چشم ها خطر ابتلا به آلزایمر را پیش بینی می کنند

چشم ها خطر ابتلا به آلزایمر را پیش بینی می کنند

روز جدید یک پیشرفت علمی جدید نشان می دهد که معاینه شبکیه می تواند به پیش بینی خطر بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر، رایج ترین شکل زوال عقل کمک کند.

محققان در یک مطالعه جدید می گویند که این یافته ها روزی می تواند راه را برای آزمایش چشمی ساده ای هموار کند که می تواند به پیش بینی خطر بیماری هایی مانند آلزایمر، رایج ترین شکل زوال عقل کمک کند.

بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل است که معمولاً به آرامی شروع می شود و به تدریج بدتر می شود. به عبارت دیگر، این بیماری می تواند چندین دهه قبل از شروع اولین علائم شروع شود، زمانی که فرد متوجه هیچ اختلالی نشود. با این حال، هیچ بیماری بدون علامت نیست و بیماری های مرتبط با فلج مغزی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که نازک شدن شبکیه در میانسالی با عملکرد شناختی در اوایل زندگی و بزرگسالی مرتبط است.

اشلی بارت یانگ از دانشگاه اوتاگو در نیوزلند می گوید. متأسفانه دانشمندان هنوز نتوانسته اند بیماری پیشرفته آلزایمر را درمان کنند و شیوع این بیماری در سراسر جهان در حال افزایش است. شناسایی افراد در مرحله پیش بالینی که ممکن است هنوز زمان برای مداخله وجود داشته باشد، مهم است. افراد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب از اختلالات بینایی رنج می برند که می تواند منجر به سردرگمی ذهنی، اختلال و کناره گیری اجتماعی شود. در واقع، همه آنها علائمی هستند که همراه با از دست دادن حافظه، زندگی روزمره میلیون ها نفر مبتلا به این بیماری را در سراسر جهان مختل می کنند.

با این حال، این اولین بار نیست که دانشمندان متوجه می شوند که چشم ها می توانند پنجره ای به سمت مغز باشند. بیش از یک دهه پیش، محققان پروتئین‌های بتا آمیلوئید مشخصه بیماری آلزایمر را در شبکیه افراد مبتلا به این بیماری کشف کردند و تصویربرداری بعدی از چشم نشان داد که بیماران آلزایمر نیز شبکیه نازک‌تری دارند. یک مطالعه در سال 2018 همچنین ارتباط قوی بین بیماری آلزایمر و سه بیماری شایع چشمی، از جمله گلوکوم و دژنراسیون ماکولا را نشان داد. اگرچه کشف چنین پیوندهایی بسیار جالب بوده است، اما عوامل خطر بیماری آلزایمر بسیار و متنوع است، به طوری که در حال حاضر هرگونه ارتباط بین بیماری آلزایمر و سلامت چشم هنوز تحت بررسی شدید دانشمندان است.

در مطالعه جدید، محققان داده های یک مطالعه طولانی مدت در Dunedin را بررسی کردند که زندگی بیش از 1000 نوزاد متولد شده در یک بیمارستان نیوزلند را از بدو تولد ردیابی می کند. پنج دهه بعد، بارت یانگ و همکارانش زیرمجموعه‌ای از 865 بزرگسال را که تحت اسکن چشم 45 ساله قرار گرفتند، همراه با مجموعه‌ای از تست‌های عصبی روان‌شناختی در بزرگسالی و اوایل کودکی به‌عنوان بخشی از آزمایش Dunedin مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. ضخامت دو بخش مختلف شبکیه (لایه‌های فیبر عصبی شبکیه و لایه‌های سلول گانگلیونی) با اسکن اندازه‌گیری شد.

تجزیه و تحلیل نشان داد که شرکت‌کنندگان در مطالعه با لایه‌های نازک‌تر شبکیه به نتایج کمتری در تست‌های عملکرد شناختی چه در بزرگسالی و چه در دوران کودکی دست یافتند. با این حال، هیچ ارتباطی بین نازک شدن شبکیه و کاهش کلی عملکرد شناختی (بین دوران کودکی و میانسالی) یافت نشده است، که نشان می دهد اتفاقی در مغز در حال رخ دادن است. در حالی که لایه‌های نازک‌تر رشته‌های عصبی شبکیه از سن ۴۵ سالگی با پردازش کندتر مغز همراه بوده است، این نتیجه ممکن است تنها نشانه‌ای از پیری عمومی باشد و لزوماً با بیماری آلزایمر مرتبط نباشد.

«به همین دلیل است [ضخامت شبکیه]این می تواند نشانگر سلامت کلی مغز باشد. هنوز مشخص نیست که آیا آزمایش چشم برای پیش بینی بیماری پیچیده و موذیانه ای مانند آلزایمر عملی است یا خیر. با این حال، تعدادی از مطالعات قبلی، از جمله مطالعات مبتلا به زوال عقل، نشان داده اند که نازک شدن شبکیه ممکن است قبل از زوال عقل شناختی و تشخیص زوال عقل رخ دهد. تحقیقات بیشتری برای تعیین توالی رویدادها مورد نیاز است تا ببینیم آیا نازک شدن شبکیه واقعاً قبل از بیماری آلزایمر بوده است یا خیر. “آیا تغییرات شبکیه علائم ثانویه بیماری هستند یا صرفاً منعکس کننده افزایش سن یا سایر عوامل سبک زندگی هستند؟”

با وجود تمام احتمالات، محققان به وضوح معتقدند که مطالعه نازک شدن شبکیه به عنوان نشانگر زیستی تغییرات شناختی، با توجه به یافته‌های تاکنون و بار فزاینده بیماری آلزایمر، ارزش ادامه دارد. از آنجایی که تست‌های معمول چشم ارزان‌تر از تصاویر مغزی هستند که معمولاً برای بررسی سلامت مغز استفاده می‌شوند، تحقیقات بیشتر جایگزین مقرون‌به‌صرفه‌تری برای نظارت بر تغییرات سلامت مغز در طول زمان خواهد بود. بارت یانگ می‌گوید: «در آینده، این اکتشافات می‌توانند منجر به استفاده از آن شوند [هوش مصنوعی]”برای انجام یک اسکن معمولی توموگرافی انسجام نوری که توسط یک اپتومتریست انجام می شود و آن را با سایر داده های سلامتی برای تعیین خطر بالقوه بیماری آلزایمر ترکیب می کند.” نتایج این مطالعه در مجله JAMA Ophthalmology منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید