کار “موسسات ویژه” زیر سوال می رود!

کار “موسسات ویژه” زیر سوال می رود!

هانیه عسکری

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: طرح سوال نه تنها در مورد مالیات، بلکه در مورد هرگونه سوال مرتبط با وظایف و مسئولیت های دولت به هیچ وجه جرم محسوب نمی شود.

مهدی پازوکی در گفت و گو با خبرنگار توسعه ایران تاکید کرد که این وظیفه شهروندان به ویژه خبرنگاران است و پاسخگویی به آنها بر عهده مسئولان است.

وی با تاکید بر اینکه پرسش در دنیای امروز تنها وظیفه خبرنگاران نیست که در حیطه اختیارات همه شهروندان است، گفت: هر شهروندی حق دارد در هر موضوعی سوال بپرسد و این مبنای شفافیت است.

مشکل چیه؟

داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور که دانشجوی دانشگاه امام صادق است، روز یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص بدهی مالیاتی یکی از گروه های بزرگ اقتصادی که بر اساس اعلام وی و وزیر اقتصاد و دارایی و سایر مسئولان، سیاست دولت سیزدهم اتکای بیشتر به درآمد مالیاتی است.

نمونه ای از این اتکا حذف تدریجی مالیات سربار و محاسبه مالیات بر اساس عملکرد اقتصادی است که سال گذشته با بسیاری از اصناف و اتحادیه های کوچک و بزرگ مواجه شد و اعتراض این گروه از فعالان اقتصادی را برانگیخت.

حمیدرضا روستاگر مشاور مالیاتی اتاق اصناف با اشاره به برگزاری نشست اتاق اصناف در خصوص اصلاح مالیات تراکنش در کارتخوان ها، اعلام دریافت مالیات از کارتخوان ها، بسیاری از اصناف را برای برداشت کارت تا پایان خرداد ماه مردد کرده است. بیان کرد: در مجموع تراکنش هایی که با دستگاه های کارت خوان صورت می گیرد نمی تواند جزو اسناد مالیاتی اصناف محسوب شود، به عبارت دیگر در هر صورت این معاملات هیچ منبع درآمدی ندارند و اعتراض ما نیز در این زمینه بر همین اساس است.

رئیس اتاق اصناف تهران نیز در همان زمان گفت: موضوعی که در جلسه با وزیر اقتصاد مطرح شد، وضع مالیات تراکنش بر دستگاه های کارتخوان در واحدهای صنفی است چرا که آموزش و اطلاع رسانی نشده است. به اصناف چگونه مالیات وصول کنند، اما مسئولان اعلام کردند که این سیاست جدید مالیات و اتکا به درآمد مالیاتی است. مسئولان وزارت اقتصاد نیز از کشف فرارهای مالیاتی خبر دادند. برنامه هایی که این ادعا را ثابت می کند. اما وقتی خبرنگار ایلنا از داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی درباره وضعیت بدهی مالیاتی قرارگاه بانو الانبیاء پرسید، وی از سوی وی تهدید شد که باید سند ارائه کند، در غیر این صورت منصوب می شود. به دادسرا

مبنای سوال چه بود؟

قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء یکی از مجموعه های بزرگ اقتصادی ایران است. بر اساس اعلام فرمانده این قرارگاه، 14 سکوی نفتی، 62 سد و 7400 کیلومتر خط لوله اصلی آب توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و 6700 کیلومتر خط انتقال نفت و گاز و 22 میلیون لیتر خط لوله احداث شده است. گازوئیل و سایر فرآورده ها روزانه 168 میلیون مترمکعب گاز و 45 میلیون لیتر بنزین از این قرارگاه تولید می شد.

مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار توسعه ایران با تاکید بر اینکه سوال پرسیدن وظیفه شهروندان به ویژه خبرنگاران و پاسخگویی بر عهده مسئولان است، گفت: آیا می توانیم به فردی که این سوال را مطرح کرده است بگوییم چرا این سوال را مطرح کرده اید. سوال

سردار هوشی السادات با اشاره به سهم این قرارگاه در توسعه زیرساخت های کشور در 8 مزرعه تخصصی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) تصریح کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با همه دولت ها برای ساخت و توسعه زیرساخت های قرارگاه خاتم الانبیاء همکاری می کند. کشور و در حال حاضر 38 درصد از 900 کیلومتر بزرگراه کشور توسط این مجموعه ساخته شده است و پایگاه ساخته شده و همچنین ساخت 4000 کیلومتر راه آهن معادل 30 درصد خطوط ریلی کشور توسط پایگاه انجام شده است. در ساخت بزرگراه و توسعه شبکه راه های کشور در ساخت 3200 کیلومتر مشارکت داشتیم.

وی در 27 آذرماه سال جاری با اشاره به میزان مالیات پرداختی این مجتمع و بدهی مالیاتی آن گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء تمامی مالیات های وضع شده و محاسبه شده تا سال 96 را تسویه کرد که بر اساس قانون بودجه این امکان وجود دارد که قرارگاه بخشی از مطالبات بدهی مالیاتی خود را که مقدار نسبتاً زیادی باقی مانده است، تسویه کنند و اگر سازمان مالیاتی مطالبات بدهی مالیاتی را با هم تسویه کند، بخشی از آن مالیات تسویه خواهد شد.

هوشی السادات افزود: با وجود اینکه اعداد باقی مانده بسیار زیاد است، اما بخشی از تسویه پیش بینی شده بیش از 600 میلیارد تومان است و با تسویه همین مبلغ، تقریبا مالیات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) خواهد بود. تا سال 2098 تسویه شده است. سه نوع مالیات عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات وظیفه باید پرداخت شود که اگر این ترخیص انجام شود، بخشی از مالیات اردوگاهی یعنی. بخش مالیات عملکرد به طور کامل تسویه خواهد شد.

آیا سوال جرم است؟

در این میان آیا تعجب آور است که موضوع بدهی مالیاتی قرارگاه خاتم، درست زمانی که برنامه دولت برای افزایش وابستگی به مالیات و دور شدن از درآمد نفتی است، جرم تلقی شود؟

خبرنگار ایلنا در این نشست پرسید: چرا سازمان امور مالیاتی هنوز از قرارگاه حاتم الانبیاء که از سال 96 مالیات پرداخت نکرده مالیات دریافت نکرده است؟ رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال با تهدید گفت: مستندات این موضوع باید ارائه شود و پس از پایان جلسه خبرنگار باید به نماینده دادستان مستقر در سازمان پاسخگوی این سوال باشد. و در صورت عدم ارائه مدارک به دادستان به شما گزارش می دهد. مرتکب جرم می شود.»

نکته مهم اینجاست که سازمان امور مالیاتی آمار مربوط به جزئیات درآمد مالیاتی کشور در هشت ماهه اول را منتشر می کند. بر اساس این گزارش، بدون احتساب درآمدهای ناشی از مالیات وارداتی که گمرک متولی وصول آن است، از رقم نزدیک به 453 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت کل سال 1401; به طور متوسط ​​در هشت ماه حدود 302 هزار میلیارد تومان باید محقق شود. بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، درآمدهای مالیاتی کشور طی هشت ماهه امسال نزدیک به 311 هزار میلیارد تومان بوده است. این به معنای تحقق 103 درصد از درآمد مالیاتی در هشت ماه است.

میزان مالیات پیش بینی شده در بودجه سال آینده نیز 50 درصد افزایش یافته است. این افزایش چشمگیر مالیات زمانی اتفاق می افتد که اقتصاد ایران در رکود است. بسیاری از کارشناسان نسبت به این مشکل هشدار می دهند و معتقدند افزایش فشار مالیات در دوره رکود و تورم ممکن است بحران اقتصادی در ایران را تشدید کند.

هر چه هست، به نظر می رسد سیاست جدید دولت، پاسخگویی و شفافیت نیست، بلکه اجازه نمی دهد در مورد موضوعاتی که دوست ندارد پاسخگو باشد، سؤالاتی مطرح شود.

دیدگاهتان را بنویسید