کاهش منابع مالی و افزایش قیمت ها؛ علت توقف جلسه طرح فرهنگی ریگان / ماده 23 چیست؟


ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855830

پروژه فرهنگی ریگان در پیچ و خم کمبود اعتبار متوقف شد.

کلنگ احداث مجتمع فرهنگی هنری ریگان در سال 1368 متوقف شد اما امروز پس از گذشت بیش از یک دهه این پروژه کامل نشده و معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اعلام کرده است. کاهش تامین مالی دولتی و افزایش قیمت ها. او کمبود اعتبار را می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; این پایگاه خبری هفته گذشته با حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضازاده امام جمعه ریگان در خصوص مشکلات و مسائل شهرستان با عنوان ایجاد اشتغال با احداث کارخانه صنعت ریگان در ریگان گفت و گو کرد. امام جمعه با اشاره به اینکه مجتمع فرهنگی هنری ریگان ده سال از ساخت و کلنگ زنی آن می گذرد، تکمیل نشد.

در خصوص علت عدم تکمیل این پروژه با معاون هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان کرمان و معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ اسلامی و استان کرمان گفت و گو کردیم که می توانید مشروح را در گزارش بعدی بخوانید

یحیی خاتمی در گفتگو با راه آرمان; وی گفت: ساخت مجتمع فرهنگی هنری ریگان در سال 89 آغاز شد، قبل از برنامه پنجم توسعه، 132 میلیون تومان و در برنامه پنجم یک میلیارد و 159 میلیون تومان هزینه شد و در سال 96 این پروژه وجود داشت. 201 میلیون تن اعتباری. و در سال 1376 مبلغ 106 میلیون تن به وی داده شد که در مجموع یک میلیارد و ششصد میلیون تن در مجتمع فرهنگی هنری ریگان هزینه شده است.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی و بودجه سازمان برنامه و بودجه استان کرمان با اشاره به اینکه از سال 1377 تاکنون اعتباری برای این پروژه اعطا نشده است، گفت: با توجه به حساسیت ها و نیازهای موجود محدوده پروژه تعریف شده است. طبق قانون، سازمان برنامه و بودجه منطقه ای توزیع اعتبارات شورای توسعه و برنامه ریزی را برای تصویب پیشنهاد می کند.

وی ادامه داد: پس از تصویب وام شهری در این شورا، تعریف پروژه و تخصیص سهم شهرستان از پروژه شهر بر عهده کمیته برنامه ریزی شهرستان به ریاست بخشدار و یکی از همکاران ما به عنوان دبیر است که در جمع بندی پروتکل به گونه ای که نکات مصوب مغایرت با قانون نداشته باشد.

برنامه ریزی برای جلب مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه؛ علت عدم تخصیص اعتبار برای مجتمع فرهنگی هنری ریگان از سال 1998

خاتمی علت عدم اعطای اعتبار به این پروژه را از سال 98 و دلیل آن را برنامه ریزی برای جذب مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه عنوان کرد و تصریح کرد: از سال 96 در تبصره 19 هر ساله قانون درج شده است. که پروژه هایی که می توانند توسط بخش خصوصی تکمیل و اعطا شوند، دیگر واجد شرایط اعتبار انکشافی نیستند.

معاون هماهنگی، برنامه‌ریزی و بودجه سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت بودجه استان کرمان با اشاره به موارد فوق افزود: به آنها محول شده است.

وی گفت: مجتمع فرهنگی هنری ریگان از سوی دستگاه اجرایی برای مشارکت بخش خصوصی معرفی شده و اعتباری برای آن اعطا نشده است و در سال های 98 و 99 هیچ فردی برای تکمیل این پروژه پیدا نشد که شاید دلیل آن باشد. دستگاه های اجرایی شرایط خوبی برای مشارکت تعیین نکرده اند.

خاتمی ادامه داد: به عنوان مثال مشوق هایی برای این موضوع وجود دارد که بتوان از اعتبارات دولتی به عنوان وجوه مدیریت شده دستگاه برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی از طریق بانک استفاده کرد و یا اینکه این پروژه تجاری است و امکان این بخش از به بخش خصوصی هدایت شده است، اما این کار انجام نشده است.

کاهش اعتبارات دولتی و افزایش قیمت ها از دلایل توقف این پروژه است

سید جواد احدی در گفتگو با راه آرمان; وی با اشاره به اینکه شش مجتمع فرهنگی هنری نیمه تمام در شهرستان های ریگان، فهرج، رابر، بردسیر، رفسنجان و بافت در استان داریم، گفت: زمانی ساخت این مجتمع ها انجام شد، اما پس از آن به دلیل منابع مالی کاهش یافته است.” منابع مالی، افزایش قیمت ها و کمبود نیروی کار متوقف شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: در این شرایط پیمانکاران خواستار اعمال اصل 48 شدند که مصداق آن نبود بودجه کافی دولت بود. پرداخت و پروژه ها به حالت تعلیق درآمد.

وی افزود: پس از گذشت حدود 4 تا 5 سال، دولت پروژه های نیمه تمام خود را که اعتباری برای اتمام آنها ندارد، به بخش خصوصی که در آن از ظرفیت قانونی استفاده می کند، واگذار کرد که بارزترین آنها این است. بخش 27 پیوستن

احدی گفت: هر ساله دو آگهی در روزنامه های محلی و سراسری به همین منظور منتشر کرده ایم که اگر فردی بخواهد پروژه ها را تکمیل و سرمایه گذاری کند می تواند این کار را انجام دهد و در این زمینه رایزنی های زیادی با شهرداری دارد. ما تجارت کردیم و حتی جلساتی را با نمایندگان اقتصادی منطقه برگزار کردیم تا به عنوان سرمایه گذاری سودآور و در راستای مسئولیت اجتماعی این پروژه ها را تکمیل کنیم.

6da19de8 0aef 4f54 b043 c199662b84b8 خبر خاکستری

پروژه مجتمع فرهنگی هنری ریگان دارای قانون امنیت پایدار است

معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: برای پروژه مجتمع فرهنگی هنری ریگان، امنیت پایدار شرق و غرب کشور را نیز تصویب کردیم؛ این پروژه در سال 1394 به تصویب رسید. در منطقه ریگان با توجه به حساسیت مذهبی و مسائل قومیتی، وجود پایگاه فرهنگی قوی و فعال می تواند با وجود تصویب قانون امنیت پایدار به دلیل محدودیت منابع کمک شایانی به جلوگیری از تکمیل این پروژه کند.

وی بیان کرد: قانونی که وجود دارد و اجازه توقف این نوع پروژه ها را نمی دهد این است که توزیع وام ها به صورت جزئی و منطقه ای است و همه شهرستان ها برای توسعه فرهنگی وام دارند و این تعداد در مقایسه با پروژه هایی که نیاز به عملیات اجرایی دارند، کافی نیست. .

احدی ادامه داد: اگر این امکان وجود داشت و استان بر توزیع تمامی اعتبارات برای پروژه های نیمه تمام فرهنگی در یک شهر اولویت می داد، حداقل پروژه نیمه تمام فرهنگی آن شهر تکمیل می شد. اما این برخلاف قوانین فعلی است.

معاون توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه اخیرا مصوبه ای از کارگروه واگذاری استان دریافت کرده ایم، تصریح کرد: این پروژه ها توجیه اقتصادی ندارند. از فهرست پروژه های قابل واگذاری خارج شده و دولت موظف به تکمیل آنها است و این امر مستلزم مجوزی به نام ماده 23 است و در حال حاضر جلسات آن در حال انجام است.

ماده 23 مجتمع فرهنگی هنری ریگان ایجاد می شود

وی افزود: پس از اخذ مجوز ماده 23، شرط اتمام پروژه این است که فرماندار شهرستان که مسئولیت کمیسیون شهرسازی را بر عهده دارد، موافقت کند که عملیات عمرانی در مدت سه سال به اتمام برسد که حداقل یک مورد برای آن انجام شود. یک سوم مبلغ مورد نیاز برای تکمیل پروژه «باید هر سال تخصیص داده شود.

احدی گفت: موضوعی که معمولا استانداران مطرح می کنند این است که ما به اهمیت موضوع واقف هستیم و این موضوع یکی از مطالبات جامعه فرهنگی، هنری و عموم مردم است. اما اعتباری که به شهرستان ها داده می شود برای اعطای یک سوم وام توسط استاندار برای تکمیل پروژه کافی نیست و شهرستان اولویت های دیگری دارد.

خیابان ادامه عملیات با اعتبار موجود در غیر این صورت باید برای افزایش اعتبار چاره اندیشی کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان استانی باید به این مهم رسیدگی کنند و حداقل یک شهر را انتخاب کنند و اعتبار این شهرستان را برای ادامه این عملیات افزایش دهند، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این طرح مانند یک استان است. نمی تواند وارد عملیات ساختمانی شود، اما این وزارتخانه قول می دهد که پس از اتمام پروژه، تجهیزات را تحویل بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید