چگونه از ابتلا به وبا پیشگیری کنیم؟

چگونه از ابتلا به وبا پیشگیری کنیم؟

روز جدید وبا یک اسهال حاد است که در اثر خوردن یا نوشیدن غذا یا آب آلوده به نوعی باکتری ایجاد می شود، اما با رعایت برخی نکات بهداشتی به راحتی قابل پیشگیری است.

وبا یک اسهال حاد است که در اثر خوردن و آشامیدن غذا یا آب آلوده به باکتری به نام ویبریو کلرا ایجاد می شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که سالانه 1.3 تا 4 میلیون مورد وبا و 21000 تا 143000 مرگ و میر ناشی از عفونت در سراسر جهان گزارش می شود.

وبا می تواند باعث اسهال آبکی حاد همراه با کم آبی شدید شود. حدود 12 ساعت تا 5 روز طول می کشد تا فرد پس از مصرف غذا یا آب آلوده علائم را نشان دهد.

علائم وبا چیست؟

بسیاری از افراد آلوده به باکتری وبا هیچ علامتی ندارند، اگرچه این باکتری از یک تا 10 روز پس از عفونت در مدفوع آنها وجود دارد. این بدان معنی است که باکتری به محیط باز می گردد و می تواند افراد دیگر را آلوده کند.

در میان افراد دارای علائم، اکثریت دارای علائم خفیف تا متوسط ​​هستند، اما تعداد کمی از آنها دچار اسهال آبکی حاد همراه با کم آبی شدید می شوند. اولین شکایت بیمار احساس پری و گزگز و به دنبال آن اسهال آبکی شبیه آب برنج است.

وبا بر کودکان و بزرگسالان تأثیر می گذارد و در صورت عدم درمان، می تواند در عرض چند ساعت منجر به مرگ شود.

شدت بیماری به تعداد میکروب های خورده شده، نقص ایمنی اکتسابی، بارداری، عدم شیردهی و متعاقب آن نقص ایمنی از مادر به کودک در برابر وبا، کاهش تولید اسید معده به دلیل بیماری های گوارشی و سوء تغذیه بستگی دارد.

چگونه از ابتلا به وبا پیشگیری کنیم؟

وبا اغلب قابل پیش بینی و پیشگیری است. بهترین راه برای پیشگیری از وبا، بهبود دسترسی به آب تمیز، بهداشت و واکسیناسیون وبا است.

راه پیشگیری از این بیماری رفتارهای بهداشتی از جمله شستن دست ها با صابون بعد از اجابت مزاج و قبل از دست زدن یا خوردن غذا و همچنین تهیه و نگهداری ایمن غذا می باشد.

شستن میوه ها و سبزیجات برای پیشگیری از بیماری بسیار مهم است، بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف سبزی ها را با آب سالم بشویید. سپس به ازای هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی بریزید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید.

یک دقیقه جوشاندن آب که از آن مطمئن نیستید نیز می تواند از ابتلا به وبا جلوگیری کند.

درمان وبا

وبا را می توان به راحتی درمان کرد و اکثر بیماران را می توان با تجویز فوری محلول آبیاری خوراکی (ORS) با موفقیت درمان کرد. بیماران مبتلا به کم آبی شدید در معرض خطر شوک هستند و نیاز به تزریق فوری مایعات داخل وریدی دارند. همچنین به این بیماران آنتی بیوتیک مناسب برای کاهش مدت اسهال، کاهش میزان مایعات مورد نیاز و کاهش مقدار و مدت دفع ویبریوکلرا در مدفوع داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید