کاخ سفید: برای بررسی توافق احتمالی با ایران به قوانین کنگره پایبند هستیم

کاخ سفید: برای بررسی توافق احتمالی با ایران به قوانین کنگره پایبند هستیم

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قانونی به نام پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای با ایران (INARA) را تصویب کرده است که به قانونگذار آمریکا اجازه می دهد در مورد هر گونه توافق نظر دهد. توافق هسته ای با ایران متعهد خواهد بود.

خبرنگاری از جنیفر ساکی پرسید: «قانون بررسی توافق هسته‌ای با ایران می‌گوید که کنگره باید در هر توافق جدیدی با ایران تجدیدنظر کند. این همان توافقی نیست که اوباما در سال 2015 به دست آورد. آیا پرزیدنت بایدن فکر می کند این معاهده نیاز به مشورت با کنگره دارد؟ اگر او چنین فکر می کند، آیا فکر می کند که رای لازم برای تایید آن را دارد؟

سخنگوی کاخ سفید گفت: “اگر به توافق برسیم و زمانی که به آن رسیدیم بسیار خوب است (اینجا باید بگویم که در حال حاضر چنین توافقی حاصل نشده است، زیرا اگر این اتفاق می‌افتاد، همه شما از آن مطلع می‌شدید. ). ما از نزدیک به حقایق و شرایط توافق آمریکا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگاه خواهیم کرد تا پیامدهای حقوقی آن توافق، از جمله پیامدهای آن بر اساس قانون بازنگری هسته‌ای ایران را تعیین کنیم. ما متعهد به اطمینان از رعایت الزامات این توافق هستیم. بنابراین قطعاً به این قانون پایبند خواهیم بود».

سخنگوی کاخ سفید گفت که دولت بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده است تا اعضای کنگره را در مورد مسائل مربوط به مذاکرات برجام در وین معرفی کند. وی به حضور برت مک گورک، از اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در نشستی محرمانه با حضور اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اشاره کرد.

پیش از این، پولیتیکو گفته بود که دو مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه با اعضای کنگره گفتگو کردند و گفتند که لغو تحریم ها در وین به مراحل پایانی خود رسیده است. پولیتیکو می گوید این اظهارات نشانه دیگری از دستیابی به توافق در وین است.

بر اساس گزارش رسانه ها، برت مک گورک، دستیار ارشد شورای امنیت ملی آمریکا و راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در نشستی محرمانه با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کردند.

پولیتیکو به نقل از سه مقامی که یا در جلسه محرمانه شرکت کرده بودند یا از محتوای آن مطلع بودند، نوشت که دو مقام آمریکایی با لحنی مثبت نسبت به پایان تلاش یک ساله جو بایدن برای احیای برجام ابراز امیدواری کردند.

یک قانونگذار دموکرات که خواست نامش فاش نشود، گفت: توافق نزدیک است و فقط منتظر تصمیم ایران است. روسیه از تصمیم خود برای کاهش تحریم ها صرف نظر کرده است.

با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی نزدیک به مذاکرات گفت که لحن مک گورک و راب مونی بی طرف تر بود. این مقام تاکید کرد که این توافق نه نهایی است و نه در آینده، و دولت بایدن به همان اندازه که برای جهانی با رضایت آماده می شود، برای جهانی بدون توافق آماده می شود.

قانون توافق هسته ای با ایران در اردیبهشت 1394 به تصویب رسید، این قانون به اعضای کنگره اجازه می داد تا هر توافقی را که در جریان مذاکرات 1+5 با ایران که منجر به برجام شد، بررسی کنند.

اخیراً برخی از اعضای کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که مفاد این توافق در مورد هرگونه توافق احتمالی در مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین قابل اجرا است که در صورت حصول به بازگشت آمریکا به کشور منتهی می‌شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد گروه دیگری از قانونگذاران آمریکایی معتقدند که برجام در سال 2015 بر اساس مفاد قانون مورد بررسی قرار گرفت و توافق احتمالی وین نیازی به بررسی در کنگره نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید