چهار سناریو برای آینده دلار/ حسینی: افت دلار تا 15 هزار تومان غیرعادی نیست

چهار سناریو برای آینده دلار/ حسینی: افت دلار تا 15 هزار تومان غیرعادی نیست

روز جدید : یک کارشناس اقتصادی معتقد است در صورت احیای برجام امکان کاهش نرخ دلار تا مرز 15 هزار تومان وجود دارد و این عدد عجیب نیست.

بازار ارز کشور به چه سمتی در حال حرکت است؟ این سوالی است که این روزها بسیاری از فعالان اقتصادی و البته مردم مطرح می کنند. زیرا به دلیل اضافه شدن هر عدد به نرخ دلار، اموال آنها نیز کمتر شده و ارزش پول کاهش می یابد. در حال حاضر کارشناسان سناریوهای مختلفی را برای نرخ دلار پیشنهاد می کنند که اغلب به برجام مرتبط است. همانطور که بازار نیز نشان داد زمانی که فضای مثبت مذاکره وجود دارد، بازار ارز نزولی شده و برعکس اخبار منفی بازار را صعودی کرده است. اما در بازار ارز چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این مطلب را محمدصادق الحسینی کارشناس اقتصادی در کافه خبرآنلاین توضیح داده است. وی معتقد است در حال حاضر 4 سناریو برای نرخ دلار وجود دارد که بر اساس آن شاهد نرخ های متفاوتی برای دلار خواهیم بود.

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی تفصیلی خبرگزاری خبرآنلاین با محمدصادق الحسینی است.

*در حال حاضر در شرایطی هستیم که هرگونه تغییر نرخ ارز بر بازارهای کشور تاثیر می گذارد. پیش بینی های متفاوتی برای نرخ دلار وجود دارد. به نظر شما بازار ارز در کشور تا پایان سال 1390 به کدام سمت خواهد رفت؟

در نهایت، در دنیایی که شما با متغیرهای زیادی روبرو هستید که بسیاری از آنها قابل مدل سازی نیستند و به طور برون زا به مدل شما تحمیل می شوند، مانند متغیر جنگ روسیه، قیمت نفت، سیاست های دولت آمریکا و غیره، شما طبیعتاً نیاز دارید که باشید. قادر به پیش بینی با برنامه ریزی سناریو. به طور کلی در مسائل اقتصادی و اجتماعی هر چیزی که به افراد و رفتار آنها بدون سناریوی قابل پیش بینی مربوط باشد بی معنی است. بر این اساس در این 4 ماه سناریوها باید بررسی شود و تغییرات نسبت به ابتدای سال بررسی شود.

قبلا سه سناریو برای نرخ ارز داشتم. بازگشت به برجام، توافق موقت و شکست مذاکرات. اکنون به نظر می رسد که سناریوی چهارم باید در نظر گرفته شود. این ادامه وضعیت موجود است. مهم ترین متغیر ما JARJAM است و همه متغیرهایی که برای آن بحث شده هیچ نقشی به عنوان الگو ندارند.

در سناریوی بازگشت آمریکا به برجام، مفروضات این مدل این است که آمریکا و ایران به طور کامل به توافق 2015 باز می گردند و ایران 20 میلیارد دلار از منابع منجمد و 20 میلیارد دلار منابع را در مرحله جمع آوری دریافت خواهد کرد. 6 ماه اخیر و 80 او در یک سال منتهی به مارس 1401 میلیاردها دلار نفت فروخت. این در مجموع 120 میلیارد دلار است. تنش نیز کاهش می یابد. در این سناریو پیش بینی ما این بود که دلار بین 15 تا 20 هزار تومان باشد.

* الان این پیش بینی تغییر کرده است؟ یعنی اگر برجام اتفاق بیفتد، با توجه به اتفاقات دیگری که در دنیا رخ داده و با توجه به حجم نقدینگی و تورم، آیا پیش بینی ها تغییر کرده است؟

نه

* چرا؟

ببینید ما میزان نقدینگی، کسری بودجه دولت و تورم را پیش بینی کردیم و بر اساس آن گفتیم در سال 1401 در صورت از سرگیری برجام، دلار در محدوده 15 تا 20 هزار تومان خواهد بود. یعنی اگر واقعاً 120 میلیارد دلار جمع آوری شود.

*بسیاری از کارشناسان کاهش نرخ دلار تا این حد را بسیار خوش بینانه می دانند و معتقدند دیگر دلار به زیر 30 هزار تومان نمی رسد.

اما من معتقدم این امکان پذیر است و هیچ چیز عجیبی در آن وجود ندارد. بعد از اینکه سال گذشته این پیش بینی را انجام دادیم، نهادهای بین المللی نیز همین پیش بینی را کردند. اقتصاددانان، سازمان‌های برنامه‌ریزی و بانک جهانی در گزارش‌های منتشر شده خود قیمت دلار را در صورت احیای برجام بین 15 تا 20 هزار تومان ارزیابی کردند.

اما در سناریوی دوم، یعنی. در توافق موقت، مفروضات این مدل این است که احتمالا به منابع بین 20 تا 40 میلیارد دلار دسترسی داشته باشیم، یعنی 20 تا 40 میلیارد دلار منابع ارزی آزاد خواهد شد. تنش اندکی کاهش خواهد یافت، اما منبع 120 میلیارد دلاری وجود نخواهد داشت. در این سناریو، مدل های اقتصادی به ما می گویند که دلار به طور متوسط ​​بین 27 تا 33 هزار تومان است.

در صورت ادامه وضعیت فعلی چه اتفاقی خواهد افتاد؟?

در این سناریو، دولت حداقل 20 میلیارد دلار مانند سال 1400 درآمد خواهد داشت و فقط اندکی بیشتر. تنش نیز ادامه دارد، اما تنش به شدت کنترل می شود. در این سناریو پیش بینی می شود دلار به 40 هزار تومان برسد.

اما در سناریوی چهارم یعنی شکست برجام و اعلام شکست و عدم انجام هرگونه مذاکره، دلار فرصت افزایش بیش از 40 هزار تومانی را دارد.

* گاهی صحبت از یک عدد نجومی برای نرخ دلار می شود. این اعداد چقدر قابل قبول هستند؟

به نظر من در نرخ دلار اعداد نجومی نخواهیم داشت، زیرا ایران هر اتفاقی بیفتد دسترسی محدودی به منابع ارزی و فروش نفت خواهد داشت. در آن صورت سقفی که نمایان است حدود 42،43 هزار تومان است. پس اعداد نجومی که برخی می دهند که 50 و 60 هزار تومان است در سال 1401 اتفاق نمی افتد.

به نظر شما در حال حاضر در کدام یک از این سناریوها قرار داریم؟?

هر یک از این سناریوها احتمالا رخ می دهد. اما آنچه ما فکر می کنیم این است که احتمال بازگشت کامل آمریکا به برجام به حدود 20 درصد رسیده و احتمال کاهش یافته است. احتمال توافق موقت ایران و آمریکا به 30 درصد رسیده و احتمال این نسبت به قبل افزایش یافته است. ما معتقدیم که احتمال ادامه وضعیت موجود از همه این سناریوها قوی‌تر است و فکر می‌کنیم به 40 درصد رسیده است. بالاخره شکست برجام و افزایش شدید سطح تنش بیش از 10 درصد نیست.

سطح تورم را در این سناریوها چگونه می بینید؟

این نرخ ها را از نظر تورم دیده ایم. در صورت انجام این توافق، اتفاقی که می افتد این است که حجم عظیمی از منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد که باید این منابع را وارد بازار کند. زیرا انگیزه مردم و دولت کاهش تورم بعد از برجام است. شدنی است اما به ضرر کشور و صنعت است.

نرخ واقعی دلار چقدر است؟

محاسبات ما نشان می دهد که نرخ واقعی دلار بین 30 تا 35 هزار تومان است. نرخ واقعی نرخی است که به صنعت کشور آسیبی نرساند و تفاوت تورم و نقدینگی را حفظ کند. کشورهای دارای درآمد طبیعی سعی می کنند نرخ دلار را در اطراف نرخ واقعی نگه دارند. اکنون اتفاقی که در مورد برجام می افتد این است که بانک مرکزی در حال غنی سازی منابع است، نرخ رشد این منابع و افزایش 6 برابری آن در تاریخ ایران بی سابقه است و به دولت ایران درآمدهای وحشتناکی می دهد و باعث جابجایی آنها می شود. به سیاست های پوپولیستی و کاهش تورم.

پیش بینی ما این است که می توانند تورم را به زیر 30 درصد برسانند و در این صورت دلار نیز به زیر 20 هزار تومان می رسد، زیرا عرضه ارز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

سرمایه گذاران در این شرایط چگونه باید عمل کنند؟?

در این شرایط سرمایه گذاران باید با چشم انداز بلندمدت عمل کنند. این بدان معنی است که هر اقدام کوتاه مدت مانند شرط بندی بر روی سود برای مردم مضر است.

* توصیه شما به سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه و ثروت خود از له شدن تورم چیست؟

باید با داشتن سه پرتفوی سرمایه گذاری کم ریسک، پرریسک و مطلوب و انتخاب این سبدها با توجه به سهم خود به بلندمدت نگاه کرد. شما باید چشم انداز 5 ساله و 10 ساله داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید