرکت انرژی از منبع یا مرکز زلزله عواقب ناگواری برای افرادی که در نزدیکی آن زندگی می کردند، داشت. بسیاری از ساختمان ها فرو ریخته و حداقل 2000 نفر در هر دو کشور جان خود را از دست داده اند و گزارش هایی از آسیب آتش سوزی به خطوط لوله گاز نیز گزارش شده است. دومین زمین لرزه بسیار قوی به بزرگی 7.5 ریشتر نیز حوالی ظهر در مرکز ترکیه به وقوع پیوست.

چرا این اتفاق افتاد؟

این منطقه از ترکیه مستعد زلزله است زیرا در محل تلاقی سه صفحه تکتونیکی تشکیل دهنده پوسته زمین قرار دارد: صفحه آناتولی، عربی و آفریقا. صفحه عربستان در حال حرکت به سمت شمال به سمت اروپا است و باعث می شود صفحه آناتولی (که ترکیه در آن قرار دارد) به سمت غرب رانده شود.

حرکت صفحات تکتونیکی باعث ایجاد فشار بر روی پهنه های گسلی در امتداد مرزهای آن می شود. آزاد شدن ناگهانی این فشار است که باعث زلزله و لرزش می شود.
زمین لرزه اخیر احتمالاً روی یکی از گسل های اصلی که مرز بین صفحات آناتولی و عربستان را مشخص می کند رخ داده است: گسل شرق آناتولی یا گسل دریای مرده. هر دوی این گسل‌ها «گسل‌های ضربه‌ای-لغز» هستند، به این معنی که مقداری از حرکت صفحاتی که از کنار یکدیگر حرکت می‌کنند را جذب می‌کنند.

به طور قابل توجهی قوی تر از زلزله های قبلی بود

در حالی که این منطقه هر ساله زلزله های زیادی را تجربه می کند که ناشی از حرکت مداوم صفحات تکتونیکی است، آخرین مورد به خصوص بزرگ و مخرب بود زیرا انرژی زیادی آزاد می کرد. سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) خاطرنشان کرد که از سال 1970، تنها سه زمین لرزه به بزرگی 6 ریشتر در 250 کیلومتری این منطقه رخ داده است. زمین لرزه 15 بهمن با قدرت 7.8 ریشتر به طور قابل توجهی قوی تر از زمین لرزه های قبلی در منطقه و بیش از دو برابر زلزله های قبلی ثبت شده در منطقه بود.

زلزله شناسان مدرن از مقیاس بزرگی آنی استفاده می کنند که نشان دهنده میزان انرژی آزاد شده توسط زلزله است (مقیاس ریشتر قدیمی تر است، اگرچه گاهی اوقات در اخبار اشتباه نقل می شود). مقیاس غیر خطی است: هر پله به بالا نشان دهنده 32 برابر بیشتر انرژی آزاد شده است. این بدان معناست که یک زلزله 7.8 ریشتری در واقع حدود 16000 برابر بیشتر از متوسط ​​زلزله 5 ریشتری که معمولا در این منطقه رخ می دهد انرژی آزاد می کند.

ما تمایل داریم که انرژی لرزه ای را از یک مکان یا کانون واحد در نظر بگیریم، اما واقعیت این است که انرژی لرزه ای در واقع با حرکت در امتداد یک منطقه گسلی تولید می شود. هر چه زلزله بزرگتر باشد، ناحیه گسل بیشتر حرکت می کند. زمین لرزه ای به بزرگی 7.8 ریشتر در منطقه ای به طول 190 کیلومتر و عرض 25 کیلومتر به این معنی است که این زمین لرزه در منطقه بسیار وسیعی احساس شده است.

تخمین زده می شود که 610000 نفر در مجاورت تا حدود 80 کیلومتری شمال شرقی در امتداد مرز صفحه تکتونیکی لرزش شدیدی را احساس کردند (به اندازه کافی برای ایجاد خسارت مالی قابل توجه). این زمین لرزه در استانبول بزرگترین شهر ترکیه در حدود 815 کیلومتری، بغداد پایتخت عراق در 800 کیلومتری و قاهره مصر در 950 کیلومتری کانون زمین لرزه احساس شد.

پس لرزه ها چطور؟

پس از زمین لرزه های بزرگ، زمین لرزه های کوچکتر زیادی رخ خواهد داد که به عنوان پس لرزه شناخته می شوند، زیرا پوسته زمین با تغییرات تنش سازگار می شود. پس لرزه ها می توانند روزها تا سال ها پس از رویداد اولیه ادامه داشته باشند. در 12 ساعت اول پس از زلزله اولیه، سه زمین لرزه دیگر به بزرگی 6 ریشتر در جنوب شرقی ترکیه به وقوع پیوست. اولین زمین لرزه 6.7 ریشتری بود که تنها 11 دقیقه پس از اولین زمین لرزه رخ داد و صدها پس لرزه کوچکتر نیز وجود داشت. دومین زمین لرزه بزرگتر به بزرگی 7.5 در ناحیه شمالی یک سیستم گسلی متفاوت اما مجاور رخ داد: گسل سورگو. از نظر فنی، این زمین لرزه به اندازه ای قوی بود که به تنهایی یک زلزله جداگانه در نظر گرفته شود، اگرچه احتمالاً توسط اولین زمین لرزه ایجاد شده و مجموعه پس لرزه های خود را ایجاد خواهد کرد.

در حالی که پس لرزه ها معمولاً به طور قابل توجهی کوچکتر از زلزله اصلی هستند، اما می توانند به همان اندازه اثرات مخربی داشته باشند زیرا زیرساخت ها در زلزله اول آسیب دیدند و می توانند تلاش های امدادگران را با مشکل مواجه کنند. از آنجایی که اثرات این زمین لرزه های بزرگ هنوز توسط مردم ساکن در این منطقه احساس می شود، تنها می توان امیدوار بود که کمک های بین المللی در سریع ترین زمان ممکن به ترکیه و سوریه برسد تا از تلاش های امدادگران در میان پس لرزه های جاری حمایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید