کاهش مصرف مرغ در چهارمحال و بختیاری/ رشد 35 درصدی جوجه کشی در فروردین


ساعت: 11:24
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855905

معاون توسعه دامپروری جهاد کشاورزی استان:

سام مردانی گفت: مصرف گوشت مرغ در بین مردم در هفته های ابتدایی اجرای طرح اصلاح قیمت ها کاهش یافت که بخشی از آن مربوط به بار روانی حاکم بر جامعه بود. کافی است اما باید قدرت خرید مردم را هم در نظر بگیریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سام مردانی معاون بهبود دامپروری جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: خرید مواد اولیه مورد نیاز مرغداری ها تا 21 اردیبهشت با ارز ترجیحی انجام می شد که از آن تاریخ به بعد خرید مواد اولیه به صورت نیمه مخفی انجام شد.


وی افزود: در حوزه دامپروری بیست روز اول اردیبهشت (سویا، ذرت و جو) به ارز ترجیحی خریداری شد که از آن تاریخ به بعد خرید به صورت نیم‌سواری انجام می‌شود.


معاون بهبود امور دام جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: خرید از بندر با ارز ترجیحی، جو 1800 تن در هر کیلوگرم، ذرت 1900 تن و سویا 3300 تن، خرید با ارز نیمایی 11 هزار در هر کیلوگرم 300 بشکه 300 انجام شده است. ذرت و 16300 کیلوگرم دانه سویا.


مردانی گفت: در پی اجرای طرح اصلاح قیمت و هدفمندی یارانه ها، قیمت مصوب گوشت مرغ به دلیل خرید مواد اولیه با ارز ترجیحی 59 هزار و 800 تن اعلام شد، اما اعلام شد که در صورت قیمت این در حال حاضر قیمت مرغ برای مصرف کننده 41750 تن است.


وی خاطرنشان کرد: مصرف گوشت مرغ در بین مردم در هفته های ابتدایی اجرای طرح اصلاح قیمت ها کاهش یافت که بخشی از آن مربوط به بار روانی حاکم بر جامعه بود. کافی است اما باید قدرت خرید مردم را هم در نظر بگیریم.


معاون بهبود امور دام جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: قیمت مرغ در برخی استان های شمالی به دلایلی نسبت به آن استان کمتر است، برخی از استان ها مازاد تولید مرغ داشتند به همین دلیل آن را در بازار سایر استان ها توزیع کردند اما اکنون قیمت مرغ مشابه استان های همجوار و حتی کمتر از قیمت پیشنهادی است.


مردانی گفت: حدود یک میلیون و 585 هزار قطعه در فروردین، یک میلیون و 330 هزار قطعه در اردیبهشت و 928 هزار قطعه در خرداد ماه در مرغداری های چهارمحال و بختیاری جوجه ریزی کردند.


وی تاکید کرد: نیاز چهارمحال و بختیاری در شرایط قبلی که مصرف بهتر بود حدود یک میلیون و 100 هزار قطعه مرغ بود که قیمت مرغ نسبت به سایر اقلام بهتر بود و مردم پروتئین مورد نیاز خود را از آن تامین می کردند.


معاون بهبود امور دام جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: ظرفیت صادرات مرغ و تخم مرغ در کشور وجود دارد و کشتارگاه های این استان باید به خط دو (کیفیت تولید) مجهز شوند تا مشکلی در صادرات وجود نداشته باشد. “


مردانی ادامه داد: کشتارگاه های طیور چهارمحال و بختیاری ظرفیت محدودی برای انجماد و بسته بندی این محصول دارند که در مجموع 40 تن مرغ قابل فریز و نگهداری در این کشتارگاه ها است.


وی گفت: در فروردین امسال نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش جوجه ریزی داشتیم که در اردیبهشت این رقم برابر با سال قبل بود و در خرداد ماه امیدواریم به رقم سال گذشته برسیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید