کارمند وزارت ورزش: درآمدهای صداوسیما از تبلیغات مسابقات ورزشی 700 تا 800 میلیارد تومان است.

کارمند وزارت ورزش: درآمدهای صداوسیما از تبلیغات مسابقات ورزشی 700 تا 800 میلیارد تومان است.

روز جدید به گفته یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان، وی با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما 700 تا 800 میلیارد تن و شاید بیشتر از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی درآمد دارد، نوشت: این در حالی است که سازمان صدا و سیما تعداد بسیار کمی از درآمدهای تبلیغاتی از پخش مسابقات ورزشی به گیشه واریز می شود.

به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین مسائل اقتصاد بحران زده ورزش ایران، درآمد واقعی صدا و سیما از فضای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی است که پاسخ صریحی به آن داده نشد، اما یکی از کارمندان این وزارتخانه ادعا می کند که این عدد 700 تا 800 میلیارد تن است!

; سازمان صدا و سیما در سال و برای یک سال مالی چقدر از این مسیر درآمد دارد؟

لازم به ذکر است که با توجه به وضعیت اسفناک اقتصادی ورزش ایران، آنچه متولیان امر باید در نظر داشته باشند این است که برآورد درآمد تبلیغاتی از پخش ورزشی باید بر اساس واقعیت باشد تا بتوان سهم واقعی ورزش کشور را پرداخت کرد. آیا رقم واقعی به دست آمده از این مسیر برابر با 50 میلیارد در سال 1999 و 150 میلیارد تن در سال 1400 است؟ این موضوع باید تا حد امکان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و برای پرداخت دستمزد واقعی هر بخش تدابیر لازم اندیشیده شود چرا که ورزش ایران بیش از هر زمان دیگری با بحران مالی مواجه است و در صورت عدم پیروزی درآمد لازم از این راه نیز در آینده یک چالش خواهد بود. جاده ای که منجر به فروپاشی فعالیت های بخش خصوصی در این دره می شود.

یکی از کارمندان وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: درآمد سازمان صدا و سیما 700 تا 800 میلیارد تن و شاید بیشتر از تبلیغات پخش مسابقات ورزشی باشد، در حالی که سازمان صدا و سیما از تبلیغات مسابقات ورزشی درآمد بسیار کمی دارد. به حساب صندوق واریز می شود.

برای اولین بار بر اساس قانون بودجه سال 1399 مقرر شد بر اساس بند (ج) ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظفند. افزایش درآمد حاصل از تبلیغات از برنامه های ورزشی واریز به ردیف درآمدی شماره 140184 در خزانه داری کل کشور. مبلغ 49 تا 530 هزار واریزی مندرج در جدول 9 (9) این قانون به وزارت ورزش و جوانان (30 درصد) در حمایت از فدراسیون های متبوع و 70 درصد به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تعلق می گیرد. در این قانون درآمدهای ناشی از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند ماده 92. ج) قانون ششم برنامه ریزی ساختاری 50 میلیارد تن در سطح ملی در نظر گرفته شده است که بر این اساس سهم صدا و سیما 35 و سهم وزارت ورزش 15 میلیارد تن است.

همچنین بر اساس قانون بودجه سال 1400 درآمد حاصل از تبلیغات ورزشی 150 میلیارد تن برآورد شده است که باید 30 به 70 بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود تا سهم وزارت سازمان ورزش و جوانان از سهم تبلیغات حاصل از پخش مسابقات ورزشی که بالغ بر 150 میلیارد تن برآورد شده است، برابر 30 درصد در قانون بودجه سال 1400 معادل 45 میلیارد تن و بر اساس بودجه تعیین شده است. طبق قانون، صدا و سیما امسال باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت کند.

لازم به ذکر است در لایحه بودجه سال 1401 درآمد حاصل از تبلیغات ورزشی 315 میلیارد تن برآورد شده است که باید به نسبت 30 به 70 بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما 5 تقسیم شود. میلیارد تومان و سهم صدا و سیما 220.5 میلیارد تومان خواهد بود که البته نهایی شدن این اعداد منوط به تصویب لایحه بودجه سال 1401 در مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون است.

دیدگاهتان را بنویسید