چه کسانی یارانه یلدایی نمی گیرند؟

چه کسانی یارانه یلدایی نمی گیرند؟

طی 7 ماه گذشته یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی هر ماه از 20 تا 22 به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است و پیش بینی می شود یارانه نقدی در این ماه نیز واریز شود. اما همانطور که وزیر اقتصاد اعلام کرد یارانه یلدایی به هر 9 دهک درآمدی تعلق نمی گیرد و یارانه برخی افراد قطع می شود.

روند اجرای آزمایشی طرح کالابرگ به پایان رسیده و فرض بر این است که یارانه یکی از استان ها قطع شده و مردم آن استان به جای یارانه نقدی کالابرگ دریافت کنند.

اجرای طرح کاتالوگ الکترونیک در سال جاری دور از ذهن است چرا که در حال حاضر امکان اجرای این طرح و حذف یارانه نقدی وجود ندارد و مردم برای پوشش بخشی از تورم تحمیلی بر اقتصاد خانوار بر این اساس برنامه ریزی کرده اند. یارانه ماه

این جملات را عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به اخبار منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر آغاز زودهنگام اجرای آزمایشی پروژه الکترونیک کالابرگ در یکی از استان های جنوبی کشور و ملی شدن آن پس از یک روز اعلام کرد. دوره آزمایشی یک ماهه

محسن زنگنه تاکید کرد: اجرای آزمایشی یک ماهه در یک استان فقط برای سنجش زیرساخت های فنی این پروژه است و باید چندین ماه برای این ارزیابی وقت صرف کنیم. وی در عین حال خاطرنشان می کند که حفره ها و خلأهای زیادی در کاتالوگ الکترونیکی از جمله نحوه تامین منابع و تخصیص کالاهای یارانه ای و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از این کاتالوگ وجود دارد و هنوز هیچ یک از این ابهامات برای دولت برطرف نشده است. و مجلس

زنگنه می گوید: در مرحله آزمایشی، انتظار نمی رود منابع مالی خاصی تزریق شود و فعلاً دولت در حال بررسی امکان اجرای یا عدم اجرای طرح توزیع بسته های حمایتی است. بر این اساس اجرای طرح امسال به صورت قطعی منتفی است و برای سال آینده باید دید دولت در لایحه بودجه که هنوز به مجلس تقدیم نشده است، چه برنامه ای در پیش گرفته است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه یارانه 300 یا 400 هزار تومانی که بخشی از تورم شدید فعلی را پوشش می دهد را نمی توان به صورت ناگهانی قطع کرد، می افزاید: دولت می خواهد مشخص کند که آیا می توان آن را اجرایی کرد یا خیر. در یک استان با آزمایش این طرح در یک استان. امسال یا سال آینده علاوه بر یارانه نقدی ماهانه، یارانه اضافی به صورت کوپن برای همه مردم یا قشری از جامعه توزیع شود یا خیر.

وی خاطرنشان می کند: بحث اجرای کاتالوگ محصولات الکترونیکی زمانی مطرح شد که دولت مجبور شد برای تامین معیشت مردم بسته های حمایتی را صرفا در حوزه کالاهای اساسی و مواد غذایی ارائه کند که متاسفانه در آن زمان اجرا نشد و امروز هم انجام شده است. منطقی و عملاً غیر ممکن است.

وی در پاسخ به اینکه به هر حال اجرای این طرح در سال آینده هزینه های مالی سنگینی را بر دوش دولت و کشور تحمیل می کند و منبع منابع آن نیز مشخص نیست، می گوید: باید منتظر لایحه بودجه سال آینده باشیم تا به موارد مشابه پاسخ داده شود. سوالات

می توان مبلغ مشخصی را به یارانه نقدی ماهانه مردم اضافه کرد و تنها آن مبلغ اضافه شده را به عنوان کالا برای تامین کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار داد که این نیز مستلزم مشاهده زیرساخت های فنی لازم برای رفع خلأهای طرح است.

کالابرگ در حال حاضر بسیار محبوب است

وی در تشریح مهمترین مزیت ها و خلأهای احتمالی کالابرگ الکترونیک حتی علاوه بر یارانه نقدی ماهانه می گوید: اگر دولت خلأها را نبیند کالابرگ مشکلات جدیدی ایجاد می کند. به عنوان مثال نحوه تحویل و توزیع کالا بسیار مهم است.

هنوز مشخص نیست که آیا دولت می خواهد مانند دوره کوپن کالاها را از طریق شبکه توزیع و توزیع کنندگان به گروه های هدف تهیه و به گروه های هدف تحویل دهد یا اینکه مردم برای تهیه همان کالاهای مشخص شده و بخشی از کالاها به فروشگاه ها مراجعه خواهند کرد. ارزش این خرید با کارت شهروندی یارانه پرداخت می شود

وی ادامه می دهد: در این میان با توجه به تنوع زیاد مغازه ها در کشور، امکان سوء استفاده از کاتالوگ محصولات بسیار زیاد است و دولت باید تدبیری بیندیشد تا مغازه ها مثلا آدامس نفروشند. به مردم اما ثبت آن به عنوان کالای اصلی در به گفته وی، در حال حاضر بلاتکلیفی در اجرا، مدیریت و نظارت بر طرح کالای الکترونیکی برای دولت و مجلس به حدی است که حداقل امکان اجرای آن را منتفی می کند. سال

طی 7 ماه گذشته یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی هر ماه از 20 تا 22 به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است و پیش بینی می شود یارانه نقدی در این ماه نیز واریز شود. اما همانطور که وزیر اقتصاد اعلام کرد یارانه یلدایی به هر 9 دهک درآمدی تعلق نمی گیرد و یارانه برخی افراد قطع می شود.

هفته گذشته احسان خاندوزی از اتمام آزمایشی پروژه الکترونیک کالابرگ خبر داد و گفت: مقدمات انجام شده، اجرای آزمایشی پروژه کالابرگ به پایان رسیده و یارانه یکی از استان ها قطع و مردم آن استان به جای یارانه نقدی کالابرگ دریافت خواهند کرد.

اما یارانه نقدی سایر استان ها به قوت خود باقی است و پرداخت می شود.

پس از آن سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از توقف یارانه استان هرمزگان از آذرماه خبر داد. بر این اساس می توان گفت یارانه یلدا در استان هرمزگان به طور کامل قطع می شود و کالابرگ به مردم تعلق می گیرد.

پرداخت آخرین کمک بلاعوض به دولت رئیس جمهور

اگر ادعای خاندوزی صحت داشته باشد، یارانه ماهانه آذر آخرین یارانه نقدی مردم است و پس از این یارانه یلدا، مردم در سراسر کشور مجبور به دریافت کوپن هستند.

البته دولت با پرداخت کالابرگ مخالف است و بیشتر طرفدار پرداخت یارانه نقدی است. حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که سال آینده دولت 400 هزار تومان یارانه پرداخت می کند.

دولت قبلاً اعلام کرده بود که با گسترش کالابرگ مخالف است و حتی اشاره کرده بود که اعتباری برای پرداخت کالابرگ ندارد. چرا که باید در شهریور ماه اجناس را با قیمت 1400 در اختیار مردم قرار دهد اما از شهریور سال گذشته همه محصولات چند صد درصد افزایش یافته است و دولت برای پرداخت سبد باید بیش از 300 تا 400 هزار تومان هزینه کند. از کالاها

از سوی دیگر، بسیاری از مردم می گویند که دوست دارند یارانه نقدی دریافت کنند تا بتوانند برای نحوه مصرف آن برنامه ریزی کنند، نه اینکه دولت برای آنها تصمیم بگیرد که یارانه صرف چه کالاهایی شود.

برخی معتقدند دولت ملزم به پرداخت کمک نقدی بر اساس بودجه سال جاری است، اما در لایحه پیشنهادی بودجه 1402 این فرصت وجود دارد که دولت به پرداخت کمک نقدی و توزیع آن بازگردد.

برخی از اقتصاددانان قبلاً اعلام کرده اند که اساساً وقتی دولت پول یا کمک های نقدی را بین مردم توزیع می کند، نمی تواند به سادگی آنها را حذف کند و باید به پرداخت آنها ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید