کاهش سهم خانواده ها و جوانان از جمعیت در بودجه 1402

کاهش سهم خانواده ها و جوانان از جمعیت در بودجه 1402

کاهش چشمگیر تسهیلات کمکی، کاهش بودجه ستاد ملی جمعیت، عدم تعیین امتیاز مسکن قانونی برای حمایت از خانواده و جوانان جمعیت و روش های تامین مالی آن، امکان حداقل هزینه در امور زنان و خانواده، حمایت حداقلی از چند قلو و تاکید بر شکل بر محتوا در تولیدات فرهنگ مهمترین نقطه ضعف لایحه بودجه 1402 است.

در لایحه بودجه 1401 بودجه پیشنهادی برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان 7500 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

این گزارش مهم ترین بندهای لایحه بودجه سال آینده را که از نقاط ضعف حوزه خانواده و جمعیت محسوب می شود، جمع آوری می کند.

بودجه وام ازدواج کم بود

یادداشت 16 مهمترین نقص در لایحه بودجه 1402 است. این یادداشت کل مبلغ کمک های ارائه شده برای سه قانون برای کمک به خانواده ها و جوانان، افزایش مسکن و افزایش تولید دانش بنیان و همچنین وام ازدواج را مشخص می کند. که در تبصره ذکر نشده است) دویست هزار میلیارد تومان. این در حالی است که مبلغ مورد نیاز برای فراهم شدن شرایط ازدواج یک ساله تنها صد هزار میلیارد تومان است.

بانک های عامل موظفند در چارچوب برنامه کنترل تورم و رشد نقدینگی و تراز بانک ها تا سقف دو میلیون میلیارد ریال از محل 100 درصد باقیمانده سپرده های قرض الحسنه (بدون احتساب قرض). بانک‌های الحسنه) و بخشی از سپرده‌های جاری بر اساس ظرفیت بانک‌های مستقر در اعطای تسهیلات و با تشخیص هیات پولی. و اعتبار پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب شورای اسلامی از جمله. قانون کمک به جمعیت خانواده و جوانان، قانون سازماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، قوانین سرپناه، قانون هدفمندسازی تولید مسکن و قانون جهش تولید مبتنی بر دانش، وام را پرداخت می کنند.

مفاد اجرایی این بند حداکثر ظرف 30 روز کاری پس از لازم الاجرا شدن این قانون و پس از تصویب توسط سازمان برنامه و بودجه کشور (مسئول)، بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد می‌شود. توسط شورای پول و اعتبار. بانک مرکزی موظف است بر اجرای مفاد این تبصره نظارت و هر سه ماه یکبار گزارش اجرای آن را به شورای پول و اعتبار ارائه کند.

کاهش بودجه ستاد ملی جمعیت

بر اساس برآورد بودجه سال 1402 لایحه بودجه 1402 تنها 7500 میلیارد تومان اعتبار به اجرای قانون حمایت از خانواده های جوان جمعیت اختصاص یافت که نسبت به سال 1401 37.5 درصد کاهش نشان می دهد. همچنین تبصره 11 مسکن و ایاب و ذهاب: عدم ذکر نکات موضوع مسکن قانونی حمایت خانواده و جوانان جمعیتی در هیچ یک از بندهای تبصره 11 و در بند یکسال محکومیت و همچنین در قسمت احکامی که امکان دارد. دائمی بودن، روش اجرای هنر. 4[1] و 22[2] قانون حمایت از خانواده و جوانان مشخص نشده است. این دو ماده بر تامین زمین و مسکن برای فرزندان سوم و بعدی و رفع نیازهای مادران باردار و دارای فرزندان خردسال تاکید دارند.

تبصره 11 مسکن و حمل و نقل: حداقل حمایت برای چند قلو
بند H تبصره 11 هر سال به طور متوسط ​​شامل 20 خانوار می شود. در 5 سال گذشته از بیش از یک میلیون و دویست هزار تولد، 21 مورد چهار قلو و بیشتر، 600 مورد سه قلو و 18 هزار و 700 مورد دوقلو بوده است.

ح- وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور حمایت از خانواده و جوانان جمعی، یک قطعه زمین یا یک واحد مسکونی رایگان را در سال 1402 در قالب شرایط مندرج در ماده (4) قانون مربوطه در اختیار قرار دهد. حمایت از خانواده و جوانان جمعی به خانواده های چهار رقمی و غیره تکلیف

تبصره 5 تامین مالی داخلی: از تامین اعتبار تکمیل و تجهیز خوابگاه های همسرداری صرف نظر کنید.
اگرچه در ماده 7 قانون حمایت از خانواده و جوانان[3] مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی برای تامین مالی ساخت، تکمیل و تجهیز خوابگاه های دانشجویی خانواده به دولت داده شده است. این موضوع در تبصره 5 لایحه بودجه 1402 دیده نشده است.

تبصره 9 آموزشی، پژوهشی و فرهنگی: نسبت سکونت زنان در تسهیلات مجاز دانشگاهی را مشخص نمی کند.
در بند الف تبصره 9 سهم هر یک از هزینه های «خوابگاه متاهل» و «تجهیزات آزمایشگاهی» مشخص نشده است و این موضوع تکلیف تامین خوابگاه همسری را از دوش دانشگاه ها ساقط می کند. بهتر است سهم هر یک از این دو هزینه به صورت جداگانه ارائه شود.

الف- دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری تا سقف درآمد معین سال 1401 نسبت به دریافت سهم بانک‌ها از محل احراز مالکیت با تصویب هیأت‌های حاکمه مجاز هستند. و اجرای طرح های تملک دارایی ها سرمایه حقوقی با مزیت خوابگاه دانشجویان متاهل و خرید تجهیزات آزمایشگاهی مشروط به پرداخت اقساط از محل درآمد خود.

تبصره 9 آموزش، پژوهش و فرهنگ: تأکید بر شکل بر محتوا در تولیدات فرهنگی
بند ه-تبصره 9 به جای در نظر گرفتن اولویت محتوای فرهنگی، فقط به شکل اکتفا کرده و اولویت هایی مانند خانواده و جمعیت و همچنین مسائل و آسیب های اجتماعی را نادیده می گیرد.

ه- دستگاه های اجرایی مشمول این قانون و پیوست های آن حق دارند تا دو درصد (2%) از بودجه خود را برای هم افزایی و ترویج فعالیت ها و تولیدات فرهنگی از قبیل قرآن، نمایش، مطبوعات، رسانه های نوین اختصاص دهند. آیین نامه اجرایی این بند ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد (مسئول)، فرهنگی، تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد. میراث، گردشگری، صنایع دستی، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسمی.

تبصره 9 آموزش، پژوهش و فرهنگ: فرصتی برای حداقل هزینه در امور زنان و خانواده.
استفاده از عبارت «حداکثر یک درصد» در بند «ح» تبصره 9، حداقل هزینه را برای امور زنان و خانواده برای دستگاه ها میسر می سازد و نمی تواند ابزار نظارتی بر عملکرد دستگاه ها باشد.

ح- تحقق اهداف مندرج در اصول دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه مبنی بر: تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع. «رشد و شکوفایی زنان»، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود (به استثنای فصول ۱، ۴ و ۶) را صرف امور مربوط به زنان، خانواده کنند. و جمعیت در چهارچوب دستورالعمل مشترک معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه می کند.

ماده 4 – در راستای اجرای بند «ج» ماده (102) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف به اختصاص قطعه زمین است. یا یک واحد مسکونی حداکثر (200) متر مربع مطابق با ضوابط محدوده تفکیک بر اساس نقشه راهنما برای مناطق روستایی و شهری یا طرح های جامع و تفصیلی شهر مصوب برای ساکنان روستاها یا شهرهای کمتر از پنج صد هزار نفر بعد از تولد فرزند سوم یا بیشتر به صورت مشترک و عادلانه به والدین در همان محل بر اساس هزینه آماده سازی برای فروش یک بار فقط اقساط با دو سال نفس و هشت سال قسط و عنوان سند پس از پرداخت آخرین قسط ظرف یک ماه به مالکان تحویل می شود.

ماده 22 – کلیه مؤسسات موضوع ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اعم از سازمانها و شرکتهایی که نام آنها باید در یک قانون درج شود و کلیه آنها. شرکت‌ها و مؤسسات مرتبط با آنها مکلفند ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون با طراحی، ساخت و تجهیز کلیه ساختمان‌ها و اماکن عمومی، خدماتی، آموزشی و اجتماعی تحت مدیریت یا نظارت، حقوق مادر و کودک را رعایت و حمایت کنند. برای اطمینان از فضای مناسب برای رفع نیازهای نوزادان، کودکان و مادران باردار برای استراحت، پرستاری و مراقبت از کودک.

تبصره 3 – کلیه موسسات موضوع ماده (29) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند برای فرزندان مادران شاغل در همان موسسه مهدکودک تهیه کنند. مشارکت بخش خصوصی یا با خرید خدمات.

تبصره 1- در اجرای بند «پ» ماده (103) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت مجاز است نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی به میزان. مبلغ 20 هزار میلیارد ریال در سال مطابق ضوابط بودجه سنواتی برای مدت حداکثر پنج سال جهت ساخت، تکمیل، تجهیز و تحویل خوابگاه های دانشجویی خانواده استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید