کاخ سفید: آمادگی حذف سپاه از لیست تروریستی در چارچوب مذاکرات برجام را نداریم

کاخ سفید: آمادگی حذف سپاه از لیست تروریستی در چارچوب مذاکرات برجام را نداریم

روز جدید جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که نمی‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی در چارچوب مذاکرات برجام حذف کند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی است که دولت ایران از تروریسم حمایت می کند و از شبکه های تروریستی در منطقه حمایت می کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که نمی‌خواهد سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی در چارچوب مذاکرات برجام حذف کند.

همزمان با دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی سازمان ملل متحد (NPT)، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس اظهارات خود را درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و مذاکرات رفع تحریم ها تکرار کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز دوشنبه به وقت محلی تحت عنوان بیانیه مشترک خود منتشر شد، فرانسه و انگلیس اعلام کردند: بار دیگر تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. ما متأسفیم که علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک قوی، ایران هنوز از فرصت برای احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.

هشت دور مذاکرات فشرده نمایندگان ایران و گروه 1+4 در وین در اسفند 1400 به مرحله ای رسیده است که اکنون موفقیت یا شکست مذاکرات صرفاً به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر این مذاکرات بستگی دارد. در شرایط فعلی و در صورت اتخاذ تصمیمات لازم که واشنگتن با آن آشنایی دارد، می توان چند موضوع باقی مانده را حل کرد و به توافق نهایی رسید.

اما آمریکا، بدون استناد به افراط‌های خود، استدلال کرده است که اگر ایران می‌خواهد تحریم‌ها را پس از توافق هسته‌ای 2015 لغو کند، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

تارنمای آمریکایی-اسرائیلی اکسیوس در گزارشی در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که ایالات متحده همچنان از حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی خارجی خودداری می‌کند و از ایران می‌خواهد که در مورد مسائل خارج از کشور این کار را انجام دهد. برنامه هسته ای آن از جمله فعالیت های منطقه ای برای بحث.

آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دولت بایدن امیدوار است ایرانی ها از خواسته های خود در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرف نظر کنند و پیش نویس توافق نامه ای را که در وین به دست آمده را امضا کنند.

مقامات و رسانه های آمریکایی و غربی همچنان به بازی سرزنش می پردازند و اصرار دارند ایران را دلیل تاخیر در دستیابی به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات معرفی کنند. این به شرطی است که خواسته های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع بینانه مطابق با الزامات قرارداد 94 و مطابق با تجربیات به دست آمده از عملکرد کشورهای غربی تنظیم شود.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران است و به دنبال بازگشت به برجام است، هنوز قدمی برای نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

اکثر طرف‌های درگیر در مذاکرات خواهان نتیجه‌گیری سریع‌تر مذاکرات هستند، اما دستیابی به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چندین موضوع مهم و کلیدی باقی‌مانده بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید