کاهش 8 درصدی اهدای خون در اصفهان نسبت به کاهش 30 درصدی جهان در روزهای کرونا / شهر اصفهان به حداقل دو مرکز انتقال خون دیگر نیاز دارد.


ساعت: 17:19
تاریخ انتشار: 05/06/1401
کد خبر: 1886177

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان گفت: بیماری کرونا تاثیر زیادی در روند اهدای خون داشت و برخی کشورها 30 درصد کاهش اهدای خون داشتند، اما در کشور ما این کاهش کمتر از ده درصد و در اصفهان کاهش یافت. حدود 8 درصد بود و این نشان از فرهنگ غنی مردم کشورمان دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ علی فتوحی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آستانه 18 مرداد سالروز برقراری انتقال خون به شکل تلفیقی امروز هستیم. در نگاهی به گذشته، ما چیزهای خوب و بد را در مورد خون می بینیم که بیش از اتفاقات خوب در مورد خون از قرن بیستم رخ داده است.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اقدامات و سوالاتی که از اهداکنندگان خون برای سنجش سلامت آنها می شود، گفت: در ایران به دور از دنیا افتخارات و اقدامات خوبی در زمینه انتقال خون داریم. و اولین انتقال خون در بیمارستان سینا انجام شد.

وی در ادامه افزود: اهدای خون داوطلبانه از سال 1387 مورد توجه قرار گرفته است و در کشورهای منطقه هیچ کشوری مانند ایران در این زمینه موفقیتی کسب نکرده است که این نشان از فرهنگ والای فداکاری و روحیه فداکاری مردم دارد. کشور ما.”

فتوحی با اشاره به نقش جنگ تحمیلی در اهدای خون، ادامه داد: بیماری کرونا تاثیر زیادی در روند اهدای خون داشت و برخی کشورها 30 درصد کاهش اهدای خون داشتند، اما در کشور ما این افت به زیر ده درصد و در اصفهان حدود 8 درصد بوده و این نشان می دهد که از فرهنگ غنی مردم کشورمان است.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به ایام کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و سازمان ها گفت: امروزه با توجه به روش درمانی که برای این بیماری وجود داشت، بیش از گذشته تلاش کردیم تا بتوانیم پاسخگوی این بیماری باشیم. نیاز دارد.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان جوان در کشور ما رو به کاهش است، گفت: در گذشته سن اهداکنندگان بین 25 تا 45 سال بود اما اکنون این سن از 35 سال گذشته است. افراد 18 سال تا 65 سال می توانند خون اهدا کنند.

فتوحی با بیان اینکه کار ملی در پایگاه انتقال خون اصفهان در حال انجام است، تصریح کرد: از نظر تعداد بیمارستان در کشور دومین یا سومین استان هستیم و این در شرایطی است که تنها ارائه دهنده خدمات درمانی نیستیم. خون برای بیماران در اصفهان و تعداد زیادی از مردم استان های همجوار به اصفهان می آیند و درمان یا نیازهای خود را در آن استان دنبال می کنند.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: حدود 3 درصد اهداکنندگان را زنان تشکیل می دهند، در حالی که در برخی کشورها بیش از 30 درصد هستند و این میزان می تواند باعث افزایش البته دانش نادرست و همچنین نبود پایگاه های متعدد در این زمینه شود. شهر می تواند دلیل این امر حضور بانوان در این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه تمامی پروتکل های بهداشتی در اهدای خون رعایت می شود، گفت: هر مرد می تواند سالانه تا چهار بار و هر زن تا سه بار در سال خون اهدا کند. فردی که خالکوبی می کند تا یک سال از اهدای خون معاف است.

فتوحی در خصوص برنامه های این مرکز برای جذب خیرین جوان و همکاری با دانشگاه ها گفت: هم اکنون تفاهم نامه ای با دانشگاه در حال انجام است تا بتوانیم همکاری و از این ظرفیت استفاده کنیم.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به مشکلات مالی به عنوان یکی از چالش های انتقال خون در استان اصفهان گفت: برای ارائه خدمات بهتر در شهر اصفهان حداقل به دو پایگاه دیگر نیاز داریم.

وی با اشاره به عواقب ناتوانی مرکز انتقال خون به دلیل مشکلات، گفت: اصفهان استانی ممتاز محسوب می شود اما مشکل این است که اعتبارات خاصی به آن تعلق نمی گیرد. که انتقال خون نیاز به اعتبارات خاصی دارد.

فتوحی با بیان اینکه خارجی ها به طور معمول نمی توانند خون اهدا کنند، گفت: خون فروشی از سال های گذشته به پایان رسیده است و پس از فعالیت انتقال خون، اهداکنندگان ما به صورت داوطلبانه خون اهدا می کنند و داوطلبانه بودن اهدای خون یک امتیاز و نقطه قوت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید