کار زیبای علی دایی روی فوتبال ایران

در اینکه دایی یکی از بهترین فوتبالیست های تاریخ ایران و آسیا محسوب می شود شکی نیست و خیلی ها فوتبال ایران و حتی کشورمان را با نام دایی می شناسند. حتی اگر فوتبال شهریار را در نظر بگیریم، او در دوران مربیگری خدمات زیادی به فوتبال ایران کرد و کاشف استعدادهای زیادی بود که همچنان در تیم ملی مشغول به کار هستند. در این گزارش می خواهیم تعدادی از بهترین استعدادهای کشف شده علی دایی را مرور کنیم.

مهدی طارمی

کمتر کسی شک دارد که مهدی طارمی بهترین بازیکن 10 سال اخیر ایران باشد. ستاره ایرانی پورتو که در لیگ پرتغال بازی می کند و در حال حاضر معروف ترین فوتبالیست ایرانی به حساب می آید. بدون شک طارمی را باید مهم ترین کشف علی دایی دانست. دایی در ابتدای لیگ چهاردهم مهدی طارمی را از ایرانجوان بوشهر به پرسپولیس آورد و خیلی زود از او در تیمش استفاده کرد. طارمی در هفته سوم همان فصل گل سه امتیازی پرسپولیس را مقابل ذوب آچان به ثمر رساند تا نشان دهد حرفی برای گفتن دارد. ادامه راه او هم مشخص است. طارمی از آقای گلی در لیگ برتر به آقای گلی فوتبال پرتغال رسید و عنوان بهترین پاسور این مسابقات را از آن خود کرد و دروازه قهرمان اروپا را در فصل گذشته باز کرد. او در حال حاضر بهترین و خوش اندام ترین ستاره تیم ملی است و 2 گل برای ایران در این جام جهانی به ثمر رسانده است.

احمد نوراللهی

دایی همزمان با طارمی احمد نور را کشف کرد و در لیگ چهاردهم همزمان با ستاره بوچهری به پرسپولیس منتقل شد و مانند او به یکی از تاثیرگذارترین ستاره های سرخ ها تبدیل شد. مهاجم گلستانی در 22 سالگی از باشگاه یزد به پرسپولیس منتقل شد و دایی برای تبدیل شدن به یک ستاره بزرگ این بازیکن هزینه زیادی کرد. نورالهی در پست هافبک دفاعی اوایل اشتباهاتی داشت که تاثیری بر اخراج زودهنگام علی دایی نداشت. با این حال کم کم به یکی از بهترین و باثبات ترین بازیکنان پرسپولیس تبدیل شد و بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو می بندد. احمد نور که بازیکن ثابت تیم ملی در جام جهانی بود یکی از اسطوره های فوتبال ایران محسوب می شود و در فوتبال امارات بازی می کند.

ابوالفضل جلالی

مدافع چپ فعلی آبی ها که یکی از بازیکنان تیم ملی در جام جهانی بود، محصول آکادمی سایپا است. جلالی زمانی که دایی سرمربی سایپا بود او را کشف کرد و به تیم اصلی آورد. حتی دایی در اوج جوانی و کم تجربه برای ابوالفضل بازی کرد و باعث شد این بازیکن در فوتبال ایران دیده شود. جلالی هم اکنون در تیم محبوب استقلال بازی می کند و در تیم ملی حضور دارد.

مهدی ترابی

ترابی کشف علی دایی نبود اما در دوران مربیگری دایی در سایپا این بازیکن رشد کرد و به یک ستاره در فوتبال ایران تبدیل شد. مهدی در دوران شهریار بازیکن بهتری برای فوتبال ایران شد و همین باعث شد پرسپولیس و برونکو به دنبال این بازیکن باشند. ترابی الان یکی از بهترین های فوتبال ما محسوب می شود و در جام جهانی هم حضور داشت.

امید عالیشاه

حضور عالیشاه در سطح اول فوتبال ایران به دلیل اعتماد علی دایی است. دایی نفت عالیشاه را از تهران به راه آهن برد و در آنجا استفاده کرد. آلیشیا با تکنیک و سرعت قابل توجه خود درخشید و استعداد خود را نشان داد. بعدها در ابتدای لیگ سیزدهم که به پرسپولیس منتقل شد، علی دایی او را با خود به تیم سره پوشان برد و حضور طولانی مدت امید در این تیم را آغاز کرد. حضوری که همچنان ادامه دارد و امید اکنون کاپیتان اول پرسپولیس است و در سال های اخیر افتخارات زیادی با این تیم کسب کرده است.

کریم انصاری فرد

علی دایی همیشه تیم هایش را برای یک اردوی تابستانی به زادگاهش اردبیل می برد. در سال 86 همزمان با حضور دایی در سایپا، کریم انصاری فرد در همان اردو مورد آزمایش قرار گرفت و به آکادمی این تیم پیوست. کریم کم کم از تیم بزرگسالان بیرون آمد و با زدن گل های پشت سر هم نامی برای خود دست و پا کرد. او تنها 17 سال داشت که توسط عمویش کشف شد. انصاری فرد سابقه آقای گلی را به مدت دو فصل در لیگ برتر دارد و هم اکنون برای باشگاه آمونیا در لیگ قبرس بازی می کند. او اکنون در تیم ملی حضور دارد و همین چند ماه پیش سومین جام جهانی خود را در قطر به پایان رساند.

علی علیپور

اسطوره فوتبال ما که در لیگ پرتغال و باشگاه ژیل ویسنته بازی می کند یکی از اکتشافات بزرگ عمویم است. زمانی که علی دایی سرمربی لیگ دوازدهم بود، علیپور 17 ساله را از سنگ آهن بافک به تهران آورد و او را به عضویت تیمش درآورد. علیپور مازندرانی رفته رفته رشد کرد و بعدها به یکی از گلزنان تاریخ این باشگاه پرسپولیس تبدیل شد. نکته جالب در مورد مهاجم سابق پرسپولیس و اسطوره فوتبال ایران این است که همین علیپور یک عنوان قهرمانی را از علی دایی کسب کرد. در هفته ماقبل آخر لیگ سیزدهم اگر پرسپولیس علی دایی بتواند راه آهن را شکست دهد گام بسیار بلندی به سوی قهرمانی خواهد برد. اما این دیدار با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید و یکی از گل ها توسط علیپور به ثمر رسید.

تیم ملی

در کنار کسانی که در بالا به عنوان استعدادهای کشف شده توسط علی دایی ذکر شد، ستارگانی چون دانشگر، شهبازاده، رضاوند، رضا اسدی و بسیاری دیگر از بازیکنان فعال در فوتبال ایران بودند که توسط دایی کشف شدند و به بالاترین سطح فوتبال ایران رسیدند. دایی در تیم ملی بازیکنان جوان زیادی را معرفی کرد که بعدها بازیکنان دائمی تیم ملی شدند و خوش درخشیدند.

شهریار در دوران حضورش در تیم ملی هم نشان داد که ترسی از بازی برای جوانان ندارد. او در روزهایی که با علی کریمی، کریم باقری و علی نیکبخت واحدی هافبک چندان خوبی نداشت، جوانان خوبی را به تیم ملی معرفی کرد.

مسعود شجاعی، احسان حاج صفی، محمد نوری، محمدرضا خلطبری، کریم انصاری فرد، غلامرضا رضایی، خسرو حیدری و سیدمهدی رحمتی از جمله کسانی بودند که با حضور علی دایی روی نیمکت فرصت بازی بیشتر پیدا کردند و از جمله بازیکنان بودند. بازیکنان تیم ملی اصلی باشند. در بین این بازیکنان احسان حاج صفی، کریم انصاری فرد، مسعود شجاعی و خلعتبری همچنان بازی می کنند و حاج صفی و انصاری فرد کاپیتان های اول و دوم تیم ملی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید