کاهش جمعیت امنیت آینده کشور را تهدید می کند/ مشکلات اقتصادی دلیل اصلی کاهش جمعیت نیست


ساعت: 14:38
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1811039

در جلسه هیأت مدیریت جمعیت استان زنجان مطرح شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: عوامل اقتصادی و اجتماعی نمی تواند عامل مهمی در کاهش جمعیت باشد زیرا خانواده های ثروتمند و دهک های بالاتر نسبت به خانواده ها و کم درآمدها کمتر به فکر جمعیت هستند و این موید این است که فرهنگیان. عامل رشد جمعیت بسیار مهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; ابوالفضل رفیعی ظهر امروز در نشست مشترک شورای هماهنگی ثبت احوال و شورای مدیریت جمعیت استان زنجان، اظهار کرد: جمعیت یکی از ارکان اصلی ملت سازی و عامل اقتدار و استقلال کشور است.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در کاهش جمعیت نقش دارد که مهمترین آنها فرهنگ است، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر به فواید جمعیت اشاره شده است اما این کار ظریفی است که باید در عرصه هنر و فرهنگ به آن پرداخته شود. از ارگان ها و موسسات مختلف

رفیعی عوامل دیگری را نیز در کاهش جمعیت دخیل دانست و افزود: گاهی نگرانی هایی در مورد اعمال قانون برای زنان وجود دارد در حالی که در عمل باید شاهد اجرای قانون باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که نه تنها نباید نگرانی در مورد اجرای قانون وجود داشته باشد، بلکه باید سیاست های تشویقی را در نظر بگیریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: آمارهای طلاق، اشتغال و تجرد نیز در کاهش جمعیت تاثیرگذار است.


* بیش از 99 درصد ولادت و وفات در مهلت قانونی ثبت شده است

سید علی شفیعی مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در این نشست گفت: ارائه آمار دقیق و به موقع برای برنامه ریزی ضروری است و در صورت نادرست بودن آمار نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت.

وی گفت: 99.6 درصد ولادت و بیش از 99 درصد وفات در استان در مهلت قانونی به ثبت رسید که با همکاری همه اعضای شورای ثبت احوال استان صورت گرفت.

شفیعی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای دستورالعمل تعیین تکلیف فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، 58 پرونده در استان زنجان تشکیل شده که برای آنها شناسنامه صادر شده است.

وی با اشاره به صدور شناسنامه در سند ثبتی گفت: این پرونده در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان ایجاد شد و زنجان جزو 5 استان برتر کشور است و این کار از آذرماه امسال و یک مکان مناسب جهت ثبت نام در بیمارستان آیت الله موسوی فراهم خواهد شد.

مدیرکل استانداری زنجان با اشاره به سه گلوگاه این اداره کل در استان گفت: گلوگاه اول و دوم فیبر نوری و مولد برق است.

وی گفت: ما وظیفه داریم داده ها را به پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ارسال کنیم.

شفیعی سومین مشکل را ساختمان ثبت شهر زنجان دانست و خاطرنشان کرد: این ساختمان بیش از 10 سال است که در حال ساخت است و تکمیل نشده است و نیمی از اسناد جمعیتی استان در اداره کل تامین کننده اعتبار نگهداری می شود. تکمیل شود ساختمان نیز پیش بینی می شود.

مدیرکل استان زنجان با اشاره به طرح فعلی به عنوان یک عنوان علی و نسبی گفت: این طرح به صورت درختی برای همه خانوارها اجرا می شود که شجره نامه خانوارها را مشخص می کند و شناسایی دستگاه های امنیتی، مالی و حقوقی را تسهیل می کند. ضروری.


* پیامدهای کاهش جمعیت برای نسل های آینده خواهد بود

دکتر حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در این نشست با بیان اینکه اکنون بر سر دوراهی قرار داریم، گفت: اگر در حوزه جمعیتی کار درستی انجام نشود و زمان بی تفاوت بگذرد، این اتفاق می افتد. خیانتی بزرگ به کشور باشد.» عواقب آن به نسل های آینده منتقل خواهد شد، زیرا جبران کمبود جمعیت بسیار دشوار است.

وی با اشاره به جزییات قانون حمایت از خانواده و جوانان گفت: این برنامه نه تنها در قالب کلی بلکه به تفصیل وظایف و مسئولیت های دستگاه های مختلف را مشخص می کند و در صورت انجام اقدامات عملی شاهد جهش جمعیت خواهیم بود. “

بختیاری با بیان اینکه هرم نسبی جمعیت استان زنجان مشابه هرم کشور است، گفت: با توجه به نمودار مقایسه ای جمعیت استان و کشور شاهد کاهش رشد جمعیت از سال 90 به سال 99 هستیم.

وی افزود: جمعیت کشور رو به پیری است به طوری که در سال 1351 نرخ کل زاد و ولد 5.9 بود که با سیاست های کنترل جمعیت به تدریج افزایش و سپس کاهش یافت و امروز به 1.65 رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان گفت: نرخ باروری به معنای تعداد فرزندانی است که یک زن در دوره باروری (10 تا 54 سال) می تواند به دنیا بیاورد. این رقم در سال گذشته 1.8 بود و در حال کاهش است. “

وی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه رشد جمعیت گفت: تعداد ازدواج ها از 90 به 98 کاهش یافته و آمار طلاق افزایش یافته است.

بختیاری گفت: برای تغییر جمعیت و افزایش زاد و ولد باید همه دستگاه ها وارد شود و اگر روی دستگاه خاصی متمرکز شود نتیجه ای نخواهیم گرفت.


* پیامدهای کاهش جمعیت باید به خوبی توضیح داده شود

حجت الاسلام سعید احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در این دیدار با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت گفت: جمعیت اولین و مهمترین مسئله کشور است که مقام معظم رهبری از سال 96 30 بار آن را مطرح کردند. “به آنها هشدار داده شده است.

وی افزود: موضوع جمعیت باید به خوبی تبیین شود چرا که بحران های اقتصادی و امنیتی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و علاوه بر تبعاتی مانند مهاجرت، تبعات دیگری نیز به دنبال دارد.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه مشکل اقتصادی تنها دلیل کمبود فرزند نیست، گفت: مشکل فکری است که باید حل شود و عواملی مانند تجرد، سقط جنین و غیره وجود دارد که باید به خوبی توضیح داده شود زیرا امنیت آینده کشور در یک خط مستقیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید