کاهش سن حمله قلبی به 30 سال

کاهش سن حمله قلبی به 30 سال

یک متخصص قلب و عروق گفت: رگ های قلب افراد بالای 30 سال 40 تا 50 درصد تنگ می شود و تحت استرس یا خبر بد، رگ ها دچار اسپاسم می شوند و منجر به سکته قلبی می شوند.

منوچهر کارونی در گفتگو با رادیو سلامت با بیان اینکه بعد از تصادفات، بیشترین علت مرگ و میر در کشور ما سکته قلبی است، افزود: متاسفانه سن سکته قلبی که در گذشته 60 و 70 سال بود، اکنون به 30-40 سال رسیده است و این نشان می دهد که ما باید از نظر وزن و تغذیه مراقب این بیماری و به خصوص خودمان باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه کودکان امروزی 7 تا 10 کیلوگرم از کودکان 50 سال پیش چاق تر هستند، تحرک کمتری دارند و زمان کمتری برای بازی و فعالیت بدنی دارند و بیشتر وقت خود را پای کامپیوتر و گوشی و خوردن تنقلات می گذرانند.

این متخصص قلب و عروق گفت: از کودکی والدین فکر می کنند اگر کودک سنگ بخورد آب می گیرد که این باور اشتباهی است. زیرا تمام رگ های قلب از بدو تولد شروع به خراب شدن می کنند و هر چه چربی مصرف کنیم دیرتر مشکل ایجاد می کند بنابراین والدین باید توجه داشته باشند که این موضوع دیرتر شنیده می شود و رگ ها تنگ می شوند و به 30 می رسد. تا 40 سال که یک نفر مهندس، هنرمند و… شده است، جایی که باید مثمر ثمر باشد، حالا باید پول خرج کنیم. اما دیگر عملکرد قبلی را ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین عوامل بروز سکته قلبی چیست، افزود: استرس، هیجان و افکار بد از همه مهمتر است و بهتر است هنگام غذا خوردن به اخبار بد گوش ندهید و تماشا نکنید. استرس عامل مهمی است، به عنوان مثال رگ های خونی از بدو تولد شروع به باریک شدن می کنند. در حال حاضر عروق قلب افراد بالای 30 سال بین 40 تا 50 درصد تنگ شده و تحت استرس یا خبرهای بد و ناراحتی، عروق دچار اسپاسم شده و متأسفانه منجر به سکته قلبی می شود. وقتی آنژیوگرافی انجام می دهیم، متوجه می شویم که ورید تنها 40 درصد مسدود شده است. اما بخش زیادی از قلب از دست رفته است. پس از اخبار بد دوری کنید و هنگام غذا خوردن چیزهای شیرین صحبت کنید.

کارونی در ادامه با بیان اینکه خبرهای خوب در کنار خبرهای بد نیز وجود دارد و باید درباره خبرهای خوب صحبت کرد، تصریح کرد: حتی نباید به هم خبر بد بدهیم و همدیگر را ناراحت کنیم. باید حسادت و خودخواهی را کنار بگذاریم و به نعمت هایی که داریم بسنده کنیم. داشتن امید به زندگی؛ زیرا خلق و خوی خوب در بیماری ها بسیار مهم است. سیگار نکشیدن و پرهیز از مصرف چربی از جمله مواردی است که به سلامت قلب کمک می کند.

وی در پایان در خصوص تاثیر ژنتیک در بروز سکته قلبی گفت: ژنتیک تاثیر بسیار بسیار زیادی در بروز سکته قلبی دارد، این نکته بسیار مهمی است، اگر پدر فردی زیر سن سکته کرده باشد. 50، اینکه یک فرد 3 برابر بیشتر از همسالان خود در معرض سکته مغزی است و یا اگر مادرش زیر 65 سال سکته کرده باشد، هنوز 3 برابر بیشتر از همسالان خود است. اگر هر دو در یک سن سکته کرده باشند، برای فرد 9 برابر می شود، بنابراین ژن ها بسیار مهم هستند. ما باید برای هر کودکی که به دنیا می آید گواهی سلامت تهیه کنیم. یعنی اعضای خانواده چه سابقه پزشکی داشته و دارند تا به تدریج آینده این کودک را از نظر سلامت بررسی کنیم و بدانیم چه تغذیه ای باید داشته باشیم و در آینده برای او چه کار کنیم. / مهر

دیدگاهتان را بنویسید