“کایلا شین”؛ متمایل ترین روستای ساکز برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کیوان عبدالهدی رئیس شورای بخشداری مرکزی در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: روستای کیله شین با 120 خانوار و 473 نفر جمعیت در 45 کیلومتری جاده سکز – بانه در بخش مرکزی شهرستان سکز واقع شده است.

وی گفت: کیله شین با روستاهای غوره دره، خپوره ده، حمزه قرنیان و از گردنه خان تا اراضی بانه همجوار بوده و دارای مراتع با پوشش گیاهی عالی برای دامداری و حتی مشاغلی مانند زنبورداری و باغداری است.

رئیس شورای بخشداری مرکزی افزود: کوه های مرتفع اطراف آن، طبیعت زیبا و چشم نواز، چشمه های آب فراوان و رودخانه های زیبای فصلی از جاذبه های فراوان این روستای سکز است.


c54eba17 ba3a 4da7 952d 51c2de3d12d0 خبر خاکستری


کله کیله شین; برند غذاهای سنتی برای منطقه

عبد هدی یادآور شد: جدای از همه این موارد، شهرت و شکوه اصلی روستای کیله شین به دلیل نوعی غذا یا نان محلی به نام کلان (کلان) است که در بین کردها رواج خاصی دارد و شاید کم باشد. افرادی که آن را امتحان کرده اند. حداقل یک بار. «آنها این غذای محلی را امتحان نکرده اند.

وی ادامه داد: روش خاص پخت این غذای سنتی محبوب در روستای کیله شین باعث شده تا نام بزرگ کیله شین در بین اهالی شهرستان های سکز و بانه و شهرها و روستاهای اطراف و حتی مردم خارج از کردستان نام و نام رسمی پیدا کند. به یک برند غذایی محبوب تبدیل شده است.


f7c2c8e2 f2c2 4c16 8cfa 5c445ae673af خبر خاکستری


لزوم تبدیل کیله شین به روستایی برای یک مقصد گردشگری

رئیس شورای بخشداری مرکزی تاکید کرد: با وجود اینکه نزدیک به کیله شین حدود 10 رستوران و چندین رستوران کنار جاده ای وجود دارد اما محصولات دیگری مانند عرق محلی، عسل طبیعی، کباب ماهی و غیره وجود دارد. روستای کیله شین با توجه به ظرفیت عظیم موجود به راحتی می تواند به مهم ترین مقصد گردشگری منطقه تبدیل شود که این امر هنوز محقق نشده است و با کمی تلاش از سوی مسئولین شهرستان، شورا و دهیاری و دهیاران این امر محقق نشده است. می توان به هدف رسید

وی افزود: کیله شین در کنار جاده اصلی سقز – بانه قرار دارد که به دلیل تردد مسافران از شهرهای دور و نزدیک و گردشگری بانه به دلایل تجاری و باربری از تردد اهالی این دو شهر و روستاهای اطراف جدا شده است. خریدها فرصت مناسبی برای استفاده از این ظرفیت و پذیرایی از مسافران از مراکز پذیرایی روستای کیله شین با استفاده از مواد غذایی و محصولات بومی وجود دارد که از جنبه های مختلف از جمله رونق اقتصادی و حمایت از اشتغال جوانان روستا بسیار حائز اهمیت است. جوانانی که در صورت نداشتن شغل مناسب مجبور می شوند به کارهایی مانند کوله پشتی و کار روی بیاورند.

داده ها نشان می دهد که در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان این روستا و روستاهای اطراف به دلیل کم کاری در مرز بانه به عنوان کارگر یا کارگر مشغول به کار هستند.


40862ec1 305e 4ffb 8ae8 3a52dc480ce6 خبر خاکستری


مشکلات روستای کیله شین

وی به مشکلات این بخش اشاره کرد و گفت: روستای کیله شین دارای مشکلات فراوانی است که ممکن است به دلیل عدم اجرای کامل طرح هادی، اینترنت ضعیف، فرسوده بودن سیستم لوله کشی و عدم پوشش آبفا، عدم آسفالت باشد. در ورودی روستا، محل تصادفی رستوران ها به دلیل عبور وسایل نقلیه از جاده اصلی، عدم تخلیه زباله برای جلوگیری از ورود به رودخانه، نبود پمپ بنزین، نبود علائم جاده ای مناسب و ایمنی در ورودی روستا و …. نقل شده.


2a39cf59 9fac 4df0 830e 99e0073aa340 خبر خاکستری


ارائه می دهد

عبدالهدی در پایان گفت: شایسته است فرماندار، بخشداری و دهیاری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد مسکن نسبت به توسعه این روستا از جمله تبدیل آن به روستای هدف گردشگری و معرفی و ثبت کیله شین اقدام کنند. برای ساماندهی ورودی روستاها و تلاش برای تکمیل طرح هادی و احیاناً کمک به معرفی بیشتر این برند، ایجاد بازاری برای محصولات بومی و ارگانیک و… با برگزاری جشنواره های منطقه ای و کشوری.

دیدگاهتان را بنویسید