کارگران و بازنشستگان امروز در فقر مطلق هستند

کارگران و بازنشستگان امروز در فقر مطلق هستند

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار) وی شب گذشته در ضیافت افطاری خانه کارگر گفت: تصمیم دولت بر اساس شاخص تورمی است که برای امسال پیش بینی کرده است. به عبارت دیگر دولت معتقد است تورم در سال آینده از 27 درصد فراتر نخواهد رفت. مسئولان همواره در مصاحبه های خود تاکید می کنند که امسال سال کاهش تورم و رشد تولید و اقتصاد است. امیدواریم این شعارها محقق شود و به صحت آنها ایمان داریم.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که مصوبه مزد شورای عالی کار بر اساس تورم سال گذشته است. بانک مرکزی در اسفندماه نرخ تورم نقطه به نقطه را 67 درصد اعلام کرد، بنابراین دستمزد کارگران باید با توجه به نرخ تورم اعلامی افزایش می یافت.

صادقی بیان کرد: افزایش 57 درصدی دستمزد در سال گذشته برای 21 روز هزینه زندگی کافی بود. در اول آوریل 1401 درآمد یک کارگر 253 دلار بود، اما در ماه مارس ارزش این دستمزد به 122 دلار کاهش یافت و این دستمزد برای 9 روز از ماه کافی بود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار گفت: کارگران باید با شیفت کاری های متعدد این کمبود را جبران کنند و این وضعیت آبروی کارگران را خدشه دار کرده است. لازم نیست نیروی کار فقیر باشد. متاسفانه با افزایش فقر مطلق مواجه هستیم. در دولت آقای احمدی نژاد با سیاست یارانه پرزایی فقر مطلق از 15 درصد به 12 درصد رسید اما این آمار ثابت نبود و بعد از مدتی به 20 درصد رسید. سازوکارهای کنترلی در دولت آقای روحانی ایجاد شد اما موفقیت آمیز نبود و این رقم به 25 درصد رسید.

صادقی ادامه داد: طبقه کارگر و مستمری بگیران امروز در فقر مطلق هستند و این زیبایی جمهوری اسلامی نیست. طی یک سال و نیم گذشته، فقر مطلق از 27 درصد به 37 درصد رسیده است و این نتیجه سیاست های دولت برای افزایش دستمزد است که کارگران را فقیرتر کرده است.

این فعال کارگری گفت: باید به این وضعیت اعتراض کنیم. دلیل وجودی خانه کارگر دفاع از حقوق کارگران و اعتراض به نحوه برخورد با کارگران است. اعتراض ما سیاسی نیست، بلکه راه حل های اقتصادی است. ما بر این اعتراض پافشاری می کنیم و از تمام سازوکارهای قانونی برای مخالفت با مصوبه شورای عالی کار دستمزد استفاده می کنیم.

صادقی گفت: دلیل این وضعیت نبود شعور سیاسی در جامعه کارگری است. ما در مجلس دچار خلاء قدرت شدیم. در حال حاضر ما نماینده ای در مجلس نداریم و این خلاء قدرت باعث می شود که علیه کارگران تصمیم بگیرند و در مجلس هم کسی برای حفظ حقوق کارگران وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید