چرخه اقتصادی و مشکلات ساختاری بیمارستان میلاد بیژن / از چالش نداشتن پزشک متخصص تا عدم استفاده از توانمندی های روز بیمارستان

ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800499

مشکلات ریز و درشت بیمارستان فوق تخصصی خراسان جنوبی;

با وجود گذشت 6 سال از افتتاح بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) بیرجند یا میلاد 3، مشکلات عدیده ای که مهمترین آن کمبود پزشک متخصص است، اجازه استفاده از تمام امکانات این بیمارستان پیشرفته را نمی دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) بیرجند (میلاد 3) شهریور 94 با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت و جمعی از مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

این بیمارستان 140 تختخوابی در قسمت مسکونی ساختمان اداری بیرجند در 5 طبقه ساخته شده و شامل بخش های فوق تخصصی، کلینیک های تخصصی و بخش های پاراکلینیکی می باشد. اورژانس بیمارستان نیز دارای تجهیزات مدرن بوده و تمامی اتاق ها وی آی پی و مجهز به امکانات رفاهی کامل می باشد.

با توجه به اینکه حدود نیمی از جمعیت استان از تامین اجتماعی برخوردار هستند و امکانات و تجهیزات بیمارستان شهید رحیمی به عنوان مرکز درمانی ویژه تامین اجتماعی بیرجند پاسخگوی نیاز مشتریان نیست، با افتتاح میلاد، بیمارستان جمعیتی مدیریت شد که اقدام بسیار بزرگی بود اما با وجود همه این شرایط چالش های موجود در قسمت های مختلف این بیمارستان باعث شد تا با گذشت 6 سال از افتتاح هنوز امکان استفاده از تمام ظرفیت های این بیمارستان وجود نداشته باشد.

شنیده ها حاکی از آن است که ساختار معیوب هیات مدیره، تصمیمات اشتباه مدیران و تامین اجتماعی در سال های اخیر، عدم انتصاب بیمارستان از جمله مصوبات سفر آبان ماه امسال مدیرعامل بوده است. سال، دریافتی ها و قراردادهای بیمارستان های غیرنظامی و هیات مدیره، علیرغم شباهت کاری و بدهی های میلیاردی بیمارستان ها و عدم تمایل به همکاری با پزشکان و … دستیابی به شرایط ایده آل در این بیمارستان فوق تخصصی را سخت تر کردند.

نگاه غلط اقتصادی

به گفته یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود، سازمان بهداشت و درمان در طول سالیان متمادی اقدامات متعددی را برای توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی خود انجام داده است که آخرین مورد آن تاسیس شرکت تامین اجتماعی میلاد سلامت و بیمارستان میلاد بیرجند است. . این یک زیر مجموعه است.

وی افزود: تامین اجتماعی در سه حوزه بیمه بازنشستگی، درمان و اقتصاد فعالیت می کند که متاسفانه میلاد بیرجند نیز در زمره اقدامات اقتصادی قرار دارد.

به گفته وی، با توجه به حساسیت موضوع بیمارستان و ارتباط مستقیم آن با زندگی شهروندان، نباید به دلیل کمبود اعتبار و کاهش هزینه ها از منظر اقتصادی به آن نگاه کرد، بلکه باید دارای بودجه ثابت و بدون چشم انداز باشد. برای درآمدزایی بر اساس تجویز بیمار و بستری شدن در بیمارستان.

مشکلات ساختاری

به گفته وی، برای جذب نیروی کار این بیمارستان در سال ۹۵ آزمون استخدامی تحت عنوان تامین اجتماعی برگزار شد که ۱۱ هزار نفر در آن شرکت کردند و با وجود پنج سال تغییری نکرده است.

وی با گلایه از تبعیض افزود: در حالی که پرسنل این بیمارستان با این مشکل مواجه هستند، کارکنان بیمارستان شهید رحیمی با وجود تشابه کاری، حدود 3 برابر این پرسنل دریافتی دارند.

آن طور که فرد دیگری به خاورستان گفت: حدود 120 نفر از پرسنل این بیمارستان در سال گذشته به دلیل شرایط بد مالی، ناامنی در محیط کار، 14 ماه اضافه کاری و 3 سال بهره وری مستقر شده اند.

وی عدم مدیریت صحیح و اعمال سلیقه را عامل مشکلات ساختاری این مجموعه دانست و گفت: در مجموعه مدیریتی جدید امیدواریم مشکلات موجود برطرف شود هرچند قول هایی داده شده است اما نتایج هنوز به دست نیامده است.”

عدم قطعیت MRI

به گفته یکی دیگر از مسئولین این مجموعه بزرگ، از سال اول بهره برداری از بیمارستان، ام آر آی و دستگاه سنگ شکن به بیمارستان نرسیده است. در حالی که زمین بالای بیمارستان برای ساخت ساختمان MRI در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز از تمام ظرفیت های بیمارستان استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: برخی از بخش های درمانی این بیمارستان نیمه فعال هستند که تنها دلیل استفاده نکردن از آن ها کمبود تجهیزات میلیاردی، مدیریت صحیح و نبود تجهیزات است. متخصصان

علاوه بر موارد ذکر شده، وقفه در فعالیت برخی از متخصصان، عدم فعالیت بخش های کاربردی مانند دندانپزشکی در اکثر ماه های سال و … موارد و مشکلاتی وجود دارد که شهروندان نیز از آن گلایه دارند.

انتظار می رود نتیجه را از تهران دریافت کند

فرزاد فیروزی مدیر درمان تامین اجتماعی در پاسخ به اظهارات خبرنگار خاورستان گفت: در بازدید مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همه موارد ذکر شد و کارگروهی در تهران تشکیل شد و یک سری تصمیمات اتخاذ شد. ساخته شد و نتیجه به استان اعلام شد.

به گفته وی، سپس مدیرکل درمان مستقیم تامین اجتماعی در سفری پرمشغله به بیرجند از تمامی بخش های بیمارستان بازدید و با پرسنل گفتگو و جلسه ای 7 ساعته برگزار کرد. در استان خبر داد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان در پاسخ به این سوال که چه تصمیماتی برای خروج بیمارستان از رویکرد اقتصادی گرفته شده است، گفت: در حالی که با دوستان هم عقیده هستیم که بیمارستان محل درآمدزایی نیست بلکه هدف آن است. به مردم خدمات ارائه می کند، اما باید توجه داشت که درآمدزایی در این بیمارستان به عنوان محلی برای کار اقتصادی دیده نمی شود و بحث بر اساس اجراست که نشان از ارائه خدمات کمی و کیفی دارد.

به گفته وی، تا اوایل دهه 70 بیمارستان ها بودجه ثابتی داشتند و اجرا مهم نبود اما پس از تصویب قانون تامین اجتماعی شرایط تغییر کرد.

فیروزی گفت: ما موافقیم که برخی از منابع بیمارستانی ناشی از کارایی است، اما اینکه همه منابع بیمارستانی از عملکرد است، بیمارستان را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل می کند و خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد، چرا که برخی از خدمات ارزشمند هستند زیرا خدمات زیان آور حذف می شوند. برخی از خدمات سودآور بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، رویکردی که برخی از بیمارستان های خصوصی از آن استفاده می کنند.

به گفته وی، اتفاقات مثبتی که در چند ماه اخیر در بیمارستان میلاد رخ داد و در سفر مدیر تامین اجتماعی بیرجند کمک هایی صورت گرفت، مقدار قابل توجهی را در استان برای جبران بخشی از نقدینگی برجای گذاشت. آنها عملکرد خودشان هستند.

با این حال، او گفت که کار در این شرایط دشوار است، زیرا ارائه خدمات پزشکی با بودجه دولتی هزینه های بیمارستان را پوشش نمی دهد و این بیمارستان تنها بیمارستان خودگردان در استان و سایر بیمارستان ها از جمله دولتی، دانشگاهی، ارتش است. و بیمه منبع بودجه ثابت و میزان اجرا است که هم از افراد دریافت کننده خدمات و هم از بیمارستان عقب نیست.

ساختار هیئت مدیره

مسئول تامین اجتماعی استان افزود: مدیریت این بیمارستان هیئت مدیره است و تغییری در ساختار بیمارستان ایجاد نشده است، فقط اعضای هیات مدیره تغییر کرده اند که این امر باعث بهبود عملکرد بیمارستان شده است.

فیروزی با اشاره به اینکه نظرات متفاوتی وجود دارد، برخی بر این عقیده اند که بیمارستان باید تملک شود و برخی دیگر معتقدند بیمارستان باید با همان وضعیت دولتی به فعالیت خود ادامه دهد، افزود: اقدامات دیگری برای بهبود وضعیت وجود دارد. با نیروی کار و در ما با توسعه سروکار داریم که منتظر تصمیمات مرکز هستیم.

دکتر متخصص نبود

به گفته وی، در شرایط فعلی مشکل بزرگ این نیست که این بیمارستان یک شرکت یا ملک است، بلکه مشکل این است که بیمارستان پزشک متخصص ندارد.

وی تاکید کرد: بیمارستانی که متخصص نداشته باشد، کارکردی نداشته باشد، متخصصان موجود مهمان هستند و هیچ تضمینی برای زنده ماندن آنها وجود ندارد.

وی در ادامه با گلایه از وضعیت موجود بیان کرد: گفته می شود پزشک مورد نیاز سازمان باید از بازار آزاد استخدام شود که آمارها نشان می دهد از 260 متخصص در استان تنها 50 نفر به صورت آزاد کار می کنند که بیشتر آنها به دلیل کهولت سن. وجود ندارد و در مطب ها و کلینیک های آنها افرادی هستند که مشغول هستند و نمی خواهند در بخش دولتی کار کنند. شاید فقط 20 نفر از آنها شرایط را داشته باشند.

وی همچنین با گلایه از عدم همکاری بخش‌های مختلف استان، افزود: دانشگاه علوم پزشکی به ما اجازه داده است که از متخصصان این مجموعه در شهرستان‌ها به صورت محدود با شرایط خاص استفاده کنیم و چند تفاهم نامه نیز منعقد شد. ماه ها پیش.» اما هیچ اتفاقی نیفتاد، زیرا بیمه سلامت می گوید در این صورت پزشکان را از حمایت دوکا حذف می کنیم.

به گفته وی، بیمه سلامت تاکید دارد که باید تعرفه دولتی باشد که تعرفه تامین اجتماعی مصوبه مصوبه هیات وزیران و در سراسر کشور است و هیچ بیمه درمانی مشکلی نداشته است. این اتفاق فقط در خراسان جنوبی رخ داده است. حتی چند پزشک که از طرف UMNP اجازه همکاری با ما را داشتند، امتناع کردند زیرا هیچ بهانه ای برای آنها نداشتند.

ما قانون محکمی نداریم

مدیر درمان تامین اجتماعی استان دلیل شرایط فعلی را نبود قانون قوی عنوان کرد و ادامه داد: بیمه این زیرساخت را از محل اعتبارات مردمی ایجاد کرد و طبق قانون موظف به ارائه خدمات درمانی و بر اساس ماموریت وزارتخانه است. بهداشت و درمان تامین اجتماعی

فیروزی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ دکتری از دانشگاه فارغ التحصیل نمی شود مگر اینکه به صورت تمام وقت در دانشگاه باشد و دانشگاه در این استان متخصص کمی داشته باشد و وزارت بهداشت سهمیه تامین اجتماعی را در نظر نگرفته باشد.

به گفته وی؛ مقصر نمایندگان دور قبل هستند، راه قانونی برای گرفتن پزشک متخصص ندادند، تازه آمدند، که در این شرایط امکان پذیر نیست.

فیروزی بیان کرد: اگر نظام، دولت و مجلس بر این نظر هستند که تامین اجتماعی باید زمینه درمان را فراهم کند، باید زیرساخت های لازم را فراهم کند که آن هم پزشک متخصص است.

وی افزود: باید مشخص شود که اگر جزو کشور نیستیم، اجازه بگیریم که متخصص خارج از کشور استخدام کنیم، چه ما را به عنوان متخصص استخدام کنند.

به گفته وی، یک پزشک متخصص در استان پیدا نمی کنیم، همه مراکز شهرستان ها فقط خدمات عمومی ارائه می دهند و در مرکز استان مشکلات زیادی داریم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان تاکید کرد: در مرکز بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) هر بودجه ای می توان سرمایه گذاری کرد حتی اگر ملکی شود اما وقتی پزشک نباشد فایده ای ندارد. با پزشک تصمیم بگیرید و بهره وری را افزایش دهید. پولی نیست، اینها ابزار هستند.

به گفته فیروزی؛ تامین اجتماعی در تامین زیرساخت های لازم در استان کوتاهی نکرده است، بنابراین طبق آمار، تعداد تخت ها به نسبت جمعیت در کشور حرف اول را می زند.

وی افزود: تجهیزات لازم را تهیه کرده ایم و حتی برنامه توسعه داریم و برنامه ریزی برای خرید تصویربرداری تشدید مغناطیسی و سنگ شکن داریم و طبق نظر کارشناسی در یکی از بیمارستان ها نصب می شود اما این تجهیزات بدون متخصص.” فایده ای ندارد.

وی همچنین به پیگیری های انجام شده برای رفع مشکل با پزشک متخصص اشاره کرد و افزود: در این زمینه با استاندار صحبت کردیم و دستور تشکیل جلسه و بررسی موضوع را صادر کردیم.

فیروزی گفت: بیش از 7 جلسه با استاندار در امور اجتماعی داشتیم و با هم مذاکره کردیم. این مسائل به نمایندگان مجلس منتقل شد و حتی نامه یکی از نمایندگان بیرجند به وزارت بهداشت قول مساعدت داده بود اما نتیجه ای حاصل نشد.

وی تاکید کرد: با این رویه تغییری ایجاد نمی شود زیرا قانون سخت است مگر اینکه قانون قوی داشته باشیم تا بتوانیم کارشناس تامین اجتماعی را استخدام کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید