چندین پیش نویس تحریم رد و بدل شده است

ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792334

مذاکره کننده ارشد ایران در این گفت وگو با اشاره به اینکه هنوز یک روند جدی و واقعی در موضوع تحریم ها آغاز نشده است، گفت: از نظر ما همه تحریم هایی که با مفاد برجام مغایرت دارد باید برداشته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای وین، رفع تحریم ها را اولویت اصلی تیم مذاکره کننده دانست و خاطرنشان کرد: اولویت و محور اصلی مذاکرات وین رفع تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه علیه ملت ایران است. تحریم هایی که هم با قوانین و قواعد بین المللی و هم با یک توافق بین المللی به نام شورای امنیت سازمان ملل متحد و مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

حفاری افزود: به جز ایران، سایر اعضای گروه 1+5 و حتی خود دولت جدید آمریکا اذعان دارند که تصمیم دولت قبلی آمریکا مبنی بر خروج از برجام اقدامی اشتباه است و به همین دلیل دولت بایدن. می‌خواهد این اشتباه را مرتکب شود: «به گذشته برگرد و به توافق 2015 برگرد.

وی گفت: در شش دور مذاکرات در وین، دو کشور در نهایت به تعدادی پروژه از جمله دو مورد در رفع تحریم ها و برنامه هسته ای ایران دست یافتند. اما ایران با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دولت جدیدی با دیدگاه ها و اولویت های جدید روی کار آمد و کار خود را در موضوعات مختلف به ویژه سیاست خارجی آغاز کرد. بر این اساس طبیعی و طبیعی بود که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران تغییرات و پروژه های به دست آمده در وین را در 30 خرداد سال جاری مورد توجه قرار دهد. بر این اساس، طرف ایرانی این ملاحظات و اصلاحات مربوط به موضوع هسته ای و لغو تحریم ها را در متن پیش نویس 20 ژوئن گنجانده است. 2021 سابق.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: در پیش نویس 30 خرداد درباره اقدامات هسته ای اختلافات متعددی بین دو کشور وجود داشت. بر این اساس، متن پیش نویس حاوی تعداد زیادی برکات – پرانتز – است که تفاوت موقعیت بین دو کشور را نشان می دهد. تعدیل های انجام شده توسط تیم جدید در این پروژه کمتر از تفاوت هایی است که در متن پروژه در تاریخ 20 خرداد وجود داشته و دارد. بر این اساس، در این دوره از مذاکرات که از 29 آبان ماه آغاز شد، جلسات مختلفی در سطح کارشناسی و مقامات ارشد برای مذاکره این دو پروژه برگزار شد.

حفاری به جلسات متعدد دو کشور در این دور از مذاکرات اشاره کرد و گفت: در چند روز اخیر جلسات متعددی بین دو کشور در قالب کارگروه هسته ای برگزار شده است تا اختلافات دو کشور در تهیه پیش نویس هسته ای مشخص شود. اقدام موارد این تفاوت ها. بر این اساس، دیدارهای دو کشور برای آغاز مذاکرات برای حل این اختلافات پس از نهایی شدن موارد مورد مناقشه بین طرفین همچنان ادامه دارد. از چند روز پیش و با شروع این جلسات پیشرفت خوبی حاصل شده است.

معاون وزیر امور خارجه به نقش رژیم صهیونیستی در این مذاکرات پرداخت و توضیح داد: ما با دو فضا و دو محیط روبرو هستیم که یکی در اتاق مذاکره و دیگری فضای خارج از اتاق مذاکره است. طرف های حاضر در اتاق مذاکره مشخص هستند اما مشخص نیست چه هویتی در خارج از اتاق مذاکره وجود دارد. همان هویت های پرتنشی که تلاش می کنند تاسیسات هسته ای ایران را با اقدامات تروریستی هدف قرار دهند، با جدیت سعی دارند این فضای مخرب و غیرسازنده را در داخل اتاق مذاکره گسترش دهند، علاوه بر آن فضای بیرون از اتاق مذاکره را تخریب کنند.

علی باقری ادامه داد: تلاش جدی صهیونیست ها در روند مذاکرات و تلاش آنها برای تأثیر منفی، منفی، مخرب و غیرسازنده در داخل اتاق مذاکره مشخص است. به همین دلیل مقامات مختلف رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا این نقش مخرب را به مذاکره کنندگان نیز تسری دهند.

مذاکره کننده ارشد ایرانی در مذاکرات وین ادامه داد: برخی از این شرکت کنندگان مناقشات رفتاری را تجربه کرده اند. از یک طرف می گویند می خواهیم مذاکره کنیم تا برجام احیا شود و آمریکا به برجام بازگردد، از طرف دیگر با یک نهاد نامشروع که اول تلاش کرده آن توافق را به هم بزند یا با این موضوع مقاله مشترکی می نویسند. هویت غیرقانونی آنها جلسات طولانی دارند. هرگونه وقفه در روند مذاکرات مربوط به شرکت کنندگان است که به صهیونیست ها فرصت، ظرفیت و فرصت می دهند تا بر خلاف روند گفت وگو عمل کنند.

حفاری گفت: هنوز یک روند جدی و واقعی در موضوع تحریم آغاز نشده است. البته پروژه های متعددی بین کشورها رد و بدل شده است، اما نکته مهم این است که به نظر ما همه تحریم هایی که با مفاد برجام مغایرت دارد، باید برداشته شود. چه این تحریم ها در دوره اوباما اعمال شده باشد و چه در دوران ترامپ یا بایدن. همه تحریم ها علیه برجام و تحریم های اعمال شده در زمان کمپین فشار حداکثری دولت قبل به دلیل اینکه با برجام مرتبط است نیز باید برداشته شود.

معاون وزیر امور خارجه در خصوص فعالیت های هسته ای ایران پس از خروج آمریکا از برجام توضیح داد: بازرسان آژانس. ایران هیچ فعالیت مخفی هسته ای ندارد و همه فعالیت های هسته ای ایران در راستای برجام است، زیرا مواد 26 و 36 برجام به ایران این حق را می دهد که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، ممکن است ایران دچار انشعاب شود یا به تعهدات خود عمل نکند. مو ما بارها اعلام کرده‌ایم که اقدامات ما متقابل و جبران‌کننده است و یک سال پس از خروج آمریکا، اقدامات هسته‌ای خود را آغاز کردیم.

حفاری ادامه داد: پیش نویس هایی که از 30 خرداد باقی مانده است تفاوت های زیادی دارد. موضوع پادمان و همچنین بحث راستی آزمایی از جمله مواردی است که همچنان بین طرفین وجود دارد و باید در جریان مذاکرات حل شود تا به توافقی بین طرفین برسد.

وی افزود: فکر می‌کنم اگر کشور مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای رعایت همه مفاد برجام بدون استثنا داشته باشد، می‌توانیم در مدت زمان بسیار کوتاهی به توافق برسیم و شاهد اجرای برجام در عمل باشیم.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید