کدام خودرو نماینده ابراهیم رییسی است؟

کدام خودرو نماینده ابراهیم رییسی است؟

روز جدید : پراید، سمند، تیبا و پژو 2008 با داستان های خود در دوره های مختلف ریاست جمهوری تولید شدند. K125، آریا و اطلس گزینه های جدید احتمالی برای بازار هستند

پراید تقریبا سه دهه قبل از کره وارد ایران شد. این محصول همزمان با ریاست جمهوری علی اکبر هاشمی رفسنجانی بلافاصله توسط سایپا ساخته شد و از آن زمان تاکنون شاهد افزایش 90 برابری قیمت آن بوده ایم. ریاست سمند زمان سیدمحمد خاتمی با عنوان خودروی ملی و رقم 10 میلیون و 500 هزار تن و همزمان با مسئولیت محمود احمدی نژاد در راس دولت چیبا با قیمت تقریبی تقدیم می شود. 10 میلیون تن دو خودرو که اکنون ارزش آنها به ترتیب 25 و 18 برابر شده است. پژو 2008 در سال 1375 و در اوج ماجرای برجام به عنوان محصول مشترک ایران و فرانسه تولید شد و قیمت آن طی چهار پنج سال 10 برابر افزایش یافته است. در بین این چهار خودرو تولید پراید متوقف شده است، قرار است به زودی همین نسخه برای تیبا بسته بندی شود و شایعات زیادی مبنی بر توقف تولید سمند و پژو 2008 شنیده می شود، K125، اطلس و سهند نام هایی هستند که احتمالا بیشتر از همه آنها را خواهیم شنید. در سالهای بعد

غرور؛ افزایش 90 برابری قیمت

پراید تقریباً سه دهه پیش وارد ایران شد. محصولی که ابتدا توسط کره ای ها تولید شد و در اوایل دهه 70 شاهد واردات اولین سری از این خودرو به کشور بودیم. در سال ۱۳۷۲ در دوران ریاست علی اکبر هاشمی رفسنجانی، گروه خودروسازی سایپا تولید این محصول را آغاز کرد. نسخه های اولیه پراید به صورت جعبه ای و هاچ بک با نام های صبا و نسیم ساخته می شد. مدل هایی که در اواخر دهه 80 از صبا به سایپا 131 و از نسیم به سایپا 111 تغییر نام دادند. در سال 1365 شرکت سایپا با تغییرات دیگری در نسخه 131، تولید پراید 132 را نیز آغاز کرد و در نهایت در سال 1377 تولید تمامی مدل های پراید به جز پراید وانت متوقف شد. برای نگاهی به تغییر قیمت پراید در سه دهه اخیر باید به سال ۱۳۷۲ برگردیم که اولین مدل های این خودرو تولید شد. قیمت پراید در آن زمان حدود دو میلیون تن بود. اکنون در آخرین روزهای سال 1400 و دقیقا 28 سال پس از حضور این خودرو در خیابان ها، ارزش آن به حدود 180 میلیون تومان رسیده و تقریبا 90 برابر شده است. پراید 111 دقیقا 185 میلیون تن خرید و فروش می شود، پراید 131 170 میلیون تن معامله می شود و ارزش وانت پراید به 160 میلیون تن می رسد.

قیمت پراید سه دهه است که در حال تغییر است





قیمت سال 72

قیمت امسال

تغییر دادن

دو میلیون تن

180 میلیون تومان

افزایش 9000 درصدی

سمند دقیقا 20 سال پیش تولید شد. یعنی هشتادمین سال فعالیت ایران خودرو و در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی. سمند باید جای پکان را می گرفت و برای اولین بار عنوان قهرمانی خودروی کشور را از آن خود کرد. اولین نوع سمند با نام X7 تولید شد، بعدها تیپ های EL، EX سورن و سریر به مرحله تولید رسیدند و اکنون نسخه های EF7 نیز به فروش می رسد. سمند در سال 80 10 میلیون و 500 هزار تن ارزش داشت و اکنون 260 میلیون تن با آن مبادله می شود که افزایش 25 برابری قیمت آن را نشان می دهد. البته اگر سراغ سمند EF7 دوگانه سوز بروید، مبلغ پرداختی شما به حدود 320 میلیون تومان می رسد.
چیبا افزایش 18 برابری قیمت

تغییر قیمت سمند برای دو دهه





قیمت سال 80

قیمت امسال

تغییر دادن

10 میلیون و 500 هزار تن

260 میلیون تن

دو هزار و 300 درصد افزایش

تیبا محصول دهه 80 سایپا است. این خودرو قرار بود با نام مینیاتور به فروش برسد اما در نهایت به تیبا تغییر نام داد. محمود احمدی نژاد، ششمین رئیس جمهور ایران، در مراسم افتتاحیه چیبا در اردیبهشت 88 پشت فرمان نشست و گفت این خودرو اولین محصول تماما ایرانی است که توسط خودروسازان ساخته شده است. موتور تیبا با حجم 1500 سی سی (200 سی سی بیشتر از موتور پراید) روی کاغذ حداقل کمی بهتر از پراید عمل می کند. سایپا برای اولین بار این خودرو را به صورت صندوق دار تولید کرد که در سال 91 اولین نسخه تیبا هاچ بک که با نام تیبا 2 نیز شناخته می شود راهی خیابان ها شد و در یکی دو سال اخیر تیبا 2 پلاس. نیز فروخته شده است. مدلی که در ظاهر مهم ترین تفاوت را با تیبا 2 دارد و دارای آپشن هایی مانند نمایشگر سرعت معکوس است. 12 سال از حضور چیبا در خیابان ها می گذرد. در سال 88 خرید آن به 10 میلیون تن پول نیاز داشت و اکنون همین رقم برای صندوقدار چیبا با جهش 18 برابری به 180 میلیون تن می رسد. همچنین تیبا 2 در بازار آزاد 182 میلیون تومان و تیبا 2 پلاس حدود 200 میلیون تومان قیمت دارد.

.





قیمت 88

قیمت امسال

تغییر دادن

10 میلیون تن

180 میلیون تومان

افزایش 1700 درصدی

پژو 2008; رشد 11 برابری

پژو 2008 یکی از دو خودروی ارائه شده در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی است. این خودرو همزمان با دنا توسط ایران خودرو معرفی شد و محصول مشترک ایران و فرانسه به شمار می رفت. محصولی که کراس اوور یا ترکیبی از شاسی بلند و هاچ بک بود و طرفداران خود را داشت. مدیرعامل وقت ایران خودرو از فروش 90 تا 100 میلیون تنی پژو در سال 96 در سال 2008 خبر داد اما اکنون پس از گذشت 5 سال و در 1400 روز گذشته، نزدیک به یک میلیارد و 100 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شود. یعنی یک میلیارد افزایش در چهار سال که باید معادل هزار درصد این افزایش قیمت در نظر بگیریم.

تغییر قیمت پژو 2008 به مدت پنج سال





قیمت سال 96

قیمت امسال

تغییر دادن

100 میلیون تومان

یک میلیارد و 100 میلیون تن

هزاران درصد افزایش یافته است

کدام خودرو در دوره ریاست جمهوری معرفی می شود؟

K125، آریا و اطلس نام هایی هستند که احتمالا در سال های آینده بیشتر درباره آنها خواهیم شنید. اولی ایران خودرو، کراس اوور جدید، پلتفرم مشترک با تارا خواهد داشت و گفته می شود تا پایان سال 1401 به تولید انبوه می رسد. اطلاعات بیشتر در مورد آریا که توسط سایپا عرضه خواهد شد، موجود است. این یکی در دسته کراس اوورها قرار می گیرد. حجم موتور 1500 سی سی خواهد بود و گیربکس آن در دو نسخه پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک طراحی خواهد شد. علاوه بر این دو محصول، از اطلس و سهند به عنوان خودروهای بومی دیگری نام برده می شود که در دوره ریاست ابراهیم رییسی می توان آنها را در خیابان ها بیرون آورد.

دیدگاهتان را بنویسید