چهار اثر فرهنگی و تاریخی سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید


ساعت: 13:58
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913761

مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان:

علیرضا جلال زایی گفت: بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، چهار اثر فرهنگی و تاریخی متعلق به دوران اسلامی در سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا جلال زایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون اظهار داشت: در راستای حمایت های میراث فرهنگی، مادی و معنوی سیستان و بلوچستان، آثار منقول و غیرمنقول تاریخی و فرهنگی سیستان و بلوچستان انجام شد. آثار استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.

وی افزود: پس از 10 ماه بررسی، این چهار اثر تاریخی استانی توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تصریح کرد: شرایط اولیه ثبت در فهرست آثار ملی، احراز مشخصات فرهنگی و تاریخی اثر و سایر شرایط مقرر قانونی از نظر قدمت، محل مبدا. و محل ساخت یا ایجاد اثر در سال گذشته به پایان رسیده است.


وی گفت: آرامگاه «بابا حاجی دزکی» واقع در روستای زیارت مرکز شهرستان سراوان، آرامگاه «سید دهله بخاری (راکل شاه)» واقع در روستای چوکات، بخشی از طرح شهر چابهار، «خانه حاج شیردل ملایی» واقع در قائم آباد. روستا، بخش صبری، شهر نیمروز و «آرامگاه شیخ حسین» واقع در روستای سورکمب در بخش مرکزی شهر کنارک از جمله آثار ثبت شده در فهرست ملی ایران هستند.


جلال زایی خاطرنشان کرد: این آثار تحت حفاظت و نظارت میراث فرهنگی است و هرگونه دخالت و اقدامی که منجر به تخریب و تصرف این آثار تاریخی شود جرم محسوب می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید