کدام قوانین مصوب مجلس توسط دولت اجرا نشده است؟

کدام قوانین مصوب مجلس توسط دولت اجرا نشده است؟

پس از انتقاد رئیس مجلس از دولت، دووری سرنوشت برخی از مصوبات را دنبال کرد که دولت به آن عمل نکرد.

محمدبکر کلیباف، رئیس مجلس، دیروز در میان انتقادات نمایندگان مجلس از سیاست اقتصادی دولت، با اشاره به وضعیت غیرقابل قبول ارزی در کشور گفت: امسال قوانینی را برای حل مشکلات تصویب کردیم، اما اجرایی نشد. اما چه قوانینی به تصویب مجلس رسیده است که از سوی دولت نادیده گرفته شده است؟ مهمتر از آن، واکنش نمایندگان به بی توجهی دولت به اجرای قوانین چگونه بوده است؟

اما این اولین بار نیست که قالیباف و برخی دیگر از نمایندگان از عدم اجرای قانون توسط دولت انتقاد می کنند. رئیس مجلس نیز در 28 اردیبهشت 1401 گفته بود: «اگر به قانون مجلس عمل می شد، گرانی های اخیر رخ نمی داد.» رئیس مجلس در خصوص بی توجهی دولت به مصوبات مجلس، رئیس مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داد. گفت: دولت به گونه ای عمل کرد که باعث نگرانی مردم از موضوع ماکارونی و آرد صنعتی شد. در رابطه با گرانی های اخیر، بی توجهی به قانون مجلس باعث ایجاد چنین فضایی و ناراحتی مردم شده است.»

این عدم هماهنگی مجلس و دولت اصولگرا زمانی اهمیت بیشتری پیدا کرد که قرار بود اوج همکاری بین نهادهای تصمیم گیر کشور پس از یکسان سازی ساختار شکل بگیرد; وعده ای که نه تنها محقق نشده، بلکه شاهد نوعی بی احترامی ویژه به نیروی انتظامی در برنامه ریزی های کلان کشور هستیم.

تاریخچه حذف مشروط ارز ترجیحی

یکی از مهم ترین مصوبات مجلس که دولت سیزدهم به آن عمل نکرد، مصوبه ای بود که مجلس برای حذف مشروط ارز ترجیحی امضا کرد. در اسفند 1400 و در کشمکش بر سر تصویب بودجه 1401، هم نمایندگان کمیته تلفیق و هم نمایندگان کمیته های دیگر با تصمیم دولت مبنی بر لغو ارز ترجیحی مخالفت کردند. بحث مخالفان این بود که دولت تصمیم گرفته است ارز ترجیحی را از بودجه حذف کند بدون اینکه مشخص کند با چه مکانیزمی قصد دارد از طبقات نیازمند جامعه در برابر انگیزه های تورمی محافظت کند. احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، یکی از نمایندگان مخالف دولت بود که در گفتگو با «اعتماد» اعلام کرد که «این تصمیم [حذف ناگهاني ارز ترجيحي] «نه تنها معیشت خانواده های متوسط ​​و کم درآمد با شوک های جدی مواجه است، بلکه زمینه ساز نارضایتی عمومی و اعتراضات گسترده در جامعه است. ارکانی معتقد است دولت قصد دارد توپ را در مجلس بر سر این تصمیم بیندازد تا در مواقع بحرانی بگوید این تصمیم مجلس است. از سوی دیگر رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اعلام کردند که حذف ارز ترجیحی در نهایت بین 5 تا 8 درصد در افزایش 3 تا 4 قلم کالا تاثیر خواهد داشت. پس از آمدن رئیس جمهور در نهایت نمایندگان مردم با دو شرط مجوز حذف ارز ترجیحی را به مجریان دادند. یکی اینکه دولت اقلام ضروری را به قیمت 1400 شهریور در اختیار اقشار متوسط ​​و ضعیف جامعه قرار می دهد و دوم اینکه از طریق توزیع کالا از اقشار ضعیف حمایت می کند. در ابتدای سال 1401 اما مشخص شد که دولت نه تنها قصد اجرای مصوبه مجلس را ندارد، بلکه با ارائه اصلاحیه ای قصد دارد مجوز افزایش قیمت حامل های انرژی را دریافت کند. وقتی خبرنگاران از مردان اقتصادی دولت پرسیدند چرا مصوبه مجلس را نادیده می گیرید، به توضیحاتی مانند جنگ روسیه و اوکراین و حوادث جهان اشاره کردند. سرانجام دولت سیزدهم تا امروز با وجود گذشت حدود 10 ماه از سال 1401 مصوبه قانونی مجلس را اجرا نکرده است.

گزارش های فصلی برجام

آخرین گزارش 3 ماهه دولت به مجلس به گزارشی برمی گردد که در دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد. اما بررسی های دووری نشان می دهد که در دولت سیزدهم این روند طبق قانون صورت نمی گرفت. یک دیپلمات سابق درباره این سیاست رسانه ای وزارت امور خارجه به اعتماد گفت: ایده اولیه در وزارت امور خارجه دولت سیزدهم این بود که با کمتر صحبت از برجام و روند مذاکرات می توان حساسیت عمومی نسبت به این مذاکرات را کاهش داد و در نتیجه اثربخشی مذاکرات کاهش خواهد یافت.» در فراز و نشیب های اقتصادی در کشور کاست. اما به نظر می رسد این سکوت نتوانسته به هدف اصلی برسد و امروز افکار عمومی به انتقاد از این عدم اطلاع رسانی تبدیل شده است. تماس خبرنگار ما با بسیاری از نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که دولت سیزدهم گزارش‌های فصلی برجام را طبق قانون در صحن مجلس ارائه نکرده است. ، و در این زمینه اعتراض نکنید.

پیچیدگی گیج کننده ارزشیابی معلمان

قانون ارزشیابی معلمان با وجود تمام وعده های دولت سیزدهم هنوز اجرایی نشده است. این در حالی است که دولت سیزدهم به معلمان قول داده است که از مهر 1400 امتیازات رتبه بندی برای معلمان در نظر گرفته شود و برای این منظور مجلس برای سال 1400 12.5 هزار میلیارد تومان و برای سال 1401 25 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. تاریخ صدور احکام ارزشیابی معلمان است، اما هیچ یک از این وعده ها محقق نشده است. روند تاخیر در اجرای این قانون به حدی افزایش یافته است که یکی از اعضای کمیسیون آموزش 13 آذرماه اعلام کرد: سوال ما از وزارت آموزش و پرورش این است که چرا هنوز گروه های ارزشیابی برای تعیین نهایی تشکیل نشده است. رتبه بندی معلمان». محمد وحیدی درباره قانون ارزشیابی معلمان گفت: وزارت آموزش و پرورش مدعی است آیین نامه ارزشیابی معلمان را بر اساس رتبه اول صادر کرده است و برای صدور نمرات بعدی، گروه های ارزشیابی باید نظر نهایی خود را اعلام کنند که هنوز نظر نهایی صادر نشده است. انجام شده است.» «وزارت آموزش و پرورش باید این موضوع را از قانونگذار استعلام کند و نظر معاونت قوانین مجلس را جویا شود و در صورت ابهام در قانون در صحن علنی مجلس مورد سؤال قرار می گیرد». به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد وحیدی نماینده بجنورد و تعدادی دیگر از نمایندگان در خصوص بی توجهی به اجرای کامل قانون چهاربعدی ارزشیابی معلمان در مجلس سوالی از وزیر آموزش و پرورش دریافت کردند.

قانون مالیات بر خانه های خالی

بر اساس «قانون مالیات بر خانه های خالی» مصوب 4 تیر 1378، مقرر شد از این خانه ها مالیات اخذ شود تا مالکان مجبور به فروش خانه های خود در بازار رهن شوند. در واقع همان چیزی بود که نمایندگان با تصویب این قانون به دنبال آن بودند، حرکتی در روند عرضه مسکن ایجاد کرد تا با افزایش عرضه، قیمت ها به سمت اصلاح بیشتر پیش برود. دولت دوازدهم ماه های اول پس از تصویب این قانون را به تدوین دستورالعمل اجرایی اختصاص داد و با تشکیل دولت سیزدهم زمینه های لازم برای اخذ مالیات از خانه های خالی عملا فراهم شد. این در حالی است که دولت سیزدهم پس از گذشت بیش از 500 روز فعالیت، هنوز گام های مهمی در این زمینه برنداشته است. این در حالی است که طبق بند (ق) تبصره (6) ماده 1 قانون بودجه سال 1401، در سال 1401 واحد مسکونی و باغ ویلایی که ارزش آنها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از 15 میلیارد است. تومان مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات دو در هزار می باشد و این مالیات تکلیف مالک واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مذکور در ابتدای سال 1401 می باشد. حامیان این قانون تاکید کردند که دریافتی مالیات از خانه های خالی عامل کنترل بازار و مانعی جدی در برابر احتکار است. همچنین یک راه حل موثر و قانونی کنترل اجاره بها، به ویژه در شهرهای بزرگ است.

مجموعه این دعاوی و نمونه های مشابه دیگر نشان می دهد که دولت هنوز سابقه قابل قبولی از تعهد به اجرای قانون را ارائه نکرده است. اینکه رئیس مجلس که ارتباط تنگاتنگی با دولت و رئیس جمهور دارد، هر از چند گاهی با مصوبات قانونگذاری مجلس از رفتار دولت انتقاد می کند، نشان دهنده این واقعیت است که بخشی از مشکلات کشور ناشی از کمبود است. توجه دولت و دستگاه های اجرایی به قانون.

دیدگاهتان را بنویسید