چه بازنشستگانی مشمول افزایش حقوق می شوند؟

چه بازنشستگانی مشمول افزایش حقوق می شوند؟

پیش از این در جلسه علنی 17 آبان 1401 شورای اسلامی، جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و اعاده حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​با 198 رأی تصویب شد. موافق 9 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع نمایندگان حاضر 246. افزایش حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور از تاریخ 1/7/1301. برای افراد مشمول این قانون افزایش های زیر اعمال می شود:

1- (3000) امتیاز برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 7/8/86 و معادل امتیاز مذکور برای کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت خدمت کشوری مصوب 6/70/13 و سایر موضوعات مشمول جزء. (1) بند «الف» تبصره (12) تنها ماده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به استثنای موارد مشمول قانون کار) و معادل 210 ریال امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات. عنوان بازیابی حقوق به طور دائم در تصمیمات و قراردادهای استخدامی آنها لحاظ می شود. مبلغ دریافتی ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسر از مستمری می باشد. امتیاز مذکور شامل افرادی نیز می شود که پس از تصویب این قانون در مؤسسات مذکور در این بند به کار گرفته می شوند. تبصره 3 ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری در اعمال این بند در مورد نیروهای مسلح اعمال می شود. این بند مشمول شرکت های دولتی مندرج در پیوست شماره 3 قانون بودجه می باشد که کسورات سه مرحله ای مستمری بگیران و مستمری بگیران سازمان نظام جمهوری اسلامی ایران کلیه کسورات فروردین ماه برای این افراد تسویه شده و کسورات پرداخت شده است. برای حقوق اردیبهشت ماه نیز به نسبت نقدینگی پس از پرداخت حقوق ماه جاری در خرداد قابل اجرا خواهد بود.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به همکاری مناسب سازمان برنامه و بودجه و وزارت دارایی کشور از اجرای افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان و کارکنان این صندوق در سال جاری خبر داد. فروردین 1401 همراه با پرداخت معوقات در فروردین.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری ضمن تاکید بر همکاری مناسب سازمان برنامه و بودجه و وزارت دارایی کشور، برای اجرای افزایش ده درصدی در سال 1401 به مستمری بگیران و شاغلین این صندوق. صندوق در فروردین ماه همزمان با پرداخت معوقات فروردین ماه به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی خدامی اظهار داشت: بر اساس توزیع صادر شده برای ماه جاری و با توجه به به اطلاع کلیه مصوبات مربوط به تعیین حقوق کارکنان کشوری و مستمری بگیران کشوری سال 1401 طبق وعده مدیرعامل صندوق در جلسه با کانون های بازنشستگان، حقوق معوقه اردیبهشت و فروردین بازنشستگان عزیز اعلام شد. همراه با افزایش فوق پرداخت شده است.

حقوق بازنشستگان همواره یکی از چالش برانگیزترین تبصره ها در بررسی لوایح بودجه بوده است که حقوق بازنشستگان سال 1401 با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومانی تعیین شده است. اخیرا بازنشستگان خواستار ورود بیشتر به موضوع افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و اعتراضات زیادی در چند ماه اخیر برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان آغاز شده است.آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را بخوانید.

فتح الله بیات (دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران) با اشاره به قوانین بیمه ای گفت: درآمد و هزینه های سازمان تامین اجتماعی در قالب منابع و هزینه ها تعیین می شود اما متاسفانه امروز منابع سازمان به شدت کاهش یافته است. و پرداخت نکردن هزینه ها که دغدغه است این سازمان صدای کارگران و مستمری بگیران را بلند کرد بیات با ابراز تأسف از فرارهای بیمه ای اخیر ناشی از جهل یا منفعت طلبی کارفرمایان گفت: امروز درصد قابل توجهی از کارگران هستند. بیمه نشده است و این امر منجر به افزایش حق بیمه شده است. سازمان تامین اجتماعی به شدت کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر کار در خصوص کسری بودجه 4 هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی در ماه، گفت: به گفته وزیر کار، سازمان تامین اجتماعی 48 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. سالیانه و در صورت عدم حل این مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن با ورشکستگی سازمان و تاخیر در پرداخت مستمری بازنشستگان مواجه خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید