کاهش سرعت اینترنت؛ رونق فروش فیلترشکن

کاهش سرعت اینترنت؛  رونق فروش فیلترشکن

حمید شجاعی: امروزه شبکه های اجتماعی جزء لاینفک زندگی مردم هستند و این را می توان در نحوه تعامل آنها با فضای مجازی دید. با فیلتر شدن تلگرام با حکم قضایی در اردیبهشت 98، تلاش های زیادی برای انتقال جامعه به بسترهای داخلی انجام شد و تبلیغات گسترده ای نیز در برخی از پلتفرم ها مانند: سروش، ایتا، ایگاپ و … انجام شد. اما طولی نکشید که مردم با استفاده از فیلترهای مختلف به تلگرام بازگشتند. زمان گذشت و پس از اظهارنظرهای فراوان مجلس درباره طرح پدافند سایبری، سرانجام پس از تحولات روزهای پایانی شهریور تا آبان، واتس اپ و اینستاگرام نیز به لیست برنامه های فیلتر شده اضافه شدند. اما به نظر می رسد مسئولان هنوز از خود نپرسیده اند که فیلتر شدن فیس بوک، توییتر و تلگرام چه نتایج مفید و موثری به همراه خواهد داشت تا همین رویه برای سایر برنامه ها نیز اعمال شود. آنچه مسلم است این است که باید پذیرفت که پیام رسان های داخلی توانایی و ظرفیت رقابت با پلتفرم های خارجی را ندارند و پذیرش اپلیکیشن های خارجی توسط مردم در کشور ما ثابت می کند که هر چه تعداد پیام رسان ها در داخل پشتیبانی شوند، بسیاری از آنها پشتیبانی نمی کنند. اشتیاق و اشتیاق برای شرکت در برنامه های داخلی و با فیلتر شدن شبکه های اجتماعی خارجی تنها به کسب و کار مردم آسیب می زند. رئیس جمهور چه چیزی را منبع درآمد مردم در زمان انتخابات می داند. از سوی دیگر کاهش سرعت اینترنت ثابت و همراه را نیز می توان از جمله دستاوردهای وزیر ارتباطات دولت سیزدهم دانست. چیزی که بسیاری آن را کاهش محسوس در پهنای باند می دانند، اما برخی از دولت ها به بهانه هایی آن را به چیزهایی نسبت می دهند که تأثیر کمی دارند. جالب اینجاست که خود دولت هم گفته است با آرام شدن اوضاع جامعه، اوضاع به حالت قبل برمی گردد، اما همچنان شاهد ادامه فیلترینگ شبکه های اجتماعی پرمخاطب هستیم. هرچند وزیر اخیرا گفته است: «من هیچ دخالتی در بازگرداندن اینستاگرام ندارم». سوالی که رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توئیتی به آن پرداخت و گفت: وقتی سرعت اینترنت پایین است و اکثر شبکه های اجتماعی فیلتر هستند، عیسی زارع پور وزیر چیست؟ فیلتر و قطع؟ اکنون مشخص نیست دولت با شبکه های اجتماعی تا کجا پیش خواهد رفت و تکلیف شبکه های فیلتر شده چیست؟

شبکه ملی اطلاعات مترادف با قطع اینترنت نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم، ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال انجام دو کار بزرگ برای بسترها و بسترهای داخلی به ویژه در حوزه پیام رسان های شبکه های اجتماعی بوده ایم. ، تا بتوانند از نسخه های Compete در خارج از کشور استفاده کنند. عیسی زارع پور گفت: اولین قدم این بود که پلتفرم‌های داخلی بتوانند قابلیت‌ها، سرعت و کیفیت خود را ارتقا دهند و مزیت‌های جدیدی را برای آنها ایجاد کنیم که در پلتفرم‌های خارجی وجود ندارد. زارع پور درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: برخی شبکه ملی اطلاعات را مترادف با قطع اینترنت می دانند که اصلا اینطور نیست اما شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت و با کیفیت در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران.

تاثیر فیلتر کردن بر اپراتورها

تاثیر فیلترینگ به حدی است که شرکت های شاتل، ایرانسل و مبین نت در نامه های جداگانه ای به وزارت ارتباطات از کاهش درآمدهای خود به دلیل افزایش فیلترینگ خبر دادند. این نامه ها اخیرا توسط یک گروه هکر معروف به «ZZA» منتشر شده و تاکنون مدیرعامل شرکت شاتل در گفتگو با سایت «دیجیاتو» صحت نامه مربوط به شرکت خود را تایید کرده است. در نامه احمدرضا نهجوانی؛ مدیرعامل شاتل خطاب به معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات: محدودیت دسترسی کاربران تاثیر بسیار جدی بر مصرف پهنای باند و درآمد این شرکت داشته است. پهنای باند این شرکت بیش از 60 درصد کاهش یافته و درآمد بیش از 40 درصد کاهش یافته است، در حالی که 80 درصد هزینه های شاتل ثابت مانده یا با تورم افزایش یافته است. نکته بسیار مهم در نامه مدیرعامل شاتل به معاون وزیر ارتباطات، شرایط بحرانی است که به گفته وی قابل تحمل نیست و می تواند منجر به توقف خدمات رسانی به مشتریان در سراسر کشور شود. از سوی دیگر نامه ای از سوی شرکت ایرانسل خطاب به رئیس سازمان تنظیم مقررات منتشر شد که هنوز صحت آن تایید یا تکذیب نشده و از 8000 میلیارد ریال خسارت فیلترینگ به این شرکت خبر می دهد. گفته می شود در نتیجه محدودیت ها، عملاً نیمی از ظرفیت شبکه کاهش یافته و ادامه محدودیت های اعمال شده بر پهنای باند بین المللی، مانعی جدی برای ادامه فعالیت این شرکت خواهد بود. همچنین در کنار شرکت های شاتل و ایرانسل نامه شرکت رایتل به وزیر ارتباطات اواسط آذرماه منتشر شد. نامه ای که در آن «یاسر رضاخواه» مدیرعامل رایتل رسما از احتمال خروج رایتل از بازار به دلیل محدودیت های اینترنتی و کاهش درآمد صحبت می کند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید