کاهش 1.4 درصدی رشد پایه پولی در ژانویه


ساعت: 14:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806808

رشد پایه پولی 12 ماهه منتهی به دی ماه به 36.2 درصد رسید که 1.4 درصد کمتر از رشد سال منتهی به آذر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از ادامه روند نزولی رشد پایه پولی است. در هشتمین ماه سال این نسبت به 35.8 درصد رسید که نسبت به رکورد 42.6 درصدی دولت قبل در تیرماه کاهش قابل توجهی داشت. از سوی دیگر لازم به ذکر است که در دو ماه اخیر روند صعودی نقدینگی با کاهش 42.8 درصدی در مهرماه به 42 درصدی در آبان همراه بوده است.

تورم ماهانه در دی ماه با 2 درصد کاهش نسبت به شهریور ماه به 1.3 درصد رسید. تورم ماهانه در شهریور 3.3 درصد، مهرماه 1/3 درصد، آبان ماه 4/2 درصد، آذرماه 8/1 درصد و دی ماه 3/1 درصد بوده است که این روند نزولی همچنان ادامه دارد.

اما دلایل اصلی کاهش تورم چیست؟ برای تحلیل این موضوع باید گفت که تورم به خودی خود به وجود نمی آید و ناشی از تحولات کلان اقتصادی است که یکی از مهمترین آنها افزایش نقدینگی و پایه پولی در نتیجه عملکرد دولت و بانک ها است. . . در واقع عدم استقراض دولت از بانک مرکزی یکی از کلیدواژه های مطرح شده توسط رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت سیزدهم از بدو تاسیس بوده است. آنچه او امروز نشان داد تبلور در کاهش تورم است.

نگاه به توسعه پایه پولی و نقدینگی مؤید گام های مثبت دولت جدید در این حوزه است، به طوری که نرخ رشد پایه پولی از 42.6 درصد در تیرماه به 42.1 درصد در مرداد افزایش یافت. روند نزولی که در پایان تابستان ادامه یافت و به 39.5 درصد رسید. سپس در ابتدای نیمه دوم سال روند نزولی پایه پولی ادامه یافت و در مهرماه امسال نرخ رشد پایه پولی نسبت به شهریور ماه (نسبت به مهر 1395) به 36.4 درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر لازم به ذکر است که در دو ماه اخیر روند صعودی نقدینگی با کاهش 42.8 درصدی در مهرماه به 42 درصدی در آبان همراه بوده است.

در همین راستا، مقایسه روند سال های گذشته با ارائه سال جاری، نشان از افزایش انضباط پولی دولت سیزدهم دارد; همانند سال‌های 1398 و 1399، پس از افزایش شدید خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و افزایش سقف قابل قبول خزانه (از 3 درصد کل بودجه به 5.5 و 6 درصد در هر دو سال) و معادل آن. افزایش پایه حاد پولی، تزریق ذخایر به شبکه بانکی به میزان قابل توجهی افزایش یافت که این امر باعث شد بانک ها برای پوشش کسری منابع خود به اضافه برداشت از بانک مرکزی روی آورند و در نهایت سهم بدهی بانک ها به بانک مرکزی افزایش یافت. پایه پولی کاهش یافت. .

به عبارت دیگر، در دو سال مذکور، افزایش پایه پولی خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی و خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش عمومی، زمینه را برای افزایش منابع در دسترس بانک ها و تامین ذخایر مورد نیاز فراهم کرد.

در ماه های اخیر با وجود نوسانات اضافه برداشت بانک ها و موسسات اعتباری از بانک مرکزی، رشد پایه پولی تغییر چندانی نداشته است، بنابراین بر اساس آخرین آمار و اطلاعات پولی، رشد پایه پولی در پایان سال وی در هفته منتهی به 16 دی ماه امسال نسبت به هفته مشابه سال قبل 36.2 درصد را به ثبت رساند. این در حالی است که رشد 12 ماهه پایه پولی در پایان دی ماه 1400 بالغ بر 37.6 درصد بوده است. بدین ترتیب مشاهده می شود که در هفته های اخیر رشد پایه پولی نسبتاً کاهش یافته و تنها ترکیب اجزای پایه پولی تغییر کرده است.

ادامه این روند همراه با کاهش انتظارات تورمی ناشی از تحولات سیاسی، ثبات بازار ارز و افزایش قیمت جهانی نفت، نویدبخش تقویت پول ملی و کاهش بیشتر تورم در آینده است. البته مشروط بر اینکه دولت انضباط پولی مستقر را تقویت کرده و زیرساخت های تولید را تقویت کند و از تجربه دولت قبل در کاهش تحریم ها درس گرفته و اصلاحات اساسی در ساختار اقتصادی کشور را با جدیت دنبال کند.

انتهای پیام/
منبع: بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید