چگونه می توانیم بخش کشاورزی را هوشمندتر کنیم؟


ساعت: 21:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806590

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری، نشست اتوماسیون هوشمند کشاورزی از ایده به مرحله تحقق رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی مرکز، ارزیابی ایده مکانیزاسیون هوشمند کشاورزی تحت عنوان «اتوماسیون هوشمند کشاورزی» توسط گروه‌های تحقیقاتی آمایش سرزمین، توسعه و تعادل منطقه‌ای، آینده‌نگری و فناوری‌های نوین با حضور پژوهشگران انجام شد. از دانشگاه تهران در این نشست شاهین رفیعی استاد دانشگاه تهران با همکاری محمد قهدریجانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و علی جعفری استاد دانشگاه تهران ضمن تاکید بر لزوم ادامه کشاورزی و طراحی آن به عنوان یک صنعت اهمیت هوش را در این بخش بپردازید. دکتر رفیعی در ادامه به ایجاد یک پایگاه هوشمند برای اتوماسیون کشاورزی و جزئیات آن به عنوان ایده گروه پرداخت.
دکتر شاهین رفیعی، استاد دانشگاه تهران به عنوان طراح محتوای این نشست، یکی از موضوعات اصلی را اهمیت مدیریت پایدار در صنعت کشاورزی می داند. در سراسر این موضوع، اهداف این تحقیق شامل تحقیق در مورد انرژی در کشت سیر و تعیین بازده و شدت انرژی، بررسی هزینه ها و نتایج اقتصادی در کشت، تعیین درجه مکانیزاسیون و تأثیر عوامل مختلف بر آن است.
رفیعی افزود: انتخاب روش آبیاری در اراضی بزرگ برای مصرف انرژی کارآمدتر است. همچنین افزایش درجه مکانیزاسیون باعث افزایش شاخص مکانیزاسیون می شود. بنابراین شاخص مکانیزاسیون با درجه مکانیزاسیون رابطه مثبت و غیرخطی دارد.
دکتر رفیعی به تعدادی از نیازهای مهم اتوماسیون کشاورزی اشاره کرد:
– افزایش جمعیت جهان و کاهش سطح زمین و منابع کشاورزی، تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور را در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.
– سهم عمده ای از صادرات غیرنفتی وجود دارد.
– محل کار بخش بزرگی از جمعیت کشور را شامل می شود.
بنابراین رشد این بخش تا حد زیادی تعیین کننده رشد اقتصادی کشور است.
رفیعی در این نشست کارشناسی به نقش مهم جهاد کشاورزی در مناطق برنامه ریزی اشاره کرد.
لازم به ذکر است که مهمترین بخش نیاز اتوماسیون کشاورزی جهت هدایت و مدیریت منابع و یارانه های دولتی اعم از نیروگاه آبی و غیره است. … نیاز به یک سیستم هوشمند دارد که بتواند اطلاعات و پارامترها را خلاصه کند تا بتواند الگوی مناسبی بر اساس اقلیم و منابع آب باشد.

استاد دانشگاه تهران گفت: با ایجاد پایگاه هوشمند اتوماسیون کشاورزی دستاوردهای مهمی حاصل می شود.
– تصویر روشنی از وضعیت کشاورزی مشخص خواهد شد.
– به سازماندهی زمین کمک می کند.
– نظارت بر وضعیت کشور از طریق شبکه اتوماسیون هوشمند کشاورزی امکان پذیر خواهد بود.
– ارزیابی عملکرد دستگاه ها بر اساس برنامه راهبردی دولت امکان پذیر است.
– ارزیابی توزیع محصولات کشاورزی.
– ارائه راهکارهای بهینه سازی تولید پایدار
– اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی
– ارائه گزارش به مراجع تصمیم گیرنده
– مدل کشت در مناطق مختلف کشور

لازم به ذکر است این نشست روز شنبه 18 بهمن ماه با حضور گروه های پژوهشی، گروه توسعه اراضی، موازنه منطقه ای و آینده نگاری و فناوری های نوین مرکز تحقیقات و آینده نگاری با حضور مدیران پژوهشی و پژوهشی برگزار می شود. بسیاری از کارشناسان روش حضور انجام شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید