کاخ سفید مدعی است که از کره شمالی تسلیحات مخفیانه به روسیه ارسال کرده است

کاخ سفید روز چهارشنبه این ادعا را مطرح کرد و گفت که ارسال گلوله های توپخانه ای کره شمالی به روسیه تأثیر قابل توجهی بر اقدامات نظامی مسکو در اوکراین نخواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت که کره شمالی مقداری مهمات برای روس ها ارسال کرده است.

همزمان یکی از نمایندگان سازمان ملل از احتمال برگزاری نشست ویژه در خصوص کمک تسلیحاتی کره شمالی به روسیه در جریان جنگ اوکراین خبر داد.

در همین راستا، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: موضوع صادرات تسلیحات از کره شمالی به روسیه برای عملیات نظامی در اوکراین توسط کارشناسان ناظر بر اجرای رژیم تحریم ها قابل بررسی است.

این مقام سازمان ملل همچنین افزود: از دیدگاه دبیرخانه سازمان ملل، ما هیچ راهی برای راستی‌آزمایی این موضوع نداریم. تحریم هایی علیه کره شمالی وجود دارد. من شک ندارم که این موضوعات توسط گروه کارشناسان و کارشناسان تحریم بررسی خواهد شد. ما نمی‌خواهیم شاهد رفتن سلاح‌های بیشتری به میدان نبرد اوکراین باشیم.

پیشتر جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود که پیونگ یانگ مخفیانه گلوله های توپخانه ای به روسیه برای عملیات نظامی در اوکراین صادر می کند.

دو ماه پیش، یک کارشناس دفاعی روس گفت که پیونگ یانگ به مسکو پیشنهاد داده است که 100000 داوطلب را به اوکراین بفرستد تا در کنار ارتش روسیه علیه فاشیست های اوکراینی بجنگند. در همین راستا، تلویزیون دولتی روسیه گزارش داد که کره شمالی به مسکو پیشنهاد داده است که 100 هزار داوطلب برای مبارزه با اوکراین اعزام کند.

به گزارش نیویورک پست، پیشنهاد کره شمالی هنوز به طور رسمی تایید نشده است، اما ایگور کوروتچنکو، کارشناس دفاعی در کانال یک روسیه گفت: «گزارش هایی وجود دارد که 100000 داوطلب کره شمالی آماده حضور در این برنامه هستند. آنها با ارتش روسیه و جنگ علیه فاشیست های اوکراینی هستند. این کارشناس نظامی روس ادامه داد: اگر کره شمالی می خواهد بر اساس تعهدات بین المللی خود با فاشیسم اوکراینی مبارزه کند، باید این فرصت را به آنها بدهیم.

علاوه بر این، کره شمالی پیش از این در بحبوحه جنگ اوکراین، ارسال سلاح به روسیه را رد کرده بود. کره شمالی از گزارش های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر انتقال تسلیحات به روسیه در جریان جنگ اوکراین به شدت انتقاد کرد و گفت که هیچ برنامه ای برای این کار ندارد و این اتهامات را تلاشی برای خدشه دار کردن وجهه کشور خواند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اوایل ماه جاری گفت که روسیه برای پیشبرد جنگ در اوکراین برنامه ای برای خرید میلیون ها موشک و مهمات توپخانه از کره شمالی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید