چگونه مخابرات به جیب مردم رفت؟

چگونه مخابرات به جیب مردم رفت؟

تنها در مهرماه سال جاری و همزمان با شروع آبونمان اجباری جدید 265 میلیارد و 789 میلیون و 500 هزار تومان بوده است. همچنین بر اساس گزارش جام جم، از 29 میلیون خط تلفن ثابت فعال در کشور، 5 میلیون خط به تلفن روستایی متصل است که افزایش آبونمان شامل 24 میلیون خط باقی مانده به طور میانگین 15 هزار تومان است. اشتراک ثابت؛ این یعنی حدود 360 میلیارد تومان افزایش درآمد ماهانه و 4320 میلیارد تومان افزایش درآمد سالانه مخابرات!

این خبر هفته گذشته جنجال به پا کرد. بسیاری از کاربران به این رویه جدید اعتراض کردند.

بر اساس این خبر، شرکت مخابرات ایران برای هر مشترک تلفن ثابت در شهر تهران حداقل 20 هزار تومان کارمزد ماهانه با عنصری مانند سرویس صوتی تلفن ثابت تعیین کرده است که با پرداخت آن مشترک می تواند 4444 دقیقه مکالمه محلی رایگان یا 592 دقیقه دریافت کند. تماس از راه دور یا 317 دقیقه تماس تلفن همراه. این میزان در سایر استان ها و شهرهای کشور متفاوت است.

بر اساس این مصوبه، مشترکان تلفن ثابت در تهران باید ماهانه 22 هزار و 500 تومان به عنوان هزینه تعمیر و نگهداری ثابت پرداخت کنند. نکته دیگر اینکه این تعرفه از ابتدای شهریور ماه جاری و در قبوض تلفن ثابت لحاظ شده است. این در حالی است که اخیرا این موضوع به یک موضوع رسانه ای تبدیل شده است.

اختلاف مخابرات با شورای رقابت

رویه جدید شرکت مخابراتی توسط شورای رقابت به چالش کشیده شد. شورای رقابت در پانصد و نوزدهمین جلسه خود در 26 آبان ماه، شرکت مخابرات را به انجام اقدامات ضدرقابتی محکوم کرد. این شورا با رای به محکومیت شرکت مخابرات در انجام اقدامات ضدرقابتی و توقف اجرای این مصوبه غیرقانونی، خواستار رسیدگی از قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور شد.

این اتفاق اما بدون عوارض نبود و متعاقباً شرکت مخابرات ایران در اقدامی قابل تامل اقدام به قطع کلیه خطوط ارتباطی شورا و مرکز ملی رقابت کرد. اما پس از این موضوع، مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که خبر منتشر شده صحت ندارد.

شرکت مخابرات همچنین اعلام کرد دستورالعمل تعدیل هزینه های ماهانه تلفن ثابت پس از پیشنهاد و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت و پس از بررسی مرکز تنظیم بازار به منظور بهبود توسعه شبکه مخابراتی ابلاغ شد. .

از چه درآمدی صحبت می کنید؟

تصمیم جدید مخابرات واکنش هایی را در رسانه ها و روزنامه ها نیز در پی داشت. به گزارش روزنامه خراسان، بر اساس صورت های مالی منتشر شده شرکت مخابرات، درآمد شرکت مخابرات از این محل تنها در مهرماه سال جاری و همزمان با شروع اشتراک اجباری جدید، 265 میلیارد و 789 بوده است. میلیون 500 هزار تومان. همچنین بر اساس گزارش جام جم، از 29 میلیون خط تلفن ثابت فعال در کشور، 5 میلیون خط به تلفن روستایی متصل است که افزایش آبونمان شامل 24 میلیون خط باقی مانده به طور میانگین 15 هزار تومان است. اشتراک ثابت؛ این یعنی حدود 360 میلیارد تومان افزایش درآمد ماهانه و 4320 میلیارد تومان افزایش درآمد سالانه مخابرات!

در همین رابطه محمدرضا بیدکام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در گفتگو با جام جم به دفاع از این شرکت پرداخت و گفت: حدود 12 سال است که تعرفه تلفن ثابت با وجود افزایش تورم تغییر نکرده است. به همین منظور درخواست خود را مبنی بر تغییر تعرفه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه کرده ایم که بررسی شده و کارشناسی انجام شده است.

وی همچنین در این گفت و گو هزینه نگهداری هر تلفن ثابت در سال گذشته را حدود 30 هزار تومان عنوان کرد. او می گوید نرخ 20 هزار تومان حداقل تعدیل قیمت است. به گفته وی، برخی از مشترکان قبوض خود را به موقع پرداخت نمی کنند و همین مشکل باعث شده حدود 1000 میلیارد تومان از برخی مشترکان مطالبه شود.

اعتراض در بهارستان؛ این خلاف قانون اساسی و شرع است

به غیر از رسانه ها، نمایندگان مجلس نیز به این مصوبه واکنش نشان دادند. علیرضا سلیمی، یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس در این باره گفت: مخابرات مبلغی را به عنوان آبونمان ثابت در قبوض در نظر گرفته است که مثلاً 10 هزار تومان در نظر گرفته شده است و اگر فردی از این مبلغ استفاده کند، به همین میزان است. اگر کسی این میزان تماس نداشته باشد، مجدداً توسط آن مشترک صورت‌حساب می‌شود. در حالی که طبق هنر. 52 و 53 به دلیل عدم وجود این موضوع در بودجه، خلاف قانون اساسی است و طبق ماده. 4 هم خلاف شرع است.

همچنین محمد باکر کلیباف رئیس شورای اسلامی در واکنش به تذکر نماینده محلات تاکید کرد که کمیسیون صنایع مجلس به موضوعی که در مورد مخابرات گفته شده رسیدگی کند.

نماینده مردم میانه در مجلس همچنین با انتقاد از افزایش 20 هزار تومانی اشتراک تلفن ثابت به هانه ملت گفت: با گرانی های فعلی و فشاری که به مردم وارد می شود، آیا مخابرات دچار مغزی شده است. آسیبی که به آن درجه رسیده است؟» افزایش یافته است، باید در قبال آن پاسخگو باشند.

دیدگاهتان را بنویسید