کاهش 85 درصدی سرقت سایبری با رمز دوم داینامیک


ساعت: 12:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808653

بانک مرکزی در خصوص شایعه هک دومین کد دینامیک در شبکه های اجتماعی این ادعا را رد و اعلام کرد که جرایم فیشینگ با استفاده از کد دوم دینامیک 85 درصد کاهش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر افزایش مجدد برداشت های غیرمجاز از حساب کاربران با وجود فعال بودن رمز داینامیک در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

بانک مرکزی اعلام کرد: اقدامات پیشگیری از سوء استفاده مجرمان و متخلفان مبتنی بر خدمات بانکی و پرداخت الکترونیکی توسط نهادهای مسئول از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، احتمال سوء استفاده و ضرر را کاهش می دهد، اما خیر این اقدامات این امکان را به طور کامل از بین می برد. برای سوء استفاده متخلفان به همین دلیل است که مردم باید در استفاده از این ابزارها مراقب باشند.

بررسی دقیق پرونده کاربران ابزارهای بانکی و پرداخت الکترونیکی که با وجود استفاده از رمزهای پویا قربانی متخلفان شده‌اند، نشان می‌دهد که سوء استفاده‌کنندگان کنترل کامل تلفن همراه خود را به مجرمان داده‌اند و امکان سوء استفاده از آن را برای دلالان خود فراهم کرده‌اند. بنابراین در صورت رعایت روش‌ها و پروتکل‌های امنیتی اعلام شده از سوی نهادهای مسئول به‌ویژه بانک مرکزی، احتمال موفقیت مجرمان به حداقل می‌رسد.

استفاده از رمز دوم یکبار مصرف OTP برای تراکنش های بانکی و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی ضریب امنیتی بسیار بالایی را برای مشتریان و مصرف کنندگان در انجام تراکنش های بانکی ایجاد می کند. در حال حاضر تمامی ارائه دهندگان خدمات بانکی از مکانیسم های احراز هویت قوی و همچنین برای تولید و ارسال رمز عبور استفاده می کنند.
بانک مرکزی از مشتریان بانک‌ها خواسته است در استفاده از نرم‌افزارهای مختلف و مراجعه به لینک‌های ارسالی از سوی افراد ناشناس با عناوین جعلی، مراقب باشند، زیرا بسیاری از بدافزارهایی که منجر به فیشینگ حساب‌های افراد به صورت خودکار و بدون اطلاع کاربر می‌شود، پیام‌های رمز عبور پویا را دریافت و ارسال می‌کنند. به سوء استفاده کنندگان

بدیهی است توجه به متن پیامک ارسالی از جمله کنترل دقیق مبلغ و عنوان گیرنده در پیام ارسالی بانک از صاحبان حساب الزامی است، البته شبکه بانکی کنترل دقیق منبع را انجام می دهد. درخواست رمز عبور پویا کاربران می توانند احتمال سوء استفاده از حساب کاربری خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
بررسی های دقیق آماری بانک مرکزی نشان می دهد که استفاده از رمز دوم پویا منجر به کاهش 85 درصدی جرایم فیشینگ در کشور شده است و با آگاهی و اطلاع دقیق هموطنان می توان به این مهم دست یافت.

انتهای پیام/
منبع: بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید