کار؛ سهم کودکان فاقد حق بازی / شناسایی 405 کودک کار در گلستان


ساعت: 12:36
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855933

رئیس بهزیستی استان گلستان گفت: بر اساس آمار 99 هزار و 405 کودک شاغل در خیابان در استان شناسایی شده است که 80 درصد آنها اتباع خارجی به ویژه افغانستانی هستند که از این تعداد 222 نفر گرگان و 173 نفر ساکن گنبد هستند. کاووس

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ; در میان کودکانی که آرزوی روزی پزشک و مهندس شدن را دارند، کودکانی هستند که از دنیا چیزی نمی خواهند و فقط از این می ترسند که سرنوشتشان ثابت بماند، کودکانی که به دلیل فقر یا بدبختی خانوادگی و مشکلات اقتصادی به دنبال امرار معاش هستند. یک روز در خیابان ها پناه گرفتند.

بسیاری از این کودکان دوران کودکی خود را از دست داده اند. بسیاری از وظایف روزمره اکثریت کودکان این جامعه مانند رفتن به مدرسه و بازی برای آنها آرزوست.

بسیاری از این کودکان فقیر مجبور به انجام کارهایی می شوند که گاهی حتی برای بزرگسالان نیز خسته کننده است، برخی دیگر از کودکان در خیابان های شهر و شیشه های ماشین های لوکس پشت چراغ ها گل می فروشند. مو قرمزها تمیز می کنند، حتی تصور نمی کنند روزی بتوانند سوار چنین ماشینی شوند و تنها وسیله زندگی را در آن ببینند.

حتی اگر همه گل‌ها را برای یک کودک کار بخریم، بهار زندگی این کودک معصوم نمی‌آید، اما توقع پول درآوردن از او بیشتر می‌شود و گاهی اوقات این کودکان مجبور می‌شوند به جای آن بیش از هشت ساعت در روز را در خیابان بگذرانند. از چند ساعت شب را بیاور

مددکاران اجتماعی استان گلستان بر این باورند که بهترین راه برای کمک به این کودکان حمایت از مؤسساتی است که برای ایمنی و سلامت این کودکان تلاش می کنند، مؤسساتی که در مجموعه اجتماعی فعالیت می کنند تنها مراکز نجات این کودکان هستند.

اگرچه قوانینی برای حمایت از این کودکان وجود دارد، اما به گفته عارف کیایی، تعداد کودکان کار در این جامعه به سطح فلاکت باز می گردد و شاخص محسوب می شود و بهترین قانون برای حمایت از این کودکان ارتقای سطح رفاه جامعه است.

رئیس بهزیستی استان گلستان می گوید: بر اساس آمار 99 هزار و 405 کارگر خیابانی در استان شناسایی شده اند که 80 درصد آنها اتباع خارجی به ویژه افغانستانی هستند که از این تعداد 222 نفر ساکن گرگان و 173 نفر ساکن گنبدکاووس هستند.

البته هر چه شرایط زندگی به ویژه برای خانواده های بدسرپرست سخت تر باشد، با کودکان بیشتری در خیابان سروکار داریم، مشکلی که در سال های اخیر بیش از پیش آشکار شده است.

بهزیستی گلستان با راه اندازی دو مرکز حمایت آموزشی روزانه برای کودکان شاغل در خیابان در گرگان و مرکز دیگر در شرق استان با محوریت گنبدکاووس و یک مرکز شبانه روزی در محمدآباد گرگان. این برنامه مهارت های زندگی، آموزش های حرفه ای و برنامه های مختلف دیگر را ارائه می دهد، اما بسیاری از خانواده ها تمایل دارند فرزندان خود را در چنین مشاغلی استخدام کنند، عمدتاً به دلیل سهم آنها از درآمدی که این کودکان برای خانواده خود دریافت می کنند. به همین دلیل رئیس مراقبت های اجتماعی ناحیه گلستان تاکید می کند که مردم با این کودکان ترحم نکنند و با آنها خرید کنند، زیرا باعث تقویت دلالان و سوء استفاده از این کودکان می شود، اما می توانند به مراکز حمایت از کودکان در کوچه و خیابان کمک کنند. و بالقوه سوء استفاده از آنها.

البته بسیاری از افراد جامعه دلشان برای این کودکان می سوزد و شاید همین موضوع باعث شد تا روز 12 ژوئن به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامگذاری شود. جامعه برگشته است

در کشور 23 دستگاه اجرایی در بحث کودکان کار مشارکت دارند که اگر این دستگاه ها به وظایف خود به درستی عمل کنند، قطعاً بسیاری از کودکان کوچه و خیابان بارها پاسخگوی رفاه حال آنها نخواهند بود.

قطعاً این کودکان که ممکن است آینده کشور باشند با این گونه فعالیت ها از تحصیل و تعالی محروم می شوند و این امر باعث می شود این کودکان در گروه های سنی مختلف با آسیب های اجتماعی مختلفی از جمله اعتیاد یا شرارت و سرقت مواجه شوند. برای صورت

رئیس مراقبت های اجتماعی ناحیه گلستان معتقد است: نهادهای اجتماعی برای جذب این کودکان و کمک های مالی برای خروج کودکان از خیابان اقدام کرده اند، قانون حمایت از کودکان و رشد جوانان است و این دستگاه ها برای ارتقای قابل اجرا برنامه ریزی و پیگیری می کنند. برنامه های زیر نظر مدیر کارگروه اجتماعی.

البته رسانه ها می توانند در رشد و تعالی کشور از جمله رفع این گونه آسیب های اجتماعی نقش داشته باشند و رئیس بهزیستی استان نیز می گوید: رسانه ها می توانند ما را در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه یاری کنند.

به امید روزی که همه فرزندان این کره خاکی به آرزوهایشان که برتری کشور است برسند و این آرزو و امید در تلاطم زندگی خشک نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید