کدام جنگ؟ کدام جنگجو؟ | روز جدید

کدام جنگ؟  کدام جنگجو؟  |  روز جدید

وکلا در حال بررسی میزان محکومیت محسن شهرری هستند

انتشار خبر اعدام «محسن شکاری» جوان 23 ساله ای که در اولین روزهای حوادث اخیر بازداشت شده بود، افکار عمومی را در شوک فرو برد. در ابتدای انتشار این خبر بسیاری از ایرانیان نسبت به صحت آن تردید داشتند اما تایید این خبر از سوی مرکز رسانه های قوه قضائیه حاکی از اجرای این حکم و البته تشدید تردیدها در مورد روند منتهی به آن بود. اجرای این حکم عمده ابهامات قضایی و حقوقی در این زمینه مطالبی است که در توییت «عمادالدین بقیع» نوشته شده است. بر اساس ماده ۶۱۴ اصلاحیه بیست و سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ قانون مجازات اسلامی، جرم محسن شکاری حبس است نه اعدام. انتقاد بقیع از «گستردگی صدور احکام محاربه که ممکن است مغایر با عقل و شرع باشد» صدایی است که سایر حقوقدانان، حقوقدانان و کارشناسان پزشکی قانونی نیز شنیده اند. نقدی مبنی بر دو ایراد صوری و ماهوی در حوزه «اصل صدور حکم محرم» و «تسریع در اجرای مجازات اعدام ناشی از این تصمیم». نعمت احمدی وکیل دادگستری موضوع «شناسایی مصادیق حکم محرم» را به عنوان یک موضوع تاریخی با ریشه اختلافات فقهی در بین فقها مطرح کرد و به اعتماد گفت: امام (ره) در کتاب تحریر خود نظر صریح بر محرم داشتند. الوسیله می گوید در شرایطی که «قتلی که اتفاق نیفتاده» در صورت ضرر مالی باید جبران شود و مجازاتی معادل جراحت تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه «برای مجازات محاربه نیازی به صدور حکم اعدام قطعی نیست» گفت: در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مشکل اصلی محاربه است. دومین ماده قانونی مورد تاکید احمدی، ماده 157 قانون مجازات اسلامی در خصوص برخورد مأموران در حین انجام وظیفه است. احمدی توضیح می دهد که بر اساس این ماده قانونی، وظایف مسئولان باید عادی باشد و در حد معمول در صورت استفاده از قدرت بیشتر و مقاومت مردم در برابر مسئولان، رفتار مردم «دفاع مشروع» تلقی می شود. وی می گوید بر اساس این سؤال اصل حاکمیت محارب در رابطه با شکار زیر سؤال می رود که آیا عمل آن شخص به موجب ماده 279 محارب یا ماده 157 مستلزم حق دفاع مشروع است؟ به گفته نعمت احمدی، موضوع «مصادق محاربه» ریشه تاریخی در اختلاف فقها دارد. وی نقل می کند که در جلسه شورای نگهبان در حضور آیت الله شاهرودی و آیت الله مومن بحث شد که آیا اعتراض مردم به کارگزاران محرم محسوب می شود یا خیر؟ آیت الله شاهرودی این مصداق را محاربه نمی دانند و آیت الله مومن آن را محاربه می دانند و آیات بهجت و هوی نیز در این مورد نظرات متفاوتی دارند.

احمدی در جمع بندی این نظرات می گوید بر اساس نظرات مختلف حقوقی به ویژه دیدگاه حضرت امام (ره) و سایر فقها، صدور حکم محاربه و سپس اجرای سریع حکم اعدام به دلیل «شکار» مبهم است.

چرا در اجرای حکم عجله کرد؟

احمدی همچنین به پرونده ای از دهه 80 در خصوص قانون گذاری در اجرای این حکم اشاره می کند و ماجرای آن را بیان می کند: «در سال 1360 قتل های دسته جمعی در کرمان رخ داد و 6 جوان با شنیدن صدای آیت الله مصباح، 5 شهروند را در کرمان کشتند. – یزدی این پرونده به من و مرحوم ریاحی محول شد، اما روند رسیدگی به جرم این 6 جوان در دادگاه حدود 12 سال طول کشید و تسریع در صدور حکم و اجرای حکم اعدام نشد! حالا برای من عجیب است این همه عجله در اجرای این تصمیم. احمدی همچنین در خصوص تسریع در اجرای حکم اعدام به اعتماد گفت: برای اجرای حکم اعدام برای هر متهم پس از تایید در دادگاه باید اجازه اجرای حکم از رئیس قوه قضائیه و قوه قضاییه اخذ شود. همان روند «مجوز گرفتن از رئیس کل دادگستری» «به اندازه کل رسیدگی به پرونده محسن شهری زمان می برد. وی به پرونده بابک زنجانی نسبت به تسریع در این حکم اشاره می کند و می گوید برای او نیز حکم فساد صادر شده است، اما آیا کسی به اعدام زنجانی سرعت بخشیده است؟!

محارب، ریسمان بر گردن عدالت

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، اصل حکم محاربه را به «طناب بر گردن عدالت» تشبیه کرد و گفت: چون با جان مردم سروکار دارد، باید دقیقاً بر اساس «پیشنهاد عادلانه» صادر شود. او به دلیل همین حساسیت، رابطه حکم محاربه و اصل عدالت را بسیار مهم و حتی نامشخص می داند و می گوید به عنوان یک وکیل «فکر نمی کند حکم محسن شکاری مبتنی بر عدالت باشد». معتخدزاده معتقد است «مسئله محارب در پرونده محسن شکاری اصلا موضوعیت ندارد» و «بالاترین اتهامی که می توان برای شکاری در نظر گرفت حمله از پیش برنامه ریزی شده است».

اعدام، پیام چشم زهرآگین به جامعه؟

“بازدارندگی” و “ارسال این پیام به جامعه که حضور در اجتماعات عواقب و عواقب سنگینی دارد” هدف اصلی از اعدام سریع محسن شکاری معتحدزاده است. اما در واقع صدور این تصمیمات و تسریع در اجرای آنها چقدر مانع جامعه می شود؟ مجتهدزاده در این خصوص توضیح می دهد که «وظیفه قوه قضائیه نیست که چنین پیش بینی هایی داشته باشد، بلکه قوه قضائیه باید بر اساس قانون، شرع و عدالت تصمیم گیری کند و بر اساس امکانات امنیتی حکم صادر نکند». وی تاکید می کند که این تصمیمات حتی از نظر سیاسی هم به نفع دولت نیست، رئیس قوه قضائیه باید تدابیری اتخاذ کند تا این پرونده های خاص و حساس به قوه قضائیه که معلوم است صادر می شود، ارسال نشود. تصمیمات سخت و غیر متعارف هر چند خود مجتهدزاده در پایان می گوید مطمئن نیستم اگر این پرونده در دست شعبه دیگری بود، تصمیم دیگری صادر می شد!

ماراتن سرعتی که جان یک انسان را گرفت

فشار برای تسریع در اعدام محسن شکاری به گفته دکتر محسن برهانی موضوع دیگری است که در خور توجه است. برهانی در گفت و گو با «اعتماد» درباره وضعیت پرونده محسن شکاری به مواد 614 و 618 قانون مجازات اسلامی اشاره و تاکید کرد که بر اساس این مواد حکم محارب با وضعیت شکاری سازگار نیست و اعدام وی است. خلاف شرع و قانون . ماده 614 قانون مجازات اسلامی که به عنوان دلیل ذکر شده، تأکید می کند: «هرکس عمداً به دیگری صدمه بزند یا ضربه بزند» که موجب از دست دادن یا شکستگی عضو یا بیماری دائمی یا از بین رفتن یا نقص یکی از حواس یا حواس شود. در صورتی که مصلحت یا جنون مقتول مخالف او باشد به «حبس تعزیری درجه شش» محکوم می‌شود و در صورت استناد مجنی علیه به دیه نیز محکوم می‌شود. در ماده 618 این قانون نیز آمده است: «هرکس با سروصدا و جنجال یا حرکات نامتعارف یا تعرض به مردم، مزاحم نظم و آرامش عمومی شود یا مردم را از تجارت باز دارد یا از تجارت منع کند به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (. 74) شلاق محکوم است. برهانی با استناد به این دو ماده از قانون مجازات اسلامی، افرادی را که در اعتراضات اخیر با هدف “ترس دادن ماموران امنیتی و پلیس” دست به سلاح بردند، توصیف کرد و تاکید کرد که این افراد شرایط جنایت جنگی را ندارند. وی در نهایت بازپرس، قاضی شعبه صادرکننده و قضات شعبه تصویب کننده را به مناظره با حضور سایر قضات و اساتید در خصوص آنچه «ایرادات پرونده محسن شهری و خطاپذیری حکم محاربه» خواند، دعوت کرد. “

همان مجازات برای شکار با تروریست های سازمان یافته

کامبیز نوروزی کارشناس حقوقی درباره اینکه آیا کاری که شکاری انجام داده مصداق جنگ است و آیا مجازات آن اعدام است، سه حمله تروریستی به ساختمان مجلس و حرم امام خمینی در سال 1396، حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز در سال 1397 و حمله تروریستی به حرم شاهچراغ «جنایت سازمان یافته خونین و گسترده» را در روزهای اخیر در شیراز توصیف و آن را به یک مورد شکار تشبیه کرد. به گزارش نوروزی، بر اساس محتوای منتشر شده از محسن شکاری، وی چاقو را در دست در خیابان بست و سپس با سلاح سرد، یعنی با همان چاقو، مامور بسیج را مجروح کرد. این مقایسه مربوط به سوال نوروزی است: «در کجا اقدام محسن شکاری مشابه یا مشابه و نزدیک به کاری است که قربانیان حمله به مجلس و رژه اهواز و حرم شاهچراغ انجام دادند تا سزای آنها باشد. یکسان؟” نوروزی تاکید می کند که اگر بپذیریم شکار محارب است، مجازات محارب فقط اعدام نیست و دلیلی هم برای انتخاب آن مجازات وجود نداشته است، او می گوید: مجازات هر جرمی حداقل و حداکثر و همچنین یک مجازات دارد. سقف و کف چون ممکن است جرم به شدیدترین یا خفیف‌ترین شکل ارتکاب یافته باشد و در صورتی که جرم به صورت خفیف باشد مجازات خفیف‌تری در نظر گرفته شود.با استناد به قانون و الزامات نوروزی در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید کرد: «محسن شکاری مستحق مجازات خفیف‌تری نسبت به اعدام است و طبق بند د ماده ۲۸۲ و تبصره همین ماده، می‌تواند به تبعید محکوم شود و شهروند دیگری خرج کند. زندگی عادی او برای مدتی در تبعید.

دیدگاهتان را بنویسید