چهلمین جشنواره تئاتر فجر با 30 درصد ظرفیت سالن برگزار می شود

ساعت: 12:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804461

در بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، عنوان شد چهلمین جشنواره تئاتر فجر با 30 درصد ظرفیت سالن برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ستاد خبری جشنواره، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه 8 بهمن ماه برای اطلاع از جزییات این جشنواره در دبیرخانه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور یافت.

در این نشست محمود سالاری معاون امور هنری، کادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرستان دبیر جشنواره و جمعی از مدیران وزارتخانه، معاونت امور هنری و جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند.

در ابتدای این نشست محمود سالاری با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر یکی از سخت ترین جشنواره های ماست، ابراز امیدواری کرد با حضور آقایان کادر آشنا و حسین مسافرآستانه این دوره به خوبی طی شود و گفت: اگر ما می‌توانیم این رویداد را با گفتمان‌های دینی و ملی اگر غرق کنیم، شاهد یک اتفاق بزرگ خواهیم بود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین از برگزارکنندگان چهلمین جشنواره تئاتر فجر برای میزبانی از چهلمین جشنواره تئاتر فجر در این روزهای سخت و حفظ چراغ ها تشکر کرد.

کادر آشنا همچنین گفت: برای مقابله با شرایط بحرانی احتمالی در خصوص فوران تاج جشنواره تئاتر فجر اقداماتی انجام شده است. «دوستان ما در دبیرخانه جشنواره سه راه را برای برگزاری این رویداد ارائه کرده اند. در بدبینانه ترین حالت، زمانی که وضعیت به دلیل شیوع بیشتر بیماری کرون بدتر می شود، جشنواره را فقط از طریق تریبون هایی مانند تلویزیون ایران تئاتر برگزار می کنیم. مورد دیگر این است که 50 درصد اجراها زنده و 50 درصد کارها از طریق سکوها اجرا می شود و حالت سوم عادی شدن وضعیت و اجرای زنده اجراها است.

مدیرکل هنرهای نمایشی تئاتر فجر با اشاره به ویژگی ها و جزییات چهلمین جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: هر ساله بخش بین المللی جشنواره با حضور گروه هایی از کشورهای اروپایی برگزار می شود و در عین حال با چالش های زیادی مواجه است که هزینه خواهیم کرد. توجه به کشورهای تمدن کهن و اسلامی ایران و پذیرای هنرمندان کشورهای همسایه خواهیم بود.

آشنا به تشریح جزئیات آثار رسیده در جشنواره پرداخت و گزارشی از تعداد و محتوای نمایش های ارائه شده در جشنواره ارائه کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره تغییر نحوه ارزشیابی آثار در چهلمین جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: هر سال تعداد اعضای هیات انتخاب از سه به پنج نفر بود اما امسال این تعداد به 15 نفر افزایش یافته است. برای تماشا و ارزیابی آثار از طریق سامانه تلویزیونی ایران تئاتر “کردن. علاوه بر این تعداد داوران استانی بیشتر از تهران بود و داوران نام دیگری را نمی دانستند.

آشنا با تاکید بر اینکه دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر آمادگی برگزاری جشنواره های شایسته با کمترین حاشیه را دارد، خواستار توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین مالی این رویداد و از سوی دیگر حضور حسین (ع) شد. مصفرستان به عنوان دبیر این مراسم. نعمت را توصیف کرد.

حسین مسافر آستانه با اشاره به افتتاحیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر در یزد گفت: سال هاست که هنرمندان متقاضی جشنواره از سراسر کشور معتقد بودند که فجر فقط برای تهران است. اما امسال برای اولین بار با استقبال خوب استاندار یزد افتتاحیه جشنواره را به شهری غیر از تهران منتقل کردیم.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در آن دوره 632 گروه متقاضی حضور در جشنواره بودند، گفت: این تعداد کثیری از نامزدهای جشنواره هم خوب است و هم بد. بد است زیرا نشان می دهد که این هنرمندان نتوانسته اند ظرفیت هنری خود را در جایی جز جشنواره صرف کنند. اگر جشنواره به جای 10 روز در یک ماه برگزار می شد، می توانست تلاش گروه ها را نشان دهد، اما به دلیل محدودیت تعدادی از آثار از مسابقه حذف شدند. هنرمندان خوبی که نگاهشان فقط فجر نباشد.

مسافرآستانه با بیان اینکه بسیاری از جشنواره ها این بار را از دوش ما بر نمی دارند، ادامه داد: مشکل تئاتر در کشور فقط مشکل مالی نیست، مشکل بیکار نبودن و دیده شدن هم هست. مجموعه جشنواره ها می تواند بار روانی را کاهش دهد و انگیزه کار را در طول سال افزایش دهد.

وی با اشاره به مزایای این دوره از جشنواره و جایگزینی بخش ملل به جای بخش بین المللی، گفت: با وجود اینکه در دو سال کرونا در اروپا تئاتر خاصی وجود نداشت، اما حوزه های فرهنگی در این بخش را به اولویت ترجیح دادیم.

محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای سخنان خود با تبریک دهه مبارک فجر به دست اندرکاران این جشنواره گفت: خوشبختانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر تا به امروز پیشرفت خوبی داشته است و این مهم برای تلاش شما و ما بود. به کار خود اعتماد داشته باشید.”

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دشواری های تصمیم گیری در زمینه تاج که آینده را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: در روزهای اخیر جلساتی با ستاد مبارزه با تاج و تخت در خصوص نحوه برگزاری جشنواره های هنری فجر داشته ایم. فیلم مشخص بود و مقرر شد جشنواره تئاتر و موسیقی فجر حداقل با 30 درصد ظرفیت سالن ها بلیت بفروشد تا سلامت جامعه هنری تضمین شود.

اسماعیلی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد بر این باور است که جامعه و کسب و کار نباید تعطیل شود، تاکید کرد: فرهنگ و هنر جلوه نمادین و هوشیارانه جامعه است و موضوع باید به سمتی پیش برود که حوزه فرهنگ و هنر را تامین کند. “

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسائل مالی جشنواره تئاتر فجر، اعلام کرد: به زودی مبالغی را که برای بودجه جشنواره در نظر گرفته شده است در نظر می گیریم تا دغدغه ای نداشته باشید؛ بنابراین برای بهبود وضعیت این جشنواره کاری را که لازم است انجام دهید. کیفیت در جشنواره بدون نگرانی

اسماعیلی در پایان یادآور شد: پیش بینی می شود جشنواره تئاتر فجر امسال نمادی از تحولات جدید در عرصه نمایش باشد. زیرا هر چه این رشته قوی تر باشد، شاهد کار او در هنرهای دیگر خواهیم بود. ما از همان ابتدا به تئاتر به عنوان یک هنر اساسی نگاه می کنیم و به آن توجه ویژه ای داریم. کارهای خوبی هم در این زمینه در نظر گرفته شده که بعد از جشنواره محقق می شود تا در سال های آینده قدم های خوبی در این زمینه برداشته شود و با قاطعیت این مسیر را طی کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید