کاخ سفید: مذاکرات در وین پیشرفت کرده است

کاخ سفید: مذاکرات در وین پیشرفت کرده است

روز جدید سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اینکه در مذاکرات وین پیشرفت هایی حاصل شده است، گفت: ما همیشه دیپلماسی با ایران را ترجیح داده ایم.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی درباره آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین درباره لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «در مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما این یک لحظه حساس است». اگر به زودی به توافقی برای بازگشت به تعهد متقابل (به برجام) نرسیدیم، باید جور دیگری به آن نگاه کنیم.

اگرچه مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که مهلتی برای مذاکره در وین وجود ندارد و مذاکره‌کنندگان تا زمانی که لازم باشد به رایزنی ادامه خواهند داد، جن ساکی تلاش کرد احساس فوریت و کمبود وقت برای توافق Induce ایجاد کند. . .

وی با اشاره به ادعاهای بی اساس واشنگتن درباره برنامه هسته ای کشورمان گفت: مسئله اصلی این است که بایدن، رئیس جمهور بایدن اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد داد. اما آنها (ایرانی ها) پیشرفت کرده اند. چند هفته پیش رئیس جمهور از تیم خود خواست تا گزینه های مختلفی را ارائه دهند. این کار را کردند و واضح است که ترجیح ما همیشه دیپلماسی است.

به گزارش سایت کاخ سفید، ساکی همچنین از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل خروج یکجانبه از برجام انتقاد کرد و تاکید کرد که او مقصر آخرین تحولات برنامه هسته ای ایران است.

وی گفت: ما از تصمیم رئیس جمهور سابق برای خروج از توافق هسته ای قدردانی نمی کنیم، اگرچه او قول داده است به توافق قوی تری دست یابد و اجازه ندهد ایران به جلو برود. دقیقاً همان چیزی که آنها پیش‌بینی می‌کردند اتفاق نمی‌افتد، اتفاق افتاده است و به همین دلیل است که اکنون در این لحظه هستیم.

هشتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 با حضور غیرمستقیم آمریکا به منظور رفع تحریم های سرکوبگرانه آمریکا علیه کشورمان و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم اکنون در وین پایتخت در حال برگزاری است. اتریش

اما دیروز پس از دو هفته رایزنی و گفت و گوی فشرده و جدی، روسای هیات های مذاکره کننده ایران و 1+4 توافق کردند تا برای رایزنی به پایتخت های خود بروند و تا چند روز دیگر به وین بازگردند.

شایان ذکر است که بازگشت مذاکره کنندگان ارشد به معنای پایان دور هشتم مذاکرات نیست.

در دو هفته اخیر که مذاکرات بدون وقفه و با جدیت بیشتری در جریان است، به نظر می رسد روند رو به جلو، اما به کندی پیش می رود. «راست‌آزمایی فرآیند» و «تدارکات اجرایی» برای لغو تحریم‌ها دو موضوعی است که در روزهای اخیر در دستور کار مذاکره‌کنندگان وین قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید