کاهش ارزش وام مسکن مستاجران در 4 سال گذشته / لزوم تغییر خلاء قانونی در روند محاسبه اجاره بها در حوزه مسکن


زمان: 09:31
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843866

گودرزی با اشاره به کاهش ارزش ریال، نرخ وام مسکن مستاجران طی 4 سال گذشته، گفت: وام مسکن در صورت تغییر نکردن قوانین و تعدیل خلاء قانونی در روند محاسبه اجاره بهای مسکن، مشکل جزئی را به طور موقت حل می کند. در کنترل این بازار موثرتر است.»

مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص آخرین وضعیت بازار اجاره گفت: سالهاست که در کشور ما در حالی که رهن مستاجران به عنوان قرض الحسنه محاسبه می شود، قیمت ملک مبنای تعیین رهن است. جاری و متروکه محاسبه می شود.»

وی ادامه داد: گاهی اوقات تنها در یک سال ارزش پول ملی 43 درصد کاهش می یابد و از سوی دیگر قیمت ملک به ویژه در سال های اخیر بیش از 100 درصد افزایش قیمت را نشان می دهد که به این معناست که این فاصله 143 درصدی باید توسط مستاجران پر شود.”

گودرزی بیان کرد: در پی این روند مستاجران مجبور به افزایش قیمت روز سپرده های خود می شوند به همین دلیل به وام با سود غیر اسلامی به بانک ها روی می آورند که علاوه بر بالا بودن اجاره بهای ماهانه، این نرخ سود به آنها نیز فشار می آورد. زندگی فعلی. “دوبار وارد شوید.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: اما در یک تصمیم غلط اقتصادی دولت به جای مهار تورم و اصلاح رویه ها، وام سپرده مستاجران را برداشت که این نیز به معنای تثبیت تورم در حوزه مسکن است.

بحران تورم را با بحران بدهی حل نمی کنند

وی افزود: در چهار سال گذشته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی بیش از هفتصد درصد یا به عبارتی ارزش سپرده مستاجران بیش از 86 درصد نسبت به ارزش طلا کاهش یافته است. در آن سال‌ها «به این ترتیب است که دلار در چهار سال گذشته 470 درصد افزایش یافته است و در این مقایسه حدود 80 درصد کاهش آشکار در ارزش سپرده‌های مستاجران مشاهده می‌شود.

گودرزی گفت: این در حالی است که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در چهار سال گذشته ۷۵۰ درصد افزایش یافته است، اکنون مستاجرانی که هیچ اشتباهی در این مسیر انجام نداده اند باید فشار این افزایش را تحمل کنند.

رسم غلط باعث آسیب های اجتماعی شده است

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: اقتصاد مبتنی بر تعادل است. یا باید قیمت ملک و سپرده مستاجر به روز باشد یا هر دو وام در نظر گرفته شود. نگرش های ناسالم و عادت به پول درآوردن باعث طمع بیش از حد و بی توجهی طبقه سرمایه دار در کشور شده است.

وی با ارائه راهکاری برای رفع این مشکل گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون، امکان انعقاد قرارداد اجاره را چه در قالب دو طرف قرارداد وام بلندمدت و چه در قالب قانون، تصویب و قانونی کند. در قالب هر دو طرف، به شکل کنونی آن، « جبران آسیب های اجتماعی ناشی از این نوع معاملات بی اثر خواهد بود و هزینه بازپرداخت وام عملاً به طور موقت یک مشکل جزئی را کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: امروزه افزایش نرخ تورم ناشی از افزایش بی رویه مسکن و اجاره بها است در حالی که بخش مهمی از تورم ناشی از همین قانون گریزی و نابسامانی قیمتی در حوزه مسکن است.

مسکن تقریباً به قیمت تمام کالاها و خدمات کمک می کند

وی با اشاره به وجود حدود 30 میلیون مستاجر ایرانی گفت: به دلیل این روابط ناسالم و غلط اقتصادی و نبود قوانین حمایتی، قیمت مسکن در سبد درآمدی مستاجران بیش از 85 درصد افزایش یافته است.

در یک رابطه اشتباه دیگر، میانگین ارزش یک ششم تا یک هشتم قیمت ملک، مبنای محاسبه اجاره بها است. یک هشتم متوسط ​​قیمت 33 میلیون متری 4 میلیون تن و رهن واحد 70 متری 288 میلیون تن می شود که اگر ثبات قیمت ها را بپذیریم 9 سال طول می کشد تا این سپرده ذخیره شود.

وی با اشاره به یکی دیگر از رسوم در بازار رهن و اجاره گفت: برابری به ازای هر میلیون رهن 30 هزار تن است. به طور متوسط ​​برای اجاره یک بلوک 70 متری باید بالغ بر 8 میلیون تن پرداخت کرد که بسیار بیشتر از حداقل دستمزد است که در هیچ کجای دنیا روند فعلی و منطقی نیست.

گودرزی در پایان گفت: لازم است قانونگذاران با تصویب قوانین جدید و عادلانه و ایجاد تعادل اقتصادی در روند این گونه معاملات، این خلأ قانونی را برطرف کنند تا بتوانند با حمایت از قشر آسیب پذیر مستاجران گام بردارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید