کاروانسرای 400 ساله استان البرز در فهرست میراث جهانی ثبت می شود /

زمان: 11:45
منتشر شده در: 1400/07/23
کد خبر: 1776241

کاروانسرای ینگی امام اولین اثر تاریخی استان البرز است که در جهان به ثبت رسیده است. با ثبت جهانی ، ساوجبلاغ علاوه بر جذب گردشگر و گردشگر خارجی ، جهانی نیز می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکاین روزها کاروانسرای یانگی امام ، که یکی از آثار ملی است و در سوهبلاغ واقع شده است ، آماده است و در انتظار ثبت جهانی است.

معاون میراث فرهنگی البرز در مصاحبه با خبرنگار تیتریک ، گفت ؛ این مجموعه به عنوان یکی از 56 مسافرخانه های کشور که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند انتخاب شده است.

به گفته فیض الله بیگی ، این ثبت در مورد یک کاروانسرای ایرانی در حال انجام است ، اگرچه اقدامات لازم از دو سال پیش آغاز شده است و رئیس سابق میراث فرهنگی ساوجبلاغ نیز به آن اشاره می کند.

طهماسبی در مصاحبه با خبرنگار Tetrik گفت ؛ بازسازی کاروانسرا پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و 3 گنبد به طور کامل مرمت شده و گنبد چهارم نیز در حال مرمت است.

فریدون محمدی ، مدیر کل میراث فرهنگی البرز نیز به تیتریک گفت ؛ مازاد اطراف کاروانسرا برداشته شده است و سقف به طور کامل تمیز و تعمیر شده است.

اکنون این کاروانسرا آماده ورود مهمانانی است که باید این بنای تاریخی استان البرز را به مکان دیگر تاریخی و افتخاری برای کشور منتقل کنند.

خزایی ، پیمانکار پروژه ، به تیتریک گفت ؛ اقدامات سازماندهی ، تمیز کردن ، طبقه بندی مصالح ، آجر و غیره انجام شده است.

ثبت جهانی این کاروانسرا جان تازه ای به این بنای 400 ساله می بخشد ، بنابراین رئیس میراث فرهنگی شهر ساویبوله نیز بر این مهم تأکید می کند.

خلج در مصاحبه با خبرنگار تیتریک می گوید؛ ساختمان باید به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرد ، بعد فرهنگی ساختمان حفظ شود و فعالیت های تحقیقاتی و گردشگری در دستور کار قرار گیرد.

اما این مجموعه تاریخی که در جاده ابریشم قرار داشت ، متعلق به دوران صفویه است و 3000 متر مربع مساحت دارد.

این بنا در کنار تپه باستانی ینگه امام واقع شده است و ساختمان دارای 4 گنبد در 4 گوشه ، ساختمان دارای چهار ایوان و دارای لعاب مخصوص است.

کاروانسرای ینگی امام اولین اثر تاریخی استان البرز است که در جهان به ثبت رسیده است. با ثبت جهانی ، Savoybolah علاوه بر جذب گردشگر و گردشگر خارجی ، جهانی می شود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید