چین برای حمله به تایوان آماده می شود؟

چین برای حمله به تایوان آماده می شود؟

روز جدید در تفسیر روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین، کارشناسان از رزمایش اخیر چین به عنوان تمرین «اتحاد مجدد چین و تایپه» یاد کردند. در صورت وقوع یک درگیری نظامی، این احتمال وجود دارد که برنامه های عملیاتی در حال حاضر مستقیماً به عملیات جنگی تبدیل شوند. علیرغم این لفاظی ها، اکثر کارشناسان می گویند نه چین و نه ایالات متحده خواهان جنگ با تایوان حداقل در کوتاه مدت نیستند.

– تنش ها در تنگه تایوان پس از آغاز بزرگترین مانور نظامی چین در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، در حال افزایش است.

در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره خودگردان تایوان، چین بزرگترین مانورهای نظامی خود را در اطراف این جزیره آغاز کرد و موشک های بالستیک پرتاب کرد و ده ها جنگنده و کشتی جنگی را مستقر کرد.

پکن سفر پلوسی به تایوان را که آن را خاک چین می داند، اقدامی تحریک آمیز، خطرناک، بی پروا و غیرمسئولانه از سوی آمریکا علیه چین می داند. گفته می شود مانورهای نظامی چین که از روز پنجشنبه آغاز شده و تا یکشنبه ادامه خواهد داشت، با هدف نشان دادن عزم پکن برای حفظ “حاکمیت و تمامیت ارضی” خود انجام می شود.

این مانور نظامی تنش ها را در منطقه تشدید کرد و ژاپن گفت که چندین موشک شلیک شده توسط نیروهای چینی در منطقه انحصاری اقتصادی این کشور فرود آمد. همچنین اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) هشدار داد که وضعیت خطرناک کنونی در صورت ارزیابی اشتباه، به رویارویی جدی و آشکار بین قدرت‌های بزرگ منجر خواهد شد که عواقب آن غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

در همین حال، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان اواخر روز پنجشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و از جامعه بین‌المللی خواست به پایان دادن به “اقدامات نظامی یکجانبه و غیرمنطقی چین” کمک کند. وی همچنین گفت که تایوان درگیری ایجاد نخواهد کرد، اما قاطعانه از حاکمیت و امنیت ملی خود محافظت خواهد کرد.

با افزایش اصطکاک، سه سوال کلیدی در اینجا پاسخ داده می شود.
مانورهای نظامی چین چقدر نگران کننده است؟

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که رزمایش‌های دریایی و هوایی آتش مستقیم در شش منطقه در اطراف تایوان که 180 کیلومتر با سواحل چین فاصله دارد، برگزار می‌شود. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی دولتی چین، بیش از 100 هواپیما از جمله جت های جنگنده و بمب افکن و 10 کشتی جنگی در این رزمایش شرکت دارند.

تایوان این مانور را محکوم کرد و اعلام کرد که در نتیجه این مانور، آب های سرزمینی تایوان نقض شده و این وضعیت به محاصره دریایی و هوایی جزیره تبدیل خواهد شد. مقامات تایوانی همچنین از کشتی‌ها و هواپیماهایی که در این منطقه سفر می‌کردند خواستند مسیرهای جایگزین پیدا کنند و روز پنجشنبه ده‌ها پرواز در فرودگاه تائویوان در شهر مرکزی تایپه را لغو کردند. به گزارش رسانه های محلی، خطوط هوایی کره جنوبی و خطوط هوایی آسیانا نیز به دلیل تمرینات نظامی چین، خدمات خود به تایوان را برای یک یا دو روز متوقف کرده اند.
آیا چین می تواند به تایوان حمله کند و شدت این حمله چقدر خواهد بود؟

در تفسیر روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین، کارشناسان از رزمایش اخیر چین به عنوان تمرین «اتحاد مجدد چین و تایپه» یاد کردند. در صورت وقوع یک درگیری نظامی، این احتمال وجود دارد که برنامه های عملیاتی در حال حاضر مستقیماً به عملیات جنگی تبدیل شوند. علیرغم این لفاظی ها، اکثر کارشناسان می گویند نه چین و نه ایالات متحده خواهان جنگ با تایوان حداقل در کوتاه مدت نیستند.

بانی گلاسر، مدیر برنامه آسیا در صندوق مارشال آلمان در ایالات متحده، گفت: “چین به دنبال هشدار دادن به ایالات متحده و تایوان در مورد اقدامات اضافی است که خطوط قرمز چین را به چالش می کشد. آنها توانایی نظامی خود را برای محاصره کردن نشان می دهند.” تایوان با این حال، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، خواهان جنگ با ایالات متحده نیست. او تصمیمی برای حمله به تایوان ندارد.”

با این حال، حتی اگر چین که بزرگترین نیروی نظامی جهان را در اختیار دارد و به سرعت در حال مدرنیزه کردن ارتش خود است، بخواهد تایوان را به زور تصرف کند، چنین اقدامی با خطرات قابل توجهی همراه است. به گفته ناظران، نیروهای آن کشور باید با بیش از 100000 سرباز از تنگه تایوان عبور کرده و با بمباران هوایی و دریایی روبرو شوند.

اگر نیروها به سواحل تایوان برسند، فرود آمدن برای آنها دشوار خواهد بود، زیرا خط ساحلی ناهموار در آن سواحل به چین فرصت کمی برای فرود نفربرهای زرهی، کشتی ها، تانک ها و توپخانه می دهد. همچنین این خطر وجود دارد که تهاجم به درگیری بزرگتر بین چین و ایالات متحده منجر شود.

اگرچه ایالات متحده به طور رسمی تایوان را به عنوان یک کشور جداگانه به رسمیت نمی شناسد، طبق قانون روابط تایوان در سال 1979 موظف است به این جزیره کمک کند تا از خود دفاع کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه اعلام کرد که واشنگتن به شدت از تایوان در صورت تجاوز چین به آن دفاع خواهد کرد.

در حالی که بایدن حمایت آمریکا از تایوان را با زبان ارزش ها، یعنی. بسیاری از کارشناسان برای محافظت از دموکراسی در برابر استبداد اشاره می کنند که این جزیره از نظر استراتژیک برای واشنگتن نیز مهم است.

این مهم است زیرا تایوان بخشی از اولین زنجیره جزیره ای است که در برابر تهاجم ارتش آزادیبخش خلق چین دفاع می کند. جان تافل-درایر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه میامی، گفت: استراتژیست های نظامی چین از تایوان به عنوان حلقه زنجیره ای استفاده می کنند که ارتش چین را عقب نگه می دارد. گفته می شود که اولین زنجیره از جزایر وجود دارد. علاوه بر این، کنترل چین بر تایوان به معنای دسترسی به بندر بسیار مهم کائوسیونگ است که دروازه اقیانوس آبی و اقیانوس آرام است. گوام که یکی از قلمروهای ایالات متحده است در نیمه راه هاوایی قرار دارد. ایناهاش”.

موضوع چین با سفر پلوسی چه ربطی دارد؟

اگرچه جمهوری خلق چین هرگز بر تایوان حکومت نکرده است، اما این جزیره 23 میلیون نفری را بخشی از خاک خود می داند. دولت چین قاطعانه با تمام تماس های رسمی بین تایپه و واشنگتن مخالف است و سفر پلوسی به تایوان که به عنوان یک سیاستمدار آمریکایی که به طور سنتی موضع سختی در قبال دولت چین اتخاذ کرده است، اقدامی تحریک آمیز و نقض چینی ها تلقی می شود. حاکمیت توسط پکن

علاوه بر این، سفر پلوسی در زمان حساسی برای چین در داخل انجام می‌شود، درست چند هفته قبل از گردهمایی رهبران حزب کمونیست برای بیستمین کنگره حزب، که شی جین‌پینگ معتقد است که باعث تمدید دوره سوم ریاست‌جمهوری او خواهد شد. شی جین پینگ در تماس تلفنی اخیر با بایدن به رهبر آمریکا هشدار داد که «بر سر تایوان با آتش بازی نکند» و تاکید کرد که او به شدت با استقلال تایوان و دخالت قدرت های خارجی مخالف است.

تحلیلگران بر این باورند که سفر پلوسی به تایوان احتمالاً به روابط تیره بین پکن و واشنگتن آسیب بیشتری وارد می کند و تنش ها بین دو طرف تنگه را تشدید می کند.

هنری هوی یائو، مدیر مرکز چین و جهانی شدن در پکن گفت: «این اقدام واقعاً بدی از سوی پلوسی بود، زیرا در زمانی رخ داد که روابط دوجانبه بین ایالات متحده و چین در پایین ترین سطح خود قرار دارد. فهمیدیم که جهان در حال مبارزه با یک بیماری همه گیر (کرونا)، بحران اوکراین و بحران انرژی است.

وی در گفتگو با الجزیره افزود: این سفر نه تنها به روابط آمریکا و چین لطمه می زند، بلکه برای روابط بین تنگه ای بحرانی جدی ایجاد می کند و فکر می کنم این سفر پیامدهای زیادی در آینده خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید