کتابخانه ها کسب و کار ایجاد می کنند/ کارگاه های اقتصادی کوچک در فضای کتابخانه ایجاد می کنند


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1911323

بر اساس ماموریت نهاد کتابخانه، کارگاه های مشاغل خانگی کوچک در کتابخانه های سیستان و بلوچستان برای گسترش خدمات رسانی به مردم راه اندازی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، با تحولات جوامع توجه به توسعه اقتصادی به ویژه کسب و کارهای کوچک بسیار حائز اهمیت است. کتابخانه های عمومی با طیف وسیعی از فعالیت های محلی می توانند نقش مهمی در توسعه کسب و کار محلی ایفا کنند.

زیرا هیچ مرکزی به اندازه کتابخانه های عمومی نمی تواند وضعیت محیط و منطقه خود را درک کند. این مراکز با امکاناتی مانند منابع، فضا، کامپیوتر و … می توانند به خوبی از کسانی که مشتاق راه اندازی یک کسب و کار محلی هستند حمایت کنند.

علاوه بر این، کتابخانه های عمومی نقش مهمی در آموزش و توانمندسازی مردم ایفا می کنند. ایجاد، رشد و حفظ یک کسب و کار محلی مستلزم ارتباط متقاضیان با متخصصان و منابع لازم است و کتابخانه ها می توانند به عنوان یک پل عمل کنند و نقش موثری در این زمینه داشته باشند.

وجود کارآفرینان در کتابخانه‌ها باعث توسعه محله نیز می‌شود. زیرا همه ما می خواهیم یک اقتصاد محلی پر رونق داشته باشیم و کتابخانه می تواند در توسعه اقتصاد محلی و تبدیل محیط زندگی شما به مکانی فوق العاده نقش داشته باشد. این موضوع برای کتابخانه ها نیز مفید است. هرچه کتابخانه‌ها نشان دهند که منابع آنها به اقتصاد محلی کمک می‌کند و مردم از طریق کتابخانه کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند، مردم بیشتر به نیاز کتابخانه و حمایت آنها از کتابخانه و در نتیجه موفقیت این مراکز در اجرای برنامه‌هایشان پی می‌برند. تضمین می کند.

حامد زارعی مدیرکل کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به رسالت کتابخانه ها برای گسترش خدمات رسانی به مردم در اکثر کتابخانه های استان برای آمادگی خانواده ها و اعضا. . کتابخانه ها برای ایجاد مشاغل خانگی کوچک، کارگاه های کوچک در فضای کتابخانه ایجاد شده اند.


وی افزود: کتابخانه مهتاب روستای قاسم آباد شهرک بمپور از کتابخانه های پیشرو در این منطقه است که کتابدار این کتابخانه سوزن دوزی را به اهالی روستا آموزش می دهد.


زارعی ادامه داد: به دنبال شناسایی خدمات و مشاغل ویژه برای هر منطقه با امکان درآمدزایی با حداقل امکانات رفاهی برای اعضای کتابخانه هستیم که در منطقه سراوان هنر سرامیک و در منطقه راسک و سرباز هستند. همچنین به سوالات زیست محیطی در مورد گاندو بپردازد. ما پیرو هستیم.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا خدمات کتابخانه های عمومی را به تمامی اقشار جامعه ارائه کنیم، از افتتاح بخش ویژه ناشنوایان در کتابخانه آیت الله کفعمی در هفته کتاب خبر داد و تصریح کرد: در این بخش کتابدار ویژه ناشنوایان وجود دارد. و خدمات لازم را ارائه می دهد


مدیر کتابخانه های عمومی استان گفت: همچنین از 10 سال گذشته بخش ویژه نابینایان در کتابخانه نابینایان زاهدان ایجاد شده است.


وی ادامه داد: اداره نابینایان به کل استان خدمات رسانی می کند و بر اساس تعامل با وزارت ارتباطات و تعامل با اداره پست، همه نابینایان در سراسر استان می توانند از طریق تعاملی که می توانند قیمت کتاب را پرداخت کنند. با کتابدار اداره نابینایان تحویل رایگان در سراسر منطقه و بازگشت از طریق پست یا کتابخانه.


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: 63 کتابخانه نهادی با بیش از 25 هزار عضو در استان فعال است و بیش از 130 کتابدار در این کتابخانه ها فعالیت می کنند.


زارعی گفت: 18 شعبه تعاونی کتابخانه در استان و یک سالن مطالعه نیز مجوز گرفتند که به توسعه فضاهای کتابخانه ای استان کمک کرد.


این مسئول همچنین از کسب مجوز تاسیس 4 شعبه کتابخانه پیشخوان در استان خبر داد و اظهار داشت: پیگیر کارهای اداری برای اخذ ساختمان و استخدام نیروی انسانی این اداره کل هستیم.

زارعی در خصوص راه اندازی کتابخانه سیار در استان افزود: 2 باب کتابخانه سیار در شهرهای زابل و ایرانشهر در حال پیگیری و راه اندازی هستیم.


وی ادامه داد: یک قسمت مجزا و یک قسمت در کنار مجموعه نیز برای کودکان و نوجوانان در این کتابخانه های نهادی در سطح استان فعال است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید