کاهش تمایل جوانان به ازدواج

کاهش تمایل جوانان به ازدواج

روز جدید انسیه هزالی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار آرمان امروز گفت: همه این موارد ریشه در وضعیت فرهنگی ما دارد و باید بدانیم که دشمنان هویت و فرهنگ دارند. ایران متمرکز است و می خواهد از این طریق به ما آسیب برساند. «همچنین باید در نظر داشته باشید که در بحث ازدواج سفید، تجرد جوان، افزایش زندگی با حیوانات خانگی و زندگی در خانه، در درجه اول آسیب های روحی و روانی به زنان وارد می شود.

معاون امور زنان و خانواده وزیر امور خارجه در این زمینه ادامه می دهد: به طور کلی زنان دوست دارند زندگی آرامی داشته باشند و فرزندان و همسری دلسوز با آنها زندگی کنند و با آنها با محبت و محبت رفتار شود اما برخی از زنان امروز خواهان نگاه مثبت هستند. از ازدواج محروم نخواهند شد و بدون شک چنین مواردی باعث ثروتمند شدن زنان نمی شود.

هزالی با اشاره به اینکه برخی به دروغ سعی می کنند فرهنگ های غربی را به خاطر برخی دختران کنار بگذارند، می افزاید: دختران وقتی پیر می شوند متوجه می شوند که چقدر آسیب دیده اند. ما باید سبک زندگی ایرانی-اسلامی را ترویج کنیم و زیبایی آن را بیش از پیش نمایان کنیم. می ترسم زمانی برسد که بسیاری از ارزش های این سبک زندگی فراموش شود و برگشت ناپذیر باشد. باید بتوانیم دختران ابتدایی، متوسطه و دانشگاه و دوره های مختلف را که در معرض مسائل فرهنگی هستند غنی سازی کنیم و بتوانیم برنامه های فرهنگی مناسبی برای آنها ارائه کنیم.

معاون زنان رئیس جمهور گفت: متاسفانه باید بگوییم که با نگاهی اجمالی به اطراف خود و زندگی اقوام و آشنایان به راحتی می توان جوانان مجردی را دید که دیگر به فکر ازدواج و تشکیل خانواده نیستند. به آرماند امروز گفت. آنها نمی کنند. شرایط با چند سال قبل فرق می کند و حتی نمی توانیم از دختران بپرسیم که چرا ازدواج نمی کنید، زیرا آنها بلافاصله وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه را بهانه می کنند.

وی ادامه می دهد: همچنین باید توجه داشت که افزایش سن ازدواج برای دختران دیگر موضوع جدیدی نیست، بلکه تعداد دختران و پسرانی که از مرز تجرد مطلق عبور می کنند هر روز بیشتر می شود. با توجه به اینکه انتظار می رود جامعه ایران پیر شود، می توانیم این موضوع را دغدغه جدی جامعه بدانیم و برای بهبود وضعیت اقتصادی جوانان و همچنین ازدواج آسان آنها تصمیمات عاجل اتخاذ کنیم.

با توجه به اینکه در سال های اخیر مسئولان سیاسی و فرهنگی ایران همواره کاهش ازدواج جوانان را مشکل ساز می دانند، معتقدند این آسیب می تواند به بزرگترین چالش در آینده تبدیل شود و تعداد ازدواج ها را کاهش دهد و زاد و ولد را کاهش دهد. ایران. اعتقاد بر این است که این کشور در حال توسعه است و به قدیمی ترین کشور جهان تبدیل خواهد شد. این وضعیت برای مسئولان سیاسی و فرهنگی ایران به حدی مهم است که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ازدواج دختران ایرانی مجرد با پسران شیعه خارجی را مطرح کرد اما این پیشنهاد با واکنش شدید مسئولان مواجه شد. خبرنگار آرمان امروز در گزارشی میدانی به بررسی موانع ازدواج و دیدگاه شهروندان و کارشناسان درباره دلایل کاهش آمار ازدواج دختران پرداخته است که در ادامه می خوانید.

فرصتی برای احساس گرمای خانواده ندارم

مریم معلم ریاضی پیش دانشگاهی 56 ساله است که همچنان ازدواج نکرده است. او قصد دارد برای بزرگترین رنج تنها زندگی کند. وی به خبرنگار ما گفت: ما متولد دهه 40 زمانی که جنگ ایران و عراق شروع شد و بیشتر پسرها در جبهه حضور داشتند به سن ازدواج رسیدیم و فضا طوری بود که هیچکس به فکر ازدواج نبود. . . من که در این فضا بودم به ازدواج فکر نمی کردم چون اصلاً معنا و هدف ازدواج برای ما مشخص نشده بود و این موضوع را دغدغه زندگی آینده نمی دانستیم. هر بار که خواستگاری به خانه ما می آمد خیلی نگران می شدم و حتی گریه می کردم. این وضعیت سال ها ادامه داشت تا اینکه بعد از استخدام در آموزش و پرورش تعداد خواستگارهایم کم شد چون دیگر همه را دوست نداشتم. وقتی حدود 40 ساله بودم و مجبور شدم با خانواده و دوستانم ازدواج کنم، دیگر خواستگاری نداشتم.» مریم در پاسخ به این سوال که آیا از شرایط فعلی راضی هستید یا خیر، ادامه می دهد: باید بگویم که بسیار متاسفم، زیرا هیچ دردی سخت تر از تنهایی نیست و مدام خلاء کودک و گرمای وجود را احساس می کنید. خانواده، ناامیدی و ناامیدی. باید به این نکته هم اشاره کنم که هر سال بر تعداد دخترانی مثل من که هنوز موفق به شروع زندگی مشترک نشده اند در بین همکارانم افزوده می شود.

من ترجیح می دهم با سگم زندگی کنم

روی 39 ساله و کارمند بانک ملی است، او نیز یکی از زنان تنها جامعه است که نتوانسته نیمه گمشده خود را پیدا کند و زندی را با حیوان خانگی ترجیح می دهد. وی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز ازدواج نکرده است، به آرمند امروز گفت: چرا باید ازدواج کنم؟ با توجه به اینکه نزدیک به 10 سال است که در بانک کار می کنم و جیبم در جیبم است، شغل خوب و درآمد کافی دارم، احساس می کنم که بهتر است تنها باشم. در سنی که می توانستم ازدواج کنم، هیچ شرایطی وجود نداشت و گم نشده بودم و الان نیازی به ازدواج احساس نمی کنم. “بعد از فارغ التحصیلی، سریع به خانه می روم تا به سگم پوپو وفادار باشم. او به وابستگی بسیاری از افراد تنها به حیوانات خانگی اشاره می کند و ادامه می دهد: «تا سگ یا حیوان خانگی دیگری نداشته باشید، نمی توانید بفهمید که چقدر وابسته هستیم. من معتقدم برخی از حیوانات از بسیاری دیگر وفادارتر هستند. باید بگویم، در این سن، من نمی توانم صبر کنم تا یک جنتلمن باشم.

ازدواج به شدت کاهش یافته است

دفاتر محلی برای زوج های جوانی است که می خواهند ازدواج خود را به طور رسمی ثبت کنند. ناصر میرهاشمی مسئول دفتر اسناد رسمی در تهران است. وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد ازدواج های ثبت شده در سال های اخیر کاهش یا افزایش داشته است، به خبرنگار ما گفت: طبق آمار حساب شخصی ما باید بگویم که تعداد ازدواج های ثبت شده کاهش چشمگیری داشته است. ما در حال حاضر به طور متوسط ​​3 تا 5 ازدواج در ماه نسبت به سال های قبل در دفتر داریم. بی شک مشکلات اقتصادی دلیل اصلی این کاهش است. وی ادامه می دهد: تامین مسکن، معیشت، هزینه های عروسی از مهم ترین چیزهایی است که امروزه بسیاری از خانواده ها توان پرداخت آن را ندارند و طبیعی است که فردی که زندگی مالی ندارد، نمی تواند ازدواج کند. خانواده ها باید شرایطی را فراهم کنند تا جوانان زندگی مشترک را راحت تر شروع کنند و جوانان نباید همه چیز را آنقدر سخت بگیرند که ازدواجشان مدام به تعویق بیفتد.

ما بیش از 5 میلیون تک آهنگ خاص داریم

امیر محمود حریقی، آسیب شناس اجتماعی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: اگر دختر و پسر بالای 35 سال سن داشته باشند و در این سن ازدواج نکنند، وارد دوره تجرد واقعی خواهند شد و چون شانس ازدواج آنها کم است، احتمال بیشتری وجود دارد. بی بند و بار بماند زیاد. وی گفت: حدود 36 درصد از جمعیت زنان کشور را بین 15 تا 34 سال تشکیل می دهند که هنوز ازدواج نکرده اند و بر اساس این آمار حدود 2.3 درصد از زنان بالای 45 سال در گروه تجرد قرار دارند. . وی گفت: در سال 1378 حداقل یک میلیون مجرد در کشور داشتیم، اما باید به آن تعداد مردان و زنانی که طلاق گرفته و ازدواج مجدد نکرده اند اضافه کنیم، قطعا مجردها به بیش از 5 میلیون نفر می رسد. و تعداد جوانانی که تا حدودی مجرد هستند و خانواده مجردی ندارند قطعا از سال 1999 تا به امروز افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید