کتایون ریاحی کجاست؟ | روز جدید

کتایون ریاحی کجاست؟  |  روز جدید

این روزنامه نوشت: مستندسازانی چون مویگان ایلانلو همچنان در بازداشت به سر می برند و گویا خبری از محل اختفای کتایون ریاحی نیست اما او سالم و سلامت است. چهره های سرشناسی چون بهرام رادان و مانی حقیقی نیز از ممنوع الخروجی خود خبر دادند که حدود دو ماه پیش کمیته ای به نام کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در خانه سینما تشکیل شد. در این کمیسیون همایون اسعدیان، علیرضا حسینی، مهدی کوهیان، علی مردانه و نگمه دانش آشتیانی حضور دارند. این کمیته به منظور حمایت حقوقی و قضایی از سینماگرانی که در حوادث اخیر یا قبل از آن احضار، ممنوع الخروج، ممنوع الکار یا بازداشت و زندانی شده اند تشکیل شد و با همکاری خانه تئاتر و موسیقی فهرستی متشکل از 100 نفر از توقیف شدگان و ممنوع التصویر تهیه کرد. هنرمندان بازداشت شده و از ممنوعیت اکثر بازیگران و کارگردانان معروف خبر می دهد.

چه کسی دستگیر می شود؟

در این مدت لیستی از سوی کمیته تهیه شد. این فهرست حدود صد نفر است و شامل زندانیان، کسانی که گذرنامه‌های ضبط شده و ممنوعیت خروج دارند. این آمار به طور مداوم به روز می شود و افراد جدیدی به لیست اضافه می شوند.

علیرضا حسینی عضو هیأت مدیره خانه سینما و نماینده هیأت مدیره در کمیسیون حمایت حقوقی و قضایی از هنرمندان و سینماگران است. وی با بیان اینکه برای حفظ حقوق بازداشت شدگان اجازه انتشار اسامی را ندارند، اما مشخصات افراد حاضر در لیست را اینگونه توضیح می دهد: تاکنون 10 مستندساز به دلیل رفت و آمد و شرکت در کارگاه به دادگاه معرفی شده اند. ، و شش نفر به دلیل بیانیه در لیست هستند و 26 نفر از اعضای خانه تئاتر و موسیقی نیز در لیست هستند. برخی از دستگیرشدگان نویسندگان، دستیاران فیلمبردار، کارگردانان فیلم های کوتاه و مستند هستند. اکثر آنها جوان هستند و متاسفانه درگیر پرونده های قضایی شده اند.

به گفته مهدی کوهیان، تهیه کننده و یکی دیگر از اعضای این کمیسیون، بیشتر دستگیرشدگان افرادی بودند که به صورت آنلاین اعتراض کردند، تعدادی نیز در خیابان دستگیر شدند. برخی از آنها آزاد شده و با پیگیری و قرار وثیقه به خانواده هایشان پیوسته اند. اما حسینی معتقد است که ابتدا همکاری و مساعدت مسئولان خوب بود اما در دو سه هفته اخیر با رفتن پرونده ها به دادگاه و صدور احکام، همکاری ها کاهش یافته است. حتی چند روزی است که این روند کمی به تعویق افتاده است و حتی پس از تودیع وثیقه، آزادی هنرمندان دشوار است.

وی در خصوص احکامی که تاکنون صادر شده است، می گوید: برای چند نفر که در روزهای ابتدایی یعنی اواخر شهریور و ابتدای مهرماه بازداشت شده اند، احکام صادر شده است. اکثر این احکام برای حبس شش سال یا کمتر است، اما بهتر است زیاد وارد جزئیات نشویم زیرا ممکن است دقیق نباشند. ما هم تا حدودی می دانیم که به ما اطلاع می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید